Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppeling r75/7 fluit
#11
Moest je probleem nog niet zijn opgelost ??? Het volgende ! Droge splines van het asje in de koppelingsplaat gepaard met roestvorming daartussen (witerstilstand) , gaat gepaard met vreterij aan je splines . Is een algemene BMW kwaal , waar we mee moeten leven . Bij ingetrokken kopp. is de spanning op de plaat vrijwel weg en rammelt deze op de splines . Kan dat het geluid zijn .!!! Bij de Z.G oude type koppeling van voor 1981 kan er niet veel meer haperen . Bij het type van na 1981 kan er meer rammelen , daar is de drukplaat opgehangen met 3 banaan vormige strippen die met pennetjes vast zitten . Als er speling op die pennetjes zit , kan dat een geluid maken bij ingetrokken kopp. handel. By de way . Een beetje olie aan het druklagertje is Niet toerijkend . Is zo weg , gewoon flink intjetten met lagervet . Zijn dus mogelijkheden !!! Gr. Cees.
Reply
#12
Als er op de plek van de uitgaande as in de koppeling de vertanding van de koppelingsplaat versleten is dan hoor je ook een gierend geluid die bij inknijpen van de koppeling wegvalt. Het is mij gebeurt dat de koppeling er accuut de brui aan gaf en er met lopende motor geen aandrijving meer was. Mogelijk zit daar het euvel.
Reply
#13
Helaas giert die van Knasterd als de koppeling ingeknepen wordt. Precies andersom dus.
Ik heb er geen verklaring voor, behalve iets dramatisch als speling op de axiaallagers o.i.d.,maar dat kan ik niet onderbouwen.
De splines moeten i.d.d. goed ingevet blijven, altijd even doen als de bak er om wat voor reden dan ook af is.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#14
Hmm, het viel me op dat mijn BMW R65 ook meer lawaai maakt als ik de koppeling niet in heb.
Als ik hem in neutraal laat pruttelen maakt hij dus wat meer lawaai dan wanneer ik de koppeling intrek. Geen gieren ofzo, gewoon wat harder rammelen/pruttelen.

Is dit iets om naar te (laten) kijken, denken jullie?

Het is een BMW met 30.000 op de teller, die verder prima rijdt.
Reply
#15
Tzigane,

Doet mijn streep/5 ook, koppeling intrekken: rare geluidjes weg en stiller.
Doet die al sinds 1981.
Reply
#16
Fijn om te weten! Het blijven excentrieke blokjes, die boxers!
Reply
#17
Ik ben er verder nog niet aan toegekomen, maar ga denk ik de bak er achter weg halen om de koppelingsplaat te vervangen, die is toch bijna op zijn eind. Kan ik direct even de andere genoemde zaken bekijken. Ik heb het nog niet opgenomen het geluid, zal dat eens doen. Zal dan een linkje naar youtube plaatsen. Moet iets met de koppeling zijn, als ik die niet inknijp hoor je niks en klinkt de motor als een nieuwe.
Reply
#18
Zelf kan ik het geluid niet opnemen, ik weet dat het spul dan minder bijgeluiden maakt, maar het wordt overstemd door iets anders............ , het wordt overstemd door........................ Hierdoor kan ik helaas geen filmpje maken voor de gemoederen, opdat dit te beluisteren is op YouTube, sorry hiervoor hoor.
Om dit te kunnen laten horen moet er aan de linker en rechterkant iets geplaatst worden in chroom uitvoering, iets van sigaren of zo en die heb ik niet meer, destijds verpatst omdat mijn droom er nu eindelijk opzit.
Nogmaals mijn welgemeende excuus, sorry...................................................................
Reply
#19
....als dat een probleem is wordt het bij mij ook lastig, ze praat door ouderwetse Hoskes... wel met de dB killer erin dan, de buren hebben al vaak genoeg last van de slijptol 's avonds, ik probeer het verder een beetje beschaafd te houden...
Reply
#20
Quote:Hmm, het viel me op dat mijn BMW R65 ook meer lawaai maakt als ik de koppeling niet in heb.
Als ik hem in neutraal laat pruttelen maakt hij dus wat meer lawaai dan wanneer ik de koppeling intrek. Geen gieren ofzo, gewoon wat harder rammelen/pruttelen.

Is dit iets om naar te (laten) kijken, denken jullie?

Het is een BMW met 30.000 op de teller, die verder prima rijdt.

Je hoort de koppeling klapperen op zijn splines en de onbelaste tandwielen in de bak. Als de koppeling ingetrokken is staat dat allemaal stil, en is het (dus) weg.
Gewoon negeren,is normaal,ook bij b.v.b. autobakken.

Mert vriendelijke groet,

PeterH
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)