Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bij koude motor stotteren/ bij warme motor alles oke
#1
Er doet zich een nieuw kwaaltje voor bij de R75/5, laatste 2 weken stotteren bij optrekken en onderbreking, na een kilometer of 5 gereden te hebben is alles weer goed, geen storing en het gas kan er normaal op.
In 1e instantie dacht ik dat een bougie de oorzaak zou kunnen zijn, deze vervangen voor nieuwe en geen verschil.( NGK BPR6EIX Irridium).
Carburatie is Dellorto PHF 36mm.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Reply
#2
Rudy,

Ik ga ervan uit dat de kleppen en de ontsteking goed zijn afgesteld. Blijft over carburatie. Hoe goed zijn de rubbers tussen cilinderkop en carburateur? Als er ergens lekkage zit, krijg je dit verschijnsel ook. Het mengsel vermagert door de valse lucht, bij koude motor levert dit problemen op. Bij warme motor merk je dit minder, maar het mengsel is dan nog steeds wel te arm.

Je kan makkelijk controleren door bij staionair lopende motor remmenreiniger te spuiten bij de rubbers. Als het toerental verhoogt, dan weet je genoeg.

Vriendelijke groet, Ton
Reply
#3
Een en ander wijst nu richting de contactpunten, klepspeling gecontroleerd,moest een fractie gecorrigeerd worden, carburatie is goed, vlotterkamer was bij demontage brandschoon.
Gisteravond vonk bekeken, met de Irridium bougies werd de vonk nu en dan onderbroken, de punten was net vuurwerk,vonk sprong alle kanten op, afgesteld op 0,40 mm.
Gewone bougies er bij gepakt, vonk was vele malen helderder.
Deze er af gehaald en nog een oude set punten gevonden in de catacomben, deze vandaag of morgen monteren en kijken wat die dan doet.
Nieuwe condensator en punten besteld bij de sponsor, wil eigenlijk de originele punten er op hebben, vervangende passen slecht, stroompunt moet verbogen worden ter hoogte van de vervroeger, hier slaat hij anders tegen aan.
Motorfiets liet me gisteren tot 4x toe staan, kreeg het spul alsnog aan de loop en met een hoop geknal en stotteren bestemming weten te bereiken.
Wordt weer vervolgd.
Reply
#4
O sorry, hij doet het weer en hoe.
Nieuwe punten en condensator gemonteerd, was wel een beetje traag met optrekken en onregelmatig lopen, vooral stationair.
Gisteravond met de stroboscooplamp afgesteld, ontsteking stond dus behoorlijk aan de late kant bij stationaire loop, OT teken was in beeld ipv de -S-, grondplaat een behoorlijk stuk moeten verdraaien, staat nu goed en de power is weer terug.
Nu alleen nog mooi synchroon afstellen en ze kan er weer even tegen.
Oorzaak waarschijnlijk dus een kapotte condensator.
Kun je toch maar weer zien: bij montage van nieuwe punten ook het ontstekingstijdstip weer opnieuw afstellen.
En ik trek hem ook nu weer met alle gemak van de wereld door de koppeling heen, dat wordt na de TT of het seizoen de volgende ingreep, andere voering laten monteren.
Reply
#5
Ik heb zoiets dergelijks ook gehad, maar hier zat de pakking van de choke niet helemaal op zijn plaats.
Niet het geval bij jouw want dat is opgelost, wellicht heeft iemand in de toekomst wat aan deze tip.....
Reply
#6
Elementair mijn waarde Watson; vonken over de puntjes duidt doorgaans op een kapotte condensator!
Overige verschijnselen: ploffen en overslaan....
Reply
#7
Quote:O sorry, hij doet het weer en hoe.
Nieuwe punten en condensator gemonteerd, was wel een beetje traag met optrekken en onregelmatig lopen, vooral stationair.
Gisteravond met de stroboscooplamp afgesteld, ontsteking stond dus behoorlijk aan de late kant bij stationaire loop, OT teken was in beeld ipv de -S-, grondplaat een behoorlijk stuk moeten verdraaien, staat nu goed en de power is weer terug.
Nu alleen nog mooi synchroon afstellen en ze kan er weer even tegen.
Oorzaak waarschijnlijk dus een kapotte condensator.
Kun je toch maar weer zien: bij montage van nieuwe punten ook het ontstekingstijdstip weer opnieuw afstellen.
En ik trek hem ook nu weer met alle gemak van de wereld door de koppeling heen, dat wordt na de TT of het seizoen de volgende ingreep, andere voering laten monteren.


Over de condensator wordt door Duane Ausherman een paar interessante opmerkingen gemaakt, hij was in de jaren 70 BMW-dealer.

Tekst van hem heb ik als afbeelding toegevoegd (hopelijk voldoende leesbaar).

Jan
R80RT '87 (met punten-ontsteking)

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)