Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Ab Vreeman', geïmporteerd van het oude forum:
Ben me een beetje aan het verdiepen in het R80RT bedradingsschema en zie dat volgens deze schema's het laadstroomcontrolelampje direct massa maakt, dus niet
ergens tussen D+ en B+ staat
geschakeld. Mijns inziens zou
dit lampje dus blijvend moeten branden!!!!. Wie brengt
er licht en geneest mijn dwaling ?
Reactie van bezoeker 'Nedko Pashamov', geïmporteerd van het oude forum:
Philips 21GR2750/02B
Reactie van bezoeker 'Nedko Pashamov', geïmporteerd van het oude forum:
Philips 21GR2750/02B
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Volgens het schema (R80RT '81) zit het laadstroomlampje geschakeld tussen D+ op de spannings regelaar, en aan de andere kant op een + op het startrelais.
Of je schema deugt niet, of je bent ergens onderweg van het goede draadje afgevallen.
Maar eens goed kijken, het laadlampje heeft altijd van beide kanten spanning als de motor draait,en de dynamo levert.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Ben ik het helemaal mee eens, alleen......zo zie ik het niet getekend op mijn schema's waarvoor ik het "Peters Motorhandboek' NR 68 heb gebruikt, hetgeen zoals je weet een vertaling van de befaamde Haynes reeks
is. Kortom ik weet dat je gelijk hebt maar zoals je het zegt zie ik het niet getekend !
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Ok, daar gaattie dan.
Peters handboek nr. 68, blz. 216, R80RT.
Nr. 15 instrumentenpaneel, lampje E (5e van links) = laadstroom lamp, zit aangesloten op pen 4 van de steker achterop het instr.paneel blauw draadje, via een 2-polige steker naar de spanningsregelaar (24), en dan naar de gelijkrichter (25).
De andere kant van het lampje heeft een gemeenschappelijke voeding samen met vrijstand- en oliedruklampje, naar pen 8, dan naar startrelais (17) punt 86, terug naar een knooppunt, en dan links, omhoog en weer links, via een 1-polige steker, naar de dodemansknop rechts op het stuur (1).
hier vandaan naar punt 15u op de print plaat achter in de koplamp, dit is de geschakelde +, die van contactslot (3) komt, punt 15, dan over punt 30 het slot uit, naar een knooppunt rechts naar startrelais (17) punt 87.
Dit punt 87 zit inwendig doorverbonden met punt 87a, en gaat naar de + op de accu (22).
Conclusie; contact aan ; + op lamp E, deze vind nu massa via de dynamo.
Motor loopt, dynamo levert nu een + terug naar het lampje, lampje uit, laadstroom ok.
Snappie??
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker 'Ab ', geïmporteerd van het oude forum:
Is weer overtuigend Paul alleen......ik heb het over het schema op p 219 (mijn RT is van 1989)...Benieuwd of je het met dezelfde overtuiging
kunt brengen. Daarna houd ik er echt over op !
Reactie van bezoeker 'Nedko Pashamov', geïmporteerd van het oude forum:
Electroschema Philips 2750/02B
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Nog maar een keertje dan.
Laadstroom lamp D in 'instuments' is aan de ene kant verbonden met D+ op het diode board, en D+ op de regulator.
De andere kant van het lampje heeft ook weer een gemeenschappelijke + met lampjes B, C en F.
Deze + wordt gevonden over de eng stop switch in pos run, dan via 1,5gn naar links, de ignition switch, 3e 'balletje' nr 15, dan via het 1e 'balletje' 30 als 1.5 rt terug naar rechts, naar knooppunt 30.
Daar vandaan gaat 1 touwtje naar de + van de accu.
De rest heb ik al eerder uitvoerig beschreven.
Groet, Paul.