Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lek in cardan
#1
Hoi,

Bij de bandenwissel kwam er een mankement aan het licht, de trommelrem zat onder de olie, gelekt uit de aansluiting met de cardan.
Wie kan me helpen met welk onderde(e)l(en) ik nodig heb om dit te vervangen (naast nieuwe remschoenen) en hoe dit het makkelijkst kan. Ik neem aan dat het ergens gewoon een lekke O-ring is?

Is de achterband zonder hefbrug makkelijk onder de motor vandaan te halen?

Ik heb nog weinig sleutelervaring, maar zou eerst eens kijken of ik dit zelf kan oplossen voordat ik ermee naar een garage ga.
Alvast dank!
Reply
#2
Wat voor motor heb je het over en van welk jaar is deze ?
Reply
#3
Oh, sorry, helemaal vergeten!
Ik heb een BMW R65 uit '83.
Reply
#4
Is je cardanhuis glad , of is het die met ribbels . Als het een gladde is het volgende : Olie die langs cadantunnel aansluiting lekt , kunnen je remschoenen niet bevuilen . Er zitten 2 oliekeringen in , een grote en een kleine . Als de grote lekt en het gootje ernaast met gaatje naar buiten (onderkant huis bij aftapstop) zit verstopt , dan worden je remschoenen vet. Als de kleine kering lekt , komt dat ook naar buiten er zit ook een gaatje in de onderkant huis vlak bij moer van steekas. In het sluitdeksel zitten 2 gaatjes met schroefdraad , deze zijn voor afdrukboutjes (2 stuks) Als het spul toch open moet , vernieuw bijde keringen . De grote kering is het kwetsbaarst , deze moet wanneer hij in het sluitdeksel zit over de splines van meenemer worden geschoven . Een braampje kan de kering vernielen. Om de kleine kering te vernieuwen moet het naaldlager er uit. Daar is een truc voor nodig . je verwarmt het lege huis op het gasstel , doe dikke werkhandschoenen aan . En sla het huis met de tapeinden van het sluitdeksel op een hardhouten blok . Dan valt het naaldlager er uit . LET GOED OP WAAR DE OPVULRINGEN C.Q. SHIMS ZITTEN .kijk naar welke kant de lip van kering wijst. Naaldlager voor terugmontage een nacht in de vrieskist , en bevroren er in persen (pasop voor scheefgaan) Eerst op temperatuur laten komen eer je die stomp erin schuift.Als er verder niks stuk gaat heb je 2 keringen en 2 pakkingen nodig . Doe tape rond de meenemer eer je die grote kering er over schuift later kun je die tape met een tangetje verwijderen . Let bij het aandraaien van de moeren van afsluitdeksel dat de tanden van pion en kroonwiel goed inelkaar grijpen anders draai je het deksel aan gort . Brandschoon werken is een eerste vereiste. Pakkingresten grondig verwijderen. Heb je die mogelijkheid niet ! vergeet het dan en breng hem weg naar iemand die er bedreven in is. Groetjes Cees.
Reply
#5
P.S. Ik ben zelf deze uitdaging in 2009 aangegaan bij mn R45 om de eenvoudige reden . Er zijn hier geen BMW specialisten ten lande . Maar het is gelukt het zij met geluk. Het enige wat ze hier hebben van BMW zijn ventieldoppies . Ook in het boek van Peters is men terughoudend aangaande sleutelen aan de cardan. Maar leg je oor eerst eens te luister bij Kasper onze sponsor . Ik denk dat het wel meevalt met de kosten. Hij vernieuwd ook meenemers , dus dan mot het ook uit elkaar. Groetjes Cees.
Reply
#6
Onze sponsor schrijft dat het 95% zeker onderdeel 3 van deze afbeelding is:

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/p/b/3.png

Is dat goed zelf te vervangen?
Reply
#7
Het is mogelijk zelf te vervangen . Wees er van bewust dat oliekeringen na bijna 30 jaar hard worden en niet meer zo elastisch zijn !! Het is dan niet uitgesloten dat de andere kering die je laat zitten na verloop van enige tijd ook gaat lekken. Dan ben je weer bij af. Omdat je schrijft - weinig sleutelervaring ,nam ik het risico niet. Tenzij je een goede monteur in je kennisen kring hebt. Je weet op voorhand ook niet hoe de lagers er uitzien . Moest 1 van deze vernieuwd worden dan moet het geheel opnieuw worden afgesteld met shims . De vertanding van pion en kroonwiel is een Hypoide vertanding en moet met zorg inelkaar grijpen . Zoniet dan gaat hij janken onder het rijden of vreten de vlakken weg. Mijn R45 had nog maar 37000 gelopen , dus relatief weinig . Als jou fiets ver boven de ton uitsteekt , nam ik geen enkel risico en sprak ik een prijs af met Kasper, hij heeft de juiste spullen en heb je na een paar weken minder hoofdpijn !!! Als Hunsel te ver is , Jan Beck in Wijghe is er ook bedreven in en haalt ook zn onderdelen bij de sponsor. WEL eerst bellen !!! Het is wat je wilt !!! Groetjes Cees.
Reply
#8
Bedankt, ik heb de de motor bij Jan Beck gebracht, en deze heeft de cardan gerepareerd, aan zijn verhaal te horen was het geen klus die ik thuis ff voor de deur had kunnen uitvoeren.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)