Threads: 1
Mijn R1100S schakelt soms nukkig terug naar een lagere versnelling. Het gebruikelijke tikje met de voet volstaat dan niet, met meer kracht lukt het wel. Niet een bepaalde versnelling, niet bij het opschakelen, enkel soms bij het terugschakelen.
Kan iemand hier een licht opwerpen ?
Dank,
LucJ
Wat voor olie gebruik je?
misschien help een beetje tussengas
Ook ik gebruik tussengas. Voor mij is dit de oplossing. Terug schakelen gaat soms moeilijk, maar gebruik geen extra kracht. Als ik merk dat de motor niet terug wil schakelen dan geef ik effe een klein beetje gas terwijl ik de koppeling ingetrokken heb waarna de motor prima terugschakelt zonder "bruut"geweld te gebruiken. Verder heb ik gewoon 80W90 olie in de bak gedaan (liter) door de motor schuin te houden. Merk dat de motor daar wel beter van schakelt. Ik rijdt wel een R100R maar denk dat het principe wel hetzelfde geldt voor de bmw versnellingsbak.
Onlangs had iemand er baat bij ,door zn schakelmechanisme eens goed schoon te maken en olien . Of een kogelgewrichtje waar een zwaar punt in zit !! Dat zou ik eerst uitsluiten . Wie weet !!! Ook het verhaal van Michel hierboven . Koppeling inknijpen en eerst het toerental wat omhoog laten gaan en dan klik met je pedaal dan moet hij als boter schakelen . Mn ouwe heer zei vroeger , een BMW moet je leren rijden . Dat is geen verwijt , maar gezien hoe het geheel geconstrueerd is een waarheid !! Succes Gr. Cees.
LucJ,
Een 75W/140 vol-synthetische olie kan wellicht verbetering geven.
Deze olie heeft een grotere viscositeits-index dan de 'gewone' 80W/90, dwz dat bij warme motor de dikte vd olie minder afneemt als bij koude motor, hij blijft dikker.
Castrol, Motorex, Motul, hebben zo'n olie, wel een stuk duurder, maar wat is €25 voor een goed schakelende bak?
Mijn boxer ging in ieder geval een stuk beter mee schakelen, niet meer zo hakerig bij warme motor, tevens heb ik het nivo in de bak een cm hoger gezet.
Jan
Versnellingsbak olie is ondertussen vervangen door vol-synthetische olie. Dit geeft inderdaad verbetering, maar helemaal perfect is het nog niet. Wat tussen-gas geven is een goede tip, de bak schakelt dan vlot terug.
Dank je wel voor de reacties & tips,
Luc J.
Een perfect schakelende BMW . Dan moeten ze afstappen van de relatief grote droge koppeling . Dat gaat ook gebeuren in de nieuwe generatie Boxers die men aan het testen is. Er is hoop !!