Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppeling r75/7 fluit
De laatste twee keer na een wat langere rit valt me op dat wanneer ik de koppeling ingetrokken heb, de motor een fluitend/gierend geluid laat horen. Volgens mij komt het ook ergens bij de koppeling vandaan.Het klinkt niet echt als en versleten lager volgens mij. Het is duidelijk aanwezig. Als ik de kopppeling loslaat is het weg, in zijn vrij maar ook in een willekeurige versnelling. Bij koude motor hoor je dit geluid niet. De koppeling slipt niet door bij het rijden, maar de plaat is wel op zijn eind, ik heb alle stelruimte die er is benut.

Iemand die nav dit verhaal zegt: "o, dat is ........."?

Groeten,

Mike
Reply
"t zou dit koppelings lagertje kunnen zijn http://www.largiader.com/articles/throwout/

Bep
Reply
Ben vrij zeker dat het het druklagertje is. Is eenvoudig te vervangen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik neem aan dat dan de bak er achter weg moet? Kan ik direct mijn koppelingsplaat vervangen.

......eerst lezen jongen, het Peters boek zegt dat ie achter de koppelingshevel zit. Dat wordt een makkie dan.
Reply
Klopt; eenvoudig te vervangen dus. Wel monteren met een beetje olie, smering daar is wat "schraal".

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Peter,

Ik heb het zuigertje inmiddels eruit, maar het lagertje zelf dat daar direct achter zit, hoe pak je die eruit? Je hebt weinig ruimte en het zit in het tunneltje dat aan de bak zit. Is daar en trucje voor dat ik nog niet ken? Of moet ik de achterbrug uitbouwen voor meer ruimte?
Reply
Laat maar, spul is eruit, even aan de pin getrokken en alles kwam mooi naar voren.....
Reply
Lagertje geplaatst en alles weer netjes gemonteerd, maar helaas, het geluid is niet weg. Het klinkt een beetje alsof er heel lichtjes ergens iets aanloopt wanneer ik de koppelinghandel ingetrokken heb. Bij loslaten van de koppeling is het geluid direct weg. Hij doet het ook bij koude motor overigens. Of ik heb eerst niet goed geluisterd, of dat is en nieuw verschijnsel. Nog iemand een suggestie wat dit kan zijn?
Reply
Neem het geluid eens op, misschien herkent iemand het.
Je hebt het rubber dopje toch wel in het ontstekings afstel gaatje? Het scheelt nogal wat herrie uit de "klankkast waar de koppeling in ronddraait.

Bep

Reply
Dopje zit erin hoor.

Dat opnemen is een goeie, maar hoe plaats ik dat op het forum?
Anders kan ik het uploaden op youtube mischien. Ga er mee aan de slag.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)