Posts: 1
Threads: 1
Joined: May 2012
Reputation:
0
hallo iedereen...
even mijn probleem proberen uit te leggen....
ik heb een R27 van het jaar 61.
vorige zomer heb ik er enkele kleine ritten meegemaakt, en toen had ik al het gevoel dat de batterij diende vervangen te worden.Dus kocht ik een nieuwe 6 volt batterij (alles is nog origineel 6 volt).Tijdens de winter is hij aan de kant gezet, tot vorige week ik die wilde uithalen.
Wat bleek: batterij leeg. Ik heb dan de 6 volt lader uit de kast gehaald, maar de batterij wordt niet meer opgeladen.Ik dacht eerst de lader is defect want het is nog maar een batterij van 05/11. Dus haalde ik een tweede lader bij, maar het blijkt dus toch de batterij te zijn....morsdood....dus ik de oorzaak gaan opzoeken.
Al vlug merkte ik dat er iets niet pluis is,....
Volgens de uitleg in de werkboek is het zo, wanneer je de sleutel in het contact steekt, en je drukt die naar beneden, dan wordt het contactpunt 30/51 verbonden met contact 15/54 en gaat contact 2 met 31 open.(contactpunt 15/54 is verbonden met de + van de batterij en contact 15 van de bobijn , contactpunt 31 is verbonden met de massa en de regelaar )En dat doet hij ook….maar….als ik dan mijn voltmeter op de stand doormeten zet
afbeeling hier zetten lukt mij niet, ik kijg een error....vandaar de link naar de afbeelding
moment hoor, blijkbaar is mijn text niet volledig opgenomen....
beste Juweeltje ;-) je schrijft "op stand doormeten [..] mijn voltmeter maakt geluid.. dus een teken van kortsluiting". Daar ben ik je even kwijt. Je zet de voltmeter op X volt op volle schaal, of Y Ampere of misschien op weerstand. Wat bedoel je met "doormeten"?
Als de voltmeter op "volt" staat, dan vind ik het heel vreemd dat hij geluid maakt (dat is gebruikelijk bij weerstand meten in de stand "doorpiepen" of heeeeel even bij stroom meten in Ampere en vervolgens brand er iets in de meter door).
zet de meter op een bereik in VOLT, en kijk wat hij aangeeft als je gewoon over de accu meet. Dat zou 6 volt moeten zijn.
vervolgens: als je van mening bent dat de accu overleden is, koop een nieuwe. Dan zou de motor weer moeten starten. Vervolgens kun je zoeken naar een stroomgebruiker bij uitgeschakeld contact. Als die er is, trek je langzaam je accu leeg en een helemaal lege accu gaat inderdaad dood (loodaccu's kunnen daar niet tegen).
Als maatregel kun je:
a de accu loshalen en warm opbergen in de winter
b de stroomgebruiker opsporen en verwijderen (of met een schakelaar alsnog uitschakelen).
het schema is nogal vrij getekend en zonder uitleg is uit het schema niet te halen welke contacten met elkaar verbonden zijn als het contact uit staat. Ik zou dit testen door:
- motor uitschakelen, contact uit.
- plus pool van accu halen
- stroom (ampere) meter tussen plus draad en plus pool.
- hoeveel stroom gaat er dan lopen? je hebt geen klok dus ik verwacht 0 milli ampere.
- gaat er toch een stroom lopen, koppel dan een voor een stroomgebruikers af (stekker loshalen)( totdat de stroom niet meer loopt (contact UIT laten staan). Begin bij bobine, dan de regelaar (15) en zo verder. Vind je de stroom gebruiker dan terug via het schema naar de schakelaar die blijkbaar stroom doorlaat.
p.s. de regelaar zit aan plus en min ZONDER het contact ertussen, het zou mijn 1e verdachte zijn.
als je in de omgeving Leiden woont wil ik wel langskomen om te helpen zoeken. zo'n oude motor vind ik wel een uitdaging ;-)
Robbert,
met doormeten bedoel ik,..op mijn voltmeter heb je ook een stand om te kijken of er geen onderbrekingen zijn als je een kabel wilt doormeten.
Dus als je de 2 pennen tegen elkaar zet hoor je een bieb die uit de voltmeter komt.
Maar bon, misschien heb ik mij druk gemaakt om niets want ik heb een mede eigenaar gevonden.En blijkt normaal te zijn wat ik hierboven beschreven heb, dus als je de sleutel in het contact naar beneden duwd, en je zet de voltmeter op doormeten en je plaatst die op de + en de - klem van de batterij, heeft hij een bieb.
Bij mijn collega r27 rijder is dit ook zo , dus zal wel normaal zijn.
Ik heb ondertussen ook geleden in de gebruikershandleiding, dat, wanneer je de motorfiets voor langere tijd niet gebruikt, de batterij diend afgekoppeld te worden en af en toe met druppellader bij te laden.
Het is zo bij de R27 dat de batterij opegladen word boven de 1800toeren wanneer de motor draaid, ga je onder die toeren, dan laad hij niet op....
ondertussen heb ik toch de batterij volledig kunnen opladen met de druppel lader, hopelijks is hij niet te diep ontlanden geweest....we zullen zien....
ondertussen ga ik ook de tip opvolgen en een schakelaar plaatsen tussen de massakabel die naar de batterij loopt, om zo de batterij volledig af te sluiten van het circuit, zelfs al rij ik er een dag niet mee....
Aha,
als je een multimeter op "doormeten" zet, dan meet je de weerstand. Als die laag genoeg is dan krijg je een piep.
De interne weerstand van een accu is altijd heel laag en zal met een dergelijke meting een piep geven. dat heeft niets met de R27 te maken (probeer maar bij je auto of bij een gewone 1,5 volt batterij). Afhankelijk van de meter is die meting wel of niet gevoelig voor de polariteit en de spanning die de accu afgeeft. p.s. je kunt zelfs de meter kapot maken als de spanning van de batterij te hoog is.
Het gedrag dat je toeren moet maken om te laden is ook heel normaal. zelfs mijn veel moderne R80RT laad pas behoorlijk bij vanaf 2000 toeren.
goed om te lezen dat er dus eigenlijk niets aan de hand is met je juweel, veel rijplezier.