Posts: 39
Threads: 39
Joined: Feb 2010
Reputation:
0
beste mensen, wat zijn jullie ervaringen met een 100/90 voorband i.p.v. een 90/90 band op een R80 monolever van 1991. ik heb nu Mezeler 90/90 Lasertech , en valt de bocht in. wordt dit met een 100/90 BT45 van Bridgestone beter?
Wil je dan rechtdoor door een bocht?
Natuurlijk val je niet in een bocht,maar stuur je een bocht in.
Dit heeft te maken met de juiste snelheid een bocht in te gaan, en op het juiste moment gas bij te geven in de bocht.
hallo ,ik zou geen andere bandenmaat monteren.
er zijn honderden r 80 die de orginele maten van de banden hebben en geen probleem ervaren.
Je zou wat kunnen freubelen met de bandenspannig ,en ook je achterband kan invloed hebben op het stuurgedrag.
wat betreft de lasertech ,kijk eens of die in brazilie gemaakt is,deze zijn beslist van een mindere kwaliteit dan de duitse exemplaren.
groeten van een rotterdammer uit canada
Frobelen met afwijkende bandenmaten heeft erg veel invloed op het weg- en stuurgedrag.
Neem als voorbeeld maar een Yamaha V-Max, veelal zijn deze uitgerust met een erg brede achterband( bv een 300 mm brede band).
Hoe denk je dat deze jongens een bocht doorkomen, of een rotonde nemen, dit wil dus niet, dit soort motorfietsen kun je alleen maar rechtuit mee rijden.
In het algemeen kun je stellen, dat hoe breder een band is, des te moeilijker is hij in een bocht te leggen, de motorfiets wil zichzelf weer opheffen.
Ben zelf van de generatie 325-19 en 400-18, rij de laatste jaren met 100/90-19 voor en 120/90-18 achter, dit komt overeen met de standaard maatvoering.
Maar: hoort er op zo'n R80 dan geen 100/90 band te zitten?
Merk en type band:
Is een persoonlijke voorkeur, BT45 wordt hier veel geroemd, Metzeler ook ( als het maar geen Braziliaan is) en zelf zweer ik bij Dunlop GT501 Arrowmax, smaken en voorkeuren verschillen per berijder/ster.
En:
Met wat voor bandenspanning wordt er gereden?
Ik zie wat over het hoofd:
Welk merk en type banden zijn momenteel gemonteerd, zie in de tyre selector dat het model tot -'94 op radiaal banden staat, dit zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn, radiaal en diagonaal door elkaar heen monteren is nogal van de linke.
Standaard zie ik : 110/80R18 en 140/80R17, de Bridgestone BT45 is namelijk een diagonaal band, bij deze maat voering zou er dus bv 110/80-18 op de band staan, dus een streepje en geen R.
Controleer dit eerst eens. Anders komt het helemaal niet goed ben ik bang voor.
Beste Rudyhadee, de maten die u noemt zijn van een R100R. Voor een R80 monolever van 1991 zijn de maten: 90/90 -18 en 120/90- 18. Ik rij met voor 2,2 en achter 2,6 bar , ik ben een klein en licht persoon. groet Frans R80.
De werking van voorvork (demping ) kan tenietgedaan worden door een te HOGE bandenspanning . Als de band niet een gedeelte van schokken kan absorberen , gaat deze stuiteren . En krijgt de vering extra voor zn kiezen . Dit kan zich ook doorzetten naar de achterhand van je motor Dit moet je toch kunnen voelen aan het gedaver in je handen , nog vermoeiend ook . Omdat je zelf weinig weegt probeer eens 1,8 1,9 in die voorband . En achter solo 2.00 .Er van uitgaande dat je geen Rossi alures hebt , en je R80 een gewone Toermotor is. Banden die opwarmen gaat de druk vanzelf omhoog . Bij een warme dag (als die ooit komt bij jullie ) is het dan niet uitgesloten dat 2,6 zomaar meer dan 3.00 wordt . En dat is wel extreem veel . Gr. Cees
Tsja, wat zal ik er van zeggen, rij zelf met een 100/90-19 om het voorwiel, heb hier geen enkel probleem mee eigenlijk, oude maatvoering was bij die van mij 325-19.
Hoe stuurt de motor vandaag, het is immers bijna 30 graden.
Bandenspanning kun je mee spelen, standaard geeft men vaak rondom iets van 2 bar aan, maar je kunt met de voorband van 1,9 Bar tot 2,5 Bar gaan en achter van 2 Bar tot 2,6 Bar ongeveer.
Bandenspanning wel altijd koud controleren, dus voor de aanvang van de rit.
De hoogte van de voorband bepaald mede de naloop.
Een 90/90 is 81 mm hoog, een 100/90 is 90 hoog, dus 9 mm hoger.
De R80 heeft vlg het boekje een naloop van 116 mm, met een 9 mm hogere band zal de naloop iets van 5 à 6 mm toenemen en zal daarmee minder graag de bocht insturen, wil liever rechtdoor.
Sportmotoren hebben meestal een kleinere naloop, zeg 96 tot 110 mm, 'cruisers' vaak meer naloop.
Stuurgedrag is ook een persoonlijke smaak.
Ik rij al jaren met de Bridgestone BT45 voorband in de maat 100/90-18 en inderdaad, de motor heeft minder de neiging om in de bocht te vallen, hij is minder kippelig.
Wat de wendbaarheid betreft, hoef je je geen zorgen te maken. Gisteren nog in de Eifel gereden en hij gaat nog even vlot door de bochten :-)
Bovendien is de BT45 voorband tegenwoordig ook in de maat 100/80-18 te verkrijgen en dan is de buitendiameter van de band zelfs (maar) 2mm kleiner! Deze ga ik de volgende keer ook monteren.
Trouwens die BT45's zijn super banden!
|