Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Ab Vreeman', geïmporteerd van het oude forum:
"ksnap het niet !
Ik mis een stroomverdeler op m"n R80 dus de logische vraag
hoe wordt de ontstekingsstroom verdeeld over de beide cilinders ?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Klopt, die zit er ook niet op.
BMW geeft beide cylinders tegelijk een vonk, maar terwijl de ene cylinder aan het eind van z'n compressieslag zit, en daar het mengsel ontstoken wordt, zit de andere net tussen uitlaat en inlaat slag in.
Deze krijgt wel een vonk, maar heeft niks te ontsteken, dat doet hij een omwenteling verder, als de andere een 'loze' vonk krijgt.
Dus beide cylinders vonken tegelijkertijd, maar er onsteekt er maar 1.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker 'Ab Vreeman', geïmporteerd van het oude forum:
Dank je wel Paul, schept meteen een hoop duidelijkheid maar natuurlijk ook weer een nieuwe vraag. Waarom op deze manier en geldt dat ook voor de viercilinders en zo ja waarom
wel toepassing bij motoren maar niet bij automobielen
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Het waarom is onderdelen besparing, omdat je bij een 2-cylinder maar 1 contactpuntje hebt en 2 bobines, de nieuwere typen hebben ook maar 1 (dubbele) bobine.
Bij de 4-cylinders geldt hetzelfde, 1puntje, en 1 dubbele bobine per 2 cylinders.
Lees hier puntje als een mechanisch of electronisch onderdeel.
Waarom zo bij motorfietsen en niet bij automotoren kan ik alleen maar bedenken dat je op een motorfiets minder plek hebt voor een verdeler, en dat je toch wel bij de punten komt, wat bij een auto meest niet het geval is.
Bij een automotor zou het ook werken, eigenlijk bij alle motoren waarbij 2 zuigers gelijk in het bovenste dode punt staan.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Bij auto's is dit ook ooit toegepast!
Citroen 2CV, ook al een 2-cil boxer.
Ik meen dat het ook gedaan is bij een 2cyl daihatsu cuore.
Veel moderne multi-cyl auto's hebben tegenwoordig ook geen verdeler meer maar 1 bobine per cylinder welke rechtstreeks worden aangestuurd vanuit de motronic-computer.