Threads: 1
Hoi, ik heb een vraag over het vervangen van de rempomp onder de tank ( R80/7 '79 )door eentje op het stuur. Wellicht is dit al vaker besproken maar ik kom er zelf niet helemaal uit.
Origineel zit er een 14mm pomp onder de tank met één ATE klauw waar "40"op staat. De zuiger is 33mm.
Ik wil een rempomp met gashandvat van een later type gebruiken, maar daar is voor redelijk geld moeilijk aan te komen. Ik heb ze gezien in 13,14,15 en 16 mm. Is er iemand die mij kan adviseren welke ik het beste kan nemen? en wat voor gevolgen een kleinere, dan wel grotere diameter heeft? Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten!
14 mm doorsnee is voldoende voor 2 enkelzuigerige klauwen.
Een grotere rempomp heeft bij dezelfde mechanische weg een grotere vloeistofverplaatsing. Kies je een te grote pomp dan heb je kans dat de remhandel al te ver van het handvat zijn maximale druk al heeft bereikt en dat is dan niet te veranderen.
Bedankt voor je reactie Jaap,
Aangezien de 14mm pomp niet vaak tweedehands aangeboden wordt (ik kom ze niet tegen) overweeg ik een 13 of 15mm pomp. ik heb maar één remklauw. Zou dat eventueel ook kunnen? En wat is dan de betere oplossing?
Wie het weet mag het zeggen. Graag zelfs.
Groeten!
Zeker weten welke diameter je moet monteren doe ik het niet, maar met de volgende gegevens kan je misschien een juiste keuze maken.
Vlg. het instructieboekje en wph van Haynes vd latere R80 's :
1 schijf : 14 mm rempomp en een 48 mm remklauw (remt prima)
2 schijven : 13 mm pomp en 38 mm klauwen
Bedenk dat de rempomp onder de tank ook een hefboom vd kabel heeft, dus de 14 mm van deze rempomp kan je niet zomaar overnemen als rempompdiameter voor op het stuur.
Met jou enkele klauw van 40mm (wph Haynes) zou een 13 mm wel moeten kunnen denk ik.
Denk dat je niet groter moet gaan anders heb je waarschijnlijk onvoldoende remkracht, die staat immers in verhouding met de zuiger-oppervlakte vd pomp en klauw.
De R45/65 '82-'85 met enkele schijf heeft een 12 mm pomp met een klauw van 36.
Jan
R80RT '87
Ik heb de rempomp onder de tank vervangen door een later 15 mm model op het stuur, en bovendien een tweede ATE schijf gemonteerd, met staalomvlochten leidingen. Een 15 mm pomp blijkt dan het beste wat betreft remdruk en slag handel.
Die 13 mm uit de reactie van Jan zou dan wel kunnen kloppen?
Het kost wat, maar die tweede schijf, mits beide goed afgesteld, levert een verbazingwekkende remkracht op. Daar waren verschillende ervaren proefrijders (lees monteurs) het over eens. Kijk eens bij de afdeling sloopmotoren zou ik zeggen.
Heren, bedankt voor deze informatie. Hier kan ik denk ik wel wat mee.
Ik ben eigenlijk niet van plan om een tweede schijf te monteren vanwege de kosten.
Ik weet eigenlijk niet hoe de motor remt met één schijf omdat ik hem eerst rijdbaar moet maken en de oude rempomp al lek was voor aanschaf.
Is het echt nodig een tweede schijf te plaatsen?
Groet!
Peters074,
nee je hoeft niet een tweede schijf erbij te plaatsen, maar het remt beter.
Ik heb zelf een Brembo remtang op het stuur (17 mm) en twee 40mm ATE remklauwen, wel teflon remleiding met RVS omvlochten buitenmantel.
Richard
Dank jullie allemaal. Uiteindelijk is het een 13mm rempomp op het stuur geworden met een staalomvlochten leiding. (en nieuwe blokken uiteraard.)
Het remt volgens mij best goed voor één enkele schijf uit een ver verleden.
Samen met de trommel achter is het goed te doen.
Het helpt misschien ook dat de motor wel 25-30kg lichter is geworden zonder kuip e.d.
Groet!
ik heb de enkele voorrem van mijn r80-7 (1987) ook geheel gereviseerd.
2e hands remklauw met revisiesetje, 2e hands dekseltje op de pomp onder de tank, en : een zwevende remschijf. Met name de zwevende remschijf doet wonderen. Ik ken mensen die een 2e schijf erbij geplaatst hebben, maar niet beter remmen dan mijn enkele zwevende rem!
en een heel stuk goedkoper dan een dubbele rem aanbrengen!
groet