Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikken
#1
Hallo forum. Groet uit Sint Maarten. Ik heb enige tijd geleden een BMW K1100LT 1999 afkomstig van de Koninklijke Marechaussee aangeschaft. De motor loopt mooi en alles doet het MAAR. Er is een ritmisch getik te horen als de motor loopt. Het geluid zit aan de zijde van de bougies (links dus) en het tikken gaat in snelheid omhoog als er meer gas gegeven wordt. Het geluid is niet een zwaat geklop maar een licht getik. Klopt niet lijkt me. Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen? p.s. hier geen motorzaken of specialisten Smile
Reply
#2
Zelfde verhaal hier in suriname , specialisten blijkbaar een uitgestorven ras. Ja een 1100 Baksteen . Ik zou het zoeken in de klepspeling . Kleppen van een motor moeten nu eenmaal klepspeling hebben . Wordt die speling meer dan voorgeschreven , dan gaan ze tikken . Hoeft niet allarmerend te zijn , zeker niet in de TROPEN . Je hebt een 16 klepper met twee bovenliggende nokkenassen . De klepspeling van alle kleppen moet je eerst opmeten . Inlaten moeten 0,15 tot 0,20 mm hebben // De uitlaten 0,25 tot 0,30 mm En goed op een schema noteren . Inlaten boven en uitlaten beneden . Het deel wat direct door de nok wordt ingedrukt heet VIJZEL . No. 8 op afbeelding . En deze zijn in verschillende diktes leverbaar . Een behoorlijke rekenarij . De nokkenassen moeten verwijderd worden om de vijzels te kunnen veranderen . Ook heb je iets nodig om de distributieketting te ontspannen .speciaal tooltje. Eerlijk gezegd niet een eenvoudig karwei ! Maar dan weet je in grove lijnen wat er komt kijken ! En een goed opgeleide automonteur moet dat ook kunnen . Ik zou het eerst eens op laten meten wat de spelingen zijn . Kijk ook eens op www.bmwk.nl van Bert Meijerink . By de Way , 2 versnellingen is zeker wel genoeg op dat Eiland . Ha Ha !! Gr. Cees.
Reply
#3
jaren geleden bij mijn k75 hetzeflde opgemerkt. Het blijkt het tikken van de van het bobine huis te zijn (een electronisch geluid dus)
hoort er gewoon bij!!!

groet
evert
Reply
#4
Hey Cees (Bakra!) en Evert dank voor de reactie. Ik zal weer eens de deksel bij de kleppen eraf schroeven en me in de materie verdiepen. Maar Cees er zijn hier toch ook wel stukken dat je behoorlijk door kunt trekken hoor! Dan haalt die de 5 zeker. Als er van overige forumleden nog ideeen zijn dan hou ik me zeker aanbevolen.
Groet Ron
Reply
#5
ron,

je moet het tikken van de bobine vergelijken met de tik die je hoort als je bij schrikdraad staat. Als je met die wetenschap luistert zul je horen dat het uit de bobine-set komt (hoop ik). Ik zou wat terughoudend zijn met direct de klepdeksel erafhalen. Als de motor altijd goed onderhoud heeft gehad (wat wel te verwachten is gezien de herkomst van de motor) zou ik mooi alles zo laten als het was.
Vooropgesteld dat het tikken inderdaad uit de bobine-set komt.
gr
evert
Reply
#6
Hallo Ron,

Probeer eerst eens preciezer te achterhalen waar het geluid vandaan komt.
Een stethoscoop, of een dikke schroevendraaier met het handvat tegen je oor en het andere eind tegen het blok houden kunnen je helpen mechanische geluiden te lokaliseren.
Andere geluiden vind je door een oor met een oordopje af te sluiten, en in het andere oor een soepel slangetje te drukken, vervolgens met het andere eind in de buurt van de geluidsbron te bewegen.
Wel het eind wat je in je oor steekt goed schoon maken :-)
Ik heb zo mijn twijfels of het normaal is als je geluiden uit de ontsteking hoort vlg Evert.
Er springt dan toch ergens een vonk over, en dat is in het hoog-spannings-gedeelte,behalve bij de bougie natuurlijk, niet zoals het moet.

Bep

Reply
#7

Als er 'tikken' uit de bobine komt kan het zijn dat de verbinding bougiekabel en bobine corrosie heeft, het koper en messing van bobine en kabel kan groen van vocht zien.
De electronische ontsteking heeft kracht genoeg om een vonk over de (corrosie)weerstand te laten springen.

Ik zou de verbindingen vd bougiekabels allemaal even nazien.

De bougiekabel kan na verloop van jaren aardig vast in de bobine zitten, misschien eerst ff inweken met een contactspray oid om te voorkomen dat je boel aan gort trekt.

Jan
Reply
#8
Dank allemaal voor de reacties. Ik ga inderdaad de verbindingen van de kabels maar eens checken. Die kleppen dat is een grote klus en daar liever niet aan beginnen. Dank BEP en JAN
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)