Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R75/6 stationair toerental
#1
goedemiddag allemaal

mijn r75/6 van 1975 valt na het gasgeven niet meteen terug naar het stationaire toerental maar blijft even doorjanken. heb al diverse afstellingen geprobeerd. probleem blijft er in zitten. hij doet dit alleen als de motor warm is. staionair loopt hij wel mooi. wat kan dit zijn
wie heeft een suggestie. alvast bedankt

groet Anton
Reply
#2
Anton : De volgende punten , Een vervroeger die ( lamme veertjes ) traag terug valt of hapert . Stationair toerental WARM afstellen op ca 900 toeren . Als je vacuum carbs hebt !! Als het nog nooit is gebeurt , vernieuw de naalden in de gasschuiven en mengbuisjes . Als deze buiten de tollerantie komen of de buisjes ovaal slijten , zuigen ze bij stationair alsnog bezine aan via de hoofdsproeier . En is het ding slecht af te stellen !! Heb het recent zelf ondervonden . Gr. Cees.
Reply
#3
hallo Cees
leuk dat je reageert. er zitten inderdaad vacuum carburateurs op. ik heb de R75 pas 2 maanden ik weet niet of de carbs ooit onderhoud hebben gehad de motor heeft 138.000 km gelopen en loopt nog rammelvrij en gebruikt geen spat olie. ik zal de carbs is controleren . de suggestie die je doet dat kan goed het probleem zijn. de gaskabels lopen verder soepel en bij gas afsluiten hoor ik de gaskleppen meteen tegen de aanslag komen alvast bedankt. je hoort van me
gr Anton
Reply
#4
stationair loopt hij overigens heel mooi. het is alleen als je rijdt met warme motor en je wil overschakelen dan blijft hij te lang in toeren hangen zodat het schakelen heel lastig wordt.

gr Anton
Reply
#5
Kijk dan ook of de rubber slangetjes tussen cil. en carbs. niet gescheurd zijn door uitdroging , valse lucht kan ook narigheid geven . Pakkingen en O-ring sets heeft de hobbyist zo ook de naalden en buisjes .Hou ook membranen bij de hand om verassingen uit te sluiten . Altijd serie nr. en type carbs. doorgeven . Hou rekening met hun VAKANTIE Gr. Cees.
Reply
#6
de rubber aansluitingen tussen de carbs en cilinder zijn nieuw daar kan het volgens mij niet aan liggen. wat ik zonet wel zag dat het merkteken op het gashandvat niet in een lijn lag met het kegeltanwiel waar de ketting over heen loopt voor de gaskabel bediening. dat ga ik morgen eerst even fixen
gr Anton
Reply
#7
Je bent denk ik op het goede spoor, dus gaskabels correct afstellen. zie ook:

http://bmwmotorcycletech.info/synchcarbs.htm
""I see a fair amount of Airheads that do not have sufficient free-play in the throttle cables (sometimes choke cables too). If the free-play is not there, moving the bars may change the idle rpm; and, the engine is likely to drift higher in rpm, usually as it warms up....which is often a symptom of other problems, and folks tend to not think about the throttle cables. It is important that SOME free play be in BOTH throttle cable outer jackets as seen at the carburetors, with the throttle at the bars fully turned off, but your hand NOT on it. Excessive free play in the cables will often result, depending on rider technique, in jerky operation at low rpm. ""

Bep

Reply
#8
vandaag nog is opnieuw de carbs afgesteld probleem zit er nog steeds in. als de motor echt goed warm wordt doet zich het probleem pas voor. verder loop de motor perfekt. wie nog andere suggesties.
gr Anton
Reply
#9
Wat Bep hierboven aangehaald heeft heb ik ook ervaren met een R65 van een kennis.

Koud synchroniseren ging prima op een stationair toerental van ca. 1000 t/min.
Warm ging de motor razen tot wel 3500 t/min en dat was niet te verlagen door te spelen met het gashandel. Het stationair toerental iets verlaagd tot ongeveer 900 t/min en het razen kwam niet meer voor.

Andere ervaring is dat de speling van de buitenkabel ca. 2 mm mag zijn.
Reply
#10
Lijkt er toch op dat de vervroeger van de ontsteking blijft hangen.
Probeer eerst de scharnierpunten van de vervroeger door te smeren,helpt dat niet dan zijn de veertjes wellicht wat slap geworden en moet je deze vervangen.

Henry
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)