Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vastloper versnellingsbak R100R
#1
Reactie van bezoeker 'Jan Jaap van Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Mooi tochtje met de R100R (74.000 km) van m'n zoon naar de Harz. 's Ochtends bij het starten opeens een sterk gejoel bij de bak, dat ophield bij het intrekken van de koppeling. Iets met het koppelingslager? Afijn, na een paar minuten verdween dit geluid en alles leek weer OK. Op de terugweg naar Groningen begon de motor bij 120 km/u op de Autobahn bij Osnabruck plotseling sterk in te houden. Vastloper, dacht ik. Dus snel de koppeling in en naar de vluchtstrook. Tot m'n stomme verbazing bleef de motor lopen. Dus een ander probleem. Bij controle bleek er iets goed mis met de versnellingsbak. 1 en 2 zijn niet meer te bereiken. 3, 4 en 5 wel. Olie in de bak gecontroleerd (OK) en uiteindelijk voorzichtig rijdend in de 5 helemaal thuis gekomen. Eigenlijk zonder noemenswaardige bijgeluiden. Met name de 'vastloper' kan ik niet verklaren en wat zou er met de bak mis kunnen zijn. Ik ben zelf geen BMW-kenner, heeft iemand advies?
Reply
#2
Klinkt alsof de schakelvork van 1/2 vastzit en heeft aangelopen o.i.d. Schakelklok zit vast met een paar inbusbouten bovenop de bak. Mogelijk losgelopen?Vrees dat anders de bak uit elkaar moet.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#3
Ik ga vanavond kijken. Over die bak: ik las op het forum nogal verschillende berichten over het wel of niet nodig zijn om het hele blok eruit te halen om de bak te kunnen losmaken. Weet iemand hoe dat zit voor de R100R?
Reply
#4
Voor zover ik weet is het voldoende om de kruiskoppeling en achtervork los te maken, daarna achtervork naar achteren halen zodat voldoende ruimte ontstaat om de prise-as uit de koppeling te trekken.
Bak kan dan naar links uit het frame gehaald worden.

Blok naar voren halen kan ook, maar geeft meer gedoe.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#5
Allemaal gelukt en de oorzaak gevonden: losgelopen en volledig kapot gedraaid middelste tandwiel van de aandrijf-as. Ook de as is helemaal versmolten, een wonder dat ik nog gewoon thuis ben gekomen. Verder lijkt alles OK, zelfs het tegenoverliggende tandwiel lijkt puntgaaf. Heeft iemand misschien nog een oude (kapotte) bak liggen waarvan deze onderdelen nog OK zijn? Nieuw blijkt nogal prijzig...
Reply
#6
Neem aan dat je met aandrijfas de uitgaande as bedoeld ?
lijkt wel of de bus door hitte helemaal gesmolten is .
zoals je op de foto ziet zit er in de bus een gaatje voor de smering,als deze verstopt heeft gezeten of bij een revisie
de bus verkeerd is gemonteerd (gaatje in de bus moet corresponderen met gaatje in de as)is er geen smering meer met alle gevolgen van dien.
kun je niet proberen om het gesmolten materiaal van de as en tandwiel te bikken?
is het proberen waard misschien heb je alleen een
nieuwe bus nodig ,nieuw tandwiel en as zijn inderdaad prijzig

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)