Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
afstellen carburateurs
#1
Reactie van bezoeker 'Hans Franken', geïmporteerd van het oude forum:

Deze vraag betreft een R100 RS 1987. In de werkplaatshandboeken staat dat je voor het afstellen van de carburateurs de bougies om en om moet "kortsluiten". Het toerental van iedere cilinder zou dan evenveel moeten zakken. Hoe sluit je die kort? Waarom mag je de bougiekabel niet lostrekken?

Dan nog een vraag:
Met wat geprul aan gasschuif en mengselschroeven krijg ik de motor op het gehoor netjes lopend. Trek ik de ene bougie los dan loopt de motor gewoon door. Bougiekabel er weer op en de andere los en dan slaat de motor meteen af. Hoe kan dat nou weer? Het ding rijdt perfect, trekt goed op en verbruikt 1 op 13. Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Alvast bedankt voor je reactie.
Reply
#2
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Het lostrekken van de bougiekabels kan de bobines beschadigen volgens mij. Ik heb geen idee hoe je ze kort zou moeten sluiten, ben ik ook wel benieuwd naar.

Tweede vraag: de gasklepschroeven van je beide carbs staan dan ongelijk. In beide gevallen zou de motor met hetzelfde toerental door moeten draaien af na en paar klappen afslaan. Je afstelling is dus nog niet helemaal goed, even verder prutsen dus.

Volgorde van afstellen (kleppen en ontsteking staan al goed?): mengselregeling - gasklepaanslag - speling gaskabels.

Ik hoop dat je hier wat aan ehbt, succes verder!
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Bij een motor met electronische ontsteking nooit tijdens draaien er een bougiedop aftrekken.
Je kan hiermee de bobines en de black box opblazen, ook lopen er hele hoge stromen (veel hoger als bij contactpunten) waar je zelf ook niet van opknapt.

De manier is; bougiedop eraf, oude bougie erin en deze tegen het blok houden, zodat het systeem wel z'n vonk kwijt kan.
Nu starten op 1 pit en stellen maar.

De truc is nu om met de mengselschroef en de gasklepaanslag een toerental te vinden waarbij de motor nog net loopt.
Je zal zien dat, als je aanslag wat uitdraait het tt zakt.
Als je nu de mengselschroef verdraait zal het tt weer oplopen.
Dit herhalen totdat de motor nog net loopt, of met 2-3 klappen afslaat.
Ditzelfde herhaal je aan de andere kant.
Allebei de doppen erop en nu moet de motor redelijk lopen, met evt wat hoog stationair
Deze wat terug stellen, en de mengselschroeven wat draaien tot het naar behoren is.

Het handboek geeft altijd een bepaalde waarde voor de mengselschroef. bv. 1-1,5 slag uit.
Dit is een basis afstelling en meestal komt het erop neer dat beide mengsel schroeven een stuk meer of minder uitgedraaid staan.

Veel plezier bij het prutsen.

Groet, Paul.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)