04-22-2012, 09:24 PM
Reactie van bezoeker 'Jan Jaap van Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:
Mooi tochtje met de R100R (74.000 km) van m'n zoon naar de Harz. 's Ochtends bij het starten opeens een sterk gejoel bij de bak, dat ophield bij het intrekken van de koppeling. Iets met het koppelingslager? Afijn, na een paar minuten verdween dit geluid en alles leek weer OK. Op de terugweg naar Groningen begon de motor bij 120 km/u op de Autobahn bij Osnabruck plotseling sterk in te houden. Vastloper, dacht ik. Dus snel de koppeling in en naar de vluchtstrook. Tot m'n stomme verbazing bleef de motor lopen. Dus een ander probleem. Bij controle bleek er iets goed mis met de versnellingsbak. 1 en 2 zijn niet meer te bereiken. 3, 4 en 5 wel. Olie in de bak gecontroleerd (OK) en uiteindelijk voorzichtig rijdend in de 5 helemaal thuis gekomen. Eigenlijk zonder noemenswaardige bijgeluiden. Met name de 'vastloper' kan ik niet verklaren en wat zou er met de bak mis kunnen zijn. Ik ben zelf geen BMW-kenner, heeft iemand advies?
Mooi tochtje met de R100R (74.000 km) van m'n zoon naar de Harz. 's Ochtends bij het starten opeens een sterk gejoel bij de bak, dat ophield bij het intrekken van de koppeling. Iets met het koppelingslager? Afijn, na een paar minuten verdween dit geluid en alles leek weer OK. Op de terugweg naar Groningen begon de motor bij 120 km/u op de Autobahn bij Osnabruck plotseling sterk in te houden. Vastloper, dacht ik. Dus snel de koppeling in en naar de vluchtstrook. Tot m'n stomme verbazing bleef de motor lopen. Dus een ander probleem. Bij controle bleek er iets goed mis met de versnellingsbak. 1 en 2 zijn niet meer te bereiken. 3, 4 en 5 wel. Olie in de bak gecontroleerd (OK) en uiteindelijk voorzichtig rijdend in de 5 helemaal thuis gekomen. Eigenlijk zonder noemenswaardige bijgeluiden. Met name de 'vastloper' kan ik niet verklaren en wat zou er met de bak mis kunnen zijn. Ik ben zelf geen BMW-kenner, heeft iemand advies?