Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Pascal De Wilde-', geïmporteerd van het oude forum:
ik las op www.5united.net (zeer goede site over serie 5 BMW boxers) iets over de ombouw van koplampen naar halogeen H4 60/55W. Kent er iemand een methode om zeer eenvoudig de standaardlamp te vervangen door een H4? Zijn er aanpassingsstukken verkrijgbaar om de H4 te monteren in de originele koplamp? MOET er dan echt een andere spiegel en een ander glas in? Er zouden(?)H4-lampen bestaan die dezelfde fitting hebben als de standaard 40/45W lampen. Weet iemand daar iets van? Merken, modellen? Dank bij voorbaat.
Reactie van bezoeker 'Guido Nuttin', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Pascal
Ik heb jaren lang in een auto garage gewerkt en vaak hebben we namaak h4 lampen gezet in koplampen waar een standaard lamp 40/45w in stond en nooit hebben we spiegels moeten vervangen je vindt die namaak h4 lampen in elke auto-chop
groetjes
Guido
Reactie van bezoeker 'LT', geïmporteerd van het oude forum:
http://www.harteveld.com/prdt1727.htm
Deze?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
ja precies zo'n lamp, staat alleen verder weinig zinnigs bij.
Als je een bilux lamp wilt vervangen door een H4, moet er ook een andere spiegel (reflector) en een andere lens (glas) bij.
Dit i.v.m. een ander brandpunt, als je een H4 in een bilux reflector zet, schijnt de lamp ale kanten op, behalve die kant waar je licht wilt hebben.
Neem de oude koplamp eens mee naar een Bosch-dealer, en laat deze eens kijken wat er zoal te koop is.
Ik weet dat er oude VW kevers en Volvo's worden omgebouwd naar H4, misschien dat daar iets passends tussen zit.
Die gebruiken ook een losse buitenring.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker 'LT', geïmporteerd van het oude forum:
Het lijkt mij dat als ze een halogeenlamp H4 op een voet zetten van een oudere 45W gloeilamp, dat deze dezelfde brandpuntsafstand tov de spiegel heeft. M.i. is deze lamp er juist op geconstrueerd om de oudere gloeilamp in de bestaande lampunit te vervangen.
Als je ook nog moet overwegen een andere lampunit te monteren, dan hoef je deze lamp helemaal niet te kopen, maar dan kan je meteen naar normaal H4 (of H1, H3, H7).
Grtz,
LT
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Op mijn fiatje cinquecento heb ik al reeds jaren voornoemde halogeenlampen op een gewone fitting, tot volle teverdenheid. Verkrijgbaar bij de betere automaterialenhandel. Een paar weken geleden waren Ze bij mij stuk, en Fiat levert ze niet meer omdat de lampen volgens hen de reflektoren zouden beschadigen. Ik heb er persoolijk sch..... aan.
Dus wat in zo'n maffe Fiat kan, moet ZEKER in een BMW kunnen.
Groetjes
Jan
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Ook ik heb bij mijn auto dezelfde halogeenlamp met oude fitting. Ze zijn nog steeds te koop (bijv. auto birze, Apeldoorn). Ik kreeg van de verkoper aldaar wel de opmerking dat het wettelijk niet toegestaan is. Op de verpakking staat het ook: not for use in Europe. Maar wie controleert dat? Mijn auto is nog steeds APK goedgekeurd.
Reactie van bezoeker 'LT', geïmporteerd van het oude forum:
Er staat wel op: not for use in Europe, maar als deze 55W zijn mogen ze gewoon gebruikt worden. Zolang ze maar niet verblinden. Als het lichtpatroon hetzelfde blijft is dat dus geen probleem.
Sterker nog: ik heb xenon retrofit op mijn motor. De RDW heeft mij bevestigd dat dit niet verboden is, mits deze niet verblindt. Het lichtpatroon is hetzelfde en de lichtbundel heb ik zelfs lager afgesteld. Zou dus moeten kunnen.
