Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r60/5 probleempjes
#1
hallo forumleden,

Wat een heerlijk weer om lekker rond te tuffen zeg, maar heb toch een paar problemen met mijn r60/5. Mischien hebben jullie tips wat ik het best kan doen.
1. Soms schiet de motor uit zijn 3e versnelling, bovenin, zo net boven de 100km/h. Dit is een belangrijk gebied, omdat dit vaak op de snelweg de gangbare snelheid is, overschakelen naar 4 betekent dan vrijweg geen trekkracht en pingelen.
Is het tandwiel versleten? zoja, wordt dat een dure grap een tandwiel te vervangen? Of is er iets anders aan de hand?
Is er een oplossing om zo rond de 100-110 km/h wat meer trekkracht te hebben? (boven de 115 begintie weer lekker te lopen)
2. Van Beck BMW (waar de motor zo'n 14 jaar geleden gekocht is) heb ik gehoord dat de cylinderkoppen nooit geschikt gemaakt zijn voor loodvrije benzine, en dat dat ook niet echt noodzakelijk is. (ik tank loodvrij98 met beetje octanebooster)
Krijg ik met aangepaste cylinderkoppen meer vermogen?
3. Hoe hard is verantwoord rijden met zo'n ruim 40 jaar oude motor, waar ik natuurlijk zuinig op ben?
Tussen de 120 en 130 rijd ie lekker,
Jullie mening?

Reply
#2
oja, en hij verbruikt best wel wat meer olie de laatste tijd, maar dat kan omdat hij een beetje "zweet" bij de stoterstangen. Verder rijd ie prima, geen problemen.
Reply
#3
Oscar,

eerst de compressietest doen, daarna beslissen voor een cilinderkop revisie met een modificatie voor de verbrandingsruimte. Hierdoor gaat de motor niet meer pingelen.

De versnellingsbak uitelkaar, nieuwe lagers erin en de 3de versnellingstandwiel controleren of vervangen bij veel schade.

Richard.


Reply
#4
1) Het is opvallend dat het uit de 3e springen gebeurd bij ca 100 km/h. Dit is ook ongeveer het toerental/snelheid met max. koppel. Waarschijnlijk zijn de nokken op het tandwiel versleten of de gaten in de schuifmof uitgelubberd-en kunnen die belasting dan net niet aan.
Helaas, bak moet uit elkaar, en zoals Richard al opwierp: ook gelijk alle lagers vervangen.
2)Met aangepaste koppen (klepzittingen) krijg je geen extra vermogen, je hoeft alleen geen loodvervanger meer te gebruiken.
3) Ik zou zeggen: kruisen op 5000 toeren. Zit je op max. koppel en hebt dan de beste vermogens/verbruikssituatie, zit je op 70% van het max. toerental, en rij je zo,n 120 km/h.
Fabriek geeft 6500 op als max. kruistoerental, maar als gezegd, het is een oud beestje.
En rij je ca. 155 km/h - niet goed voor de
portemonee.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#5
3e versnelling:

Tandwiel versleten, dwz de nokken waarmee die vast grijpt in het andere tandwiel, deze heeft dan nu afgeronde hoeken waardoor die uit de versnelling schiet. Zelf ook gehad met een vierbak, uitermate link in een bocht.
Nieuw tandwiel monteren dus.
Reply
#6
nou ik heb net gehoord dat het waarschijnlijk de schakelvork is en eventueel het tandwiel in de versnellingsbak, inclusief afstellen zo'n 450 euro gaat kosten, dikke stront dus. Doorrijden is niet echt verantwoord wordt er gezegd. En mijn kleppen geschikt maken voor loodvrije benzine zo'n 600 euro, pfffff . Maar dan ben ik wel van het pingelen af. bron bmw jordaan rob en paco. wat vinden jullie? doen?
Reply
#7
Tja V.bak uit elkaar en nieuwe lagers dan ben je al 300 euro verder komen er meer onderdelen bij is meer betalen. Kun je wel weer 100.000 km verder.
Kleppen / koppen ik zou eerst de ontsteking iets later zetten kijken of dat helpt.Wat je ook kunt doen is er een extra dikke voetpakking in zetten gebeurde indertijd wel meer bij d R60 typen om de compressie wat te verlagen en het pingelen te verminderen.
Reply
#8
Ik gok voor 99,99% op het tandwiel van de 3e versnelling.
Reply
#9
En wat kost een ruilbak bij de Hobbyist dan !! en event. ruil koppen met aangepaste verbr.ruimte. Heeft vaste prijzen , en dichter bij de bron kan haast niet !! En met garantie !! Gr. Cees
Reply
#10
Quote:nou ik heb net gehoord dat het waarschijnlijk de schakelvork is en eventueel het tandwiel in de versnellingsbak, inclusief afstellen zo'n 450 euro gaat kosten, dikke stront dus. Doorrijden is niet echt verantwoord wordt er gezegd. En mijn kleppen geschikt maken voor loodvrije benzine zo'n 600 euro, pfffff . Maar dan ben ik wel van het pingelen af. bron bmw jordaan rob en paco. wat vinden jullie? doen?

Pas op: klepzittingen geschikt voor loodvrij helpt niet tegen pingelen! Het betreft hierbij een andere materiaalsamenstelling van de zittingen, dit heeft geen invloed op compressieverhouding en verbrandingskamervorm.
Wil je af van het pingelen moet je gaan voor een iets lagere compressie, b.v.b. door een dikkere voet-of koppakking.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)