Posts: 1
Threads: 1
Joined: Aug 2012
Reputation:
0
De plastic instrumentendrager van mijn R100R is gebroken. Wie weet/heeft
er nog een liggen. Is er misschien een verbeterd model op de markt?
Is hij makkelijk zelf te vervangen?
MVGR Gert
Ja, dat is de reden dat ik een gebruikte zocht. het is ongelooflijk dat
de tellers bij BMW in zo'n stuk plastic hangen en ongelooflijk dat zo'n stuk plastic
80 euro moet kosten. Ik kan geen gebruikte vinden, dus ga een nieuwe bestellen.
Bedankt voor de reactie. Weet iemand hoe het contactslot er uit gehaald kan worden?
MVGR Gert
Michel,
Bedankt voor je reactie. De staafjes aan de onderkant waar de schroeven in gaan zijn afgebroken.
repareren wordt dus moeilijk. Gebruikt heb ik er geen kunnen vinden, vandaar maar een nieuwe
besteld. Deze heb ik net binnen, hij moet nog worden gespoten daarna ga ik de oude vervangen.
Als je nog tips hebt hiervoor dan hoor ik het graag (die van jou ziet er goed uit)
Groeten Gert
Die willen inderdaad snel stuk. Ik heb wel eens eerder deze soort reparaties uitgevoerd met industrielijm. en met een lijmpistool. Dat wilde vaak heel goed. Als je het instrumentenpaneel gaat spuiten moet je wel zorgen dat je speciale verf gaat gebruiken. Ik gebruik altijd bumperverf (spuitbus) daar zit een weekmaker in die goed voor plastic is wat "werkt". dus beweegt. Ik heb de mijn gekocht bij een autozaak die deze spuitbussen verkoopt. die hebben al van zichzelf de weekmaker erbij. een mooie matte kleur staat heel mooi op de R100R. Ikzelf heb donkergrijs genomen. en heb de koplamphouders meegespoten omdat dat gewoon veel mooier uitkomt. Instrumentenpaneel licht opschuren met een hele fijne korel. Daarna goed ontvetten en heel zorgvuldig spuiten in meerdere lagen. Niet teveel ineens erop willen spuiten en het ineens dekkend willen hebben. Daar ga je druipers van krijgen en gaat heel lelijk uitzien. Meerdere dunnen lagen werken het best.
natuurlijk wil ik ook het resultaat van jou instrumentenpaneel zien als je klaar bent.
Suc-6 ermee en ben benieuwd naar het resultaat.
Michel.
Michel,
Ik zal het laten weten als hij klaar is. Ik heb hem vandaag gespoten in een aluminium kleur.
Zwart staat denk ik niet op mijn motor, mijn motor is blauw met in het grijs het woord boxer
op de tank. Zijn er nog andere dingen waar ik om moet denken bij het losmaken van de
instrumenten en schakelaars?
Groeten Gert
Niet echt. Alleen dat je voorzichtig moet zijn met alles weer installeren en dat je de zaak niet kapot draait. Check voordat je de koplamp en eventueel een windscherm erop zet of je tellerverlichting in orde is. Ik moest dus het scherm en koplamp verwijderen omdat ik een lampje stuk had. Het is en blijft een goedkoop stukje plastic wat toch wat kosten betreft weer erg duur is... controleer als je toch het kontaktslot eruit hebt aan de bedradingszijde of alles kabels schoon en goed vast zitten. scheelt je rare storingen naderhand. Ik zou als je alles weer monteert de kilometertellerkabel met gevulcaniseerde tape of iets dergelijke aftapen omdat ik gelezen heb bij een eerder forum dat er wel eens water via de binnenkabel wil doorsijpelen richting versnellingsbak en je zo water in je bak kan krijgen. Ik neem het zekere voor het onzekere en heb de bovenzijde waterdicht gemaakt met gevulcaniseerde tape om het te voorkomen. Je weet maar nooit. Verder wens ik je veel suc-6 met het weer in elkaar zetten
Verder zou ik de motor even voor een muurtje plaatsen en kijken hoe hoog de koplamp gemonteerd is. Als je de koplamp weer vastzet kan je op die plek bij de muur je koplamp weer precies afstellen en hoef je onderweg niet te knoeien als de lamp te hoog dan wel te laag staat. Scheelt sleutelen.
Michel.
Nog een vraagje, kan ik de draden van de schakelaar er uittrekken
of moet ik die ergens onder de tank losmaken?
Groeten Gert
Als je de kabelboom wilt losmaken moet je dat onder de tank doen. Maar, het slot eruit wippen is appeltje eitje... echt niet moeilijk en dan kan je alles lekker laten zitten. Gewoon de zwarte ring die bovenop het slot zit (rondom) even met een schroevendraaiertje voorzichtig ophoog wippen en dan in de twee sleuven die dan zichtbaar worden even met twee schroevendraaiers de lipjes voorzichtig naar binnen drukken en dan valt het complete slot er volledig achter uit het paneel. Er hoeft niets van het slot gedemonteerd te worden als het alleen maar gaat om het slot uit de oude paneel te drukken en over te zetten naar de nieuwe. Mocht je meer willen doen met het slot kan je natuurlijk de connector onder de tank losmaken.
groet michel.