Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startprobleem R60/5
Na een paar maanden stilstand wil mijn '72 R60 niet meer electrisch starten. Ik heb wat gelezen op het forum over het sperrelais. In eerste instantie heb ik geprobeerd de startknop te demonteren om te kijken of er wel een goed contact was maar het lijkt erop dat deze knop niet uit elkaar kan. Inmiddels ben ik er achter dat directe spanning op het startrelais van de startmotor wél werkt, ook via de zwarte kabel van het sperrelais. Volgens het schema lijkt me dat de bruine draad aan het relais zijn stuurspanning via de startknop moet krijgen. Ik heb direct spanning op de bruine aansluiting 31b gezet maar dat levert niets op. Kan ik daaruit concluderen dat het sperrelais de boosdoener is. Het lijkt me eveneens een niet demontabel relais, bij mij overigens zonder codering bij de polen. Iemand in de buurt van Ede die er eventueel een te leen heeft om zeker te weten?
Reply
Tjee, dat niemand hierop gereageerd heeft of wat iedereen op motor vakantie? Smile
Reply
Van Ede naar Wijhe is toch wel te doen bij mooiweer . C.A. 76 km... Jan Beck heefd veel ervaring met 2 kleps boxers en heefd veel liggen . Mits hij wel start met de kickstarter en goed bijlaadt . Gr. Cees.
Reply
Startknop wil nog weleens kapot gaan na 40 jaar trouwe dienst, heb die van mij ook recent moeten vervangen.
Repareren is geen optie, springt je van alles tegemoet en je krijgt het er niet meer in.
Reply
Vreemd genoeg doet ook de claxonknop het niet meer dus wellicht een corrosieprobleem in de knoppen. Echter, via het relais en spanning op de bruine aansluiting werkt de starter ook niet dus dam lijkt het weer meer op een relaisprobleem toch? Ik zou de startknop nog kunnen checken met een proeflampje over de startpolen, eerlijk gezegd denk ik dat al gecheckt te hebben maar daar laat mijn geheugen me toch even in de steek. Ik zou wel graag weten of mijn redenatie over de spanning op de briune reaipool 31b op gaat en of hij het dan gewoon zou moeten doen als het relais goed is. Durft iemand daar iets over te zeggen?
Reply
En Jenkins, ben je er al uit? Het lijkt erop dat ik met hetzelfde probleempje van doen heb bij mijn r75/7. Idd, paar maanden stilstand, geen claxon meer en startmotor draait niet. Hoor hem af en toe wel "tikken" maar niet van harte en niet iedere keer wanneer ik de startknop indruk. Accu is goed opgeladen en met startkabels erop veranderen de symptomen niet. Ik verdenk het startrelais, maar ben erg benieuwd wat het bij jou was voor ik de hele kabelboom overhoop ga gooien in al mijn enthousiasme...
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)