Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW boxer uitlaat (zeuna), het binnenwerk nader bekeken.
#1
Hallo Boxer vrienden.

Na het vernieuwen van 1 van mijn uitlaatdempers (de linker),
vroeg ik mij af hoe het binnenwerk er nu precies uit zou zien.
En omdat ik er op meerdere sites niet echt veel over kon vinden heb ik zelf de slijptol maar eens ter hand genomen.

Na het open slijpen van de demper bedacht ik me dat het misschien wel leuk zou zijn er een foto topic voor
het forum van te maken.

Dus de foto camera opgezocht, en geprobeerd zo verduidelijkend als mogelijke foto's te maken.
Ik denk dat het wel redelijk gelukt is, maar besefte me wel dat het best een drukke boel is daarbinnen in zo'n demper, en misschien niet iedereen zou begrijpen wat er nu precies op de foto's te zien is.

Dus ook maar een "plattegrond" tekening gemaakt van het binnenwerk en daarbij de airflow aangegeven.

Ik denk dat het zo wel een aardig beeld geeft.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden.




De foto's zijn dus van een 40mm uitvoering van de zeuna demper.

De demper zelf is van een erg vroege serie.
Deze hadden het "logo", nog op de hals naast de bevestigings bout gaten zitten.
Precies durf ik het bouwjaar niet te zeggen, maar zeker van voor modeljaar 1979,
en dus origineel waarschijnlijk van een vroege r100rs afkomstig.



Ik merk dat op dit moment de foto's nog niet te uploaden zijn.

Lukt het later wel, dan volgen ze zo spoedig mogelijk.

Groetjes, Kees.






Reply
#2
Ben heel benieuwd.
Bep
Reply
#3
Zoals belooft de afbeeldingen van de opengeslepen demper.
Voor de duidelijkheid heb ik maar even een heel exemplaar ernaast gelegd voor de foto.

(foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).
Reply
#4
Leuk natuurlijk, zo'n foto, maar wat zien we nu precies.
Gauw maar even een verklarende tekening gemaakt.

(Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum)

Voor de duidelijkheid even de tekening nogmaals gesplitst ge-upload.
De tekening in 1 foto was wat priegelig
Reply
#5
Kan zelf geen foto plaatsen van een opengewerkte Magni uitlaat, maar het binnenwerk wat in een Zeuna zit, zit dus niet in een Magni, kun je gewoon doorheen kijken.
Nog wel een afbeelding van het binnenwerk, doorstroming is naar 1 kant.
Reply
#6
Eerst maar even het voorste (conische) gedeelte.
Hier loopt een binnenpijp door tot een "dicht schot"
halverwege de demper.

(foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).
Reply
#7
Even de binnenpijp in het voorste gedeelte omhoog getrokken.
Zoals je kunt zien is de achterkant van het pijpje afgeschuind,
en voorzien van wat extra beluchtings gaten.

(Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).
Reply
#8
Het middenschot is "dicht".
De gassen lopen nu door 4 pijpjes naar de achterkant van de demper.
Ook deze pijpjes hebben weer enige beluchtings gaten naar de middenste grote ruimte.

(Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).
Reply
#9
De gassen komen helemaal achterin de demper dus terecht, achter het achterste schot
in het afgeronde eindstuk van de demper. In de ruimte dus tussen de buitenwand, en
het eindpijpje. (Nog niet naar buiten dus).

(foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).
Reply
#10
Zoals je kunt zien heeft het achterste schot flinke gaten, (zoals op de foto links in het achterste schot is te zien), zodat de uitlaatgassen naar de grote middenste ruimte terug
naar voren kunnen stromen. Terug door het achterste schot, en het middenste gazen steunschot dus.

(Foto nogmaals ge-upload na instellings verandering op forum).
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)