Reactie van bezoeker 'R. Biezenaar', geïmporteerd van het oude forum:
Bij een automaterialen-zaak heb ik aantal jaren geleden een nieuwe unit gekocht voor mijn 75/5. Deze is bedoeld voor H4, de blaker en het glas bestaan uit een deel De hele unit is, volstrekt zonder aanpassingen en gepiel, prima in de koplamp en de chromen lampring geplaatst.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Halogeen H-serie:
Er zijn enkele overeenkomsten tussen conventionele lampen en de Halogeenserie:
- Ze gebruiken electriciteit als energie broen
- beide geven licht.
De verschillen zijn:
- Bij de Halogeenlamp is het glas vervangen door kwarts, dit kan namelijk een veel hogere temperatuur weerstaan.
- De vorm van het lichtdoorlatende lichaam is essentiÎel verschillend
- Het inwendige van de Halogeenlamp is gevuld met een gasmengsel bestaande uit gassen die behoren tot de groep der Halogenen, vandaar de naam.
- de wijze van plaatsen van de gloeidraad en positie daarvan is radicaal verschillend.
- Om vergissingen te voorkomen is de mounting of fitting niet uitwisselbaar.
De normale gloeilamp is voorzien van een wolfraam gloeidraad die door de toegevoerde stroom warm gaat worden en gaat gloeien waardoor er licht ontstaat.
Omdat er meer licht wordt gegeven als de gloeidraad warmer wordt, zal er door de altijd bestaande dikte verschillen en andere oorzaken zoals in het midden van de spiraaldraad meer warmte ontstaan dan op andere plaatsen.
Door de hoge temperatuur van de gloeidraad zal deze een weinig verdampen aan de oppervlakte van de gloeidraad en wel op de warmste plaatsen het meest.
Dit geeft een beperking aan de lichtopbrengst en de levensduur.
De Halogeenlamp heeft een "speciaal" gas in de lamp. Dit gas heeft de eigenschap om de metaaldamp die door het verdampingseffect in het gas, zich in een bepaalde hoedanigheid bevindt en door het Halogeengas de eigenschap heeft om weer neer te slaan op de warmste delen van de lamp.
Dit zijn natuurlijk de warmste delen van de gloeidraad, deze zal dusop de warmste plaatsen als het ware aangroeien, waardoor de warmste plaatsen dikker worden en daardoor zullen afkoelen door de mindere weerstand op die plaats.
Door dit regeneratieproces kan de gloeidraad een grotere stroom kunnen verdragen en daardoor een hogere temperatuur van de gloeidraadkunnen krijgen, dus een grotere lichtopbrengst.
Door de hogere temperatuur wordt het gas veel warmer, dat is de reden dat er kwarts wordt gebruikt in plaats van glas.
Omdat de eerste lampen een gloeidraad hadden die als een draad van links naar rechts, dus haaks op de fitting waren gemonteerd, afgeleid van de huisverlichtingslamp, was het moeilijk een goede reflector te construeren, er was een brede bundel licht nodig en toch een scherpe begrenzing van de lichtbundel, zoals tegenliggers niet verblinden en vooral ook en strooilicht wat bij neerslag en mist een verlichtte waas betekende voor het uitzicht van de bestuurder.
Reden waarom er dikwijs aan de bovenzijde van de lampunit een sierstuk werd aangebracht in de vorm van een bovenste ooglid ( Herbie look ).
Bij de introductie van de H-serie lampen heeft men de positie van de gloeidraad gelijktijdig aangepast voor het gebruik in met reflectoren, dus in het brandpunt van de reflector.
Hierdoor kon de lens van de lampunit eenvoudiger blijven en tegelijkertijd de randstraling sterk worden gereduceerd.
Door de gloeidraad in de rijrichting te monteren was het tevens mogelijk om het licht doorlatende lichaam nu van kwarts, een buisvormige uitvoering te geven.
Hierdoor kon de gloeispiraal beter worden gekoeld door het Halogeengas en tevens een gelijkmatiger temperatuur van de gloeidraad kunnen worden bereikt.
Als je nu de twee totaal verschillende systemen gaat verwisselen, dan zal er een verkeerde positie van de gloeidraad ontstaan en tegelijk zal de lens niet juist functionneren omdat deze sterke aanpassingen heeft speciaal om de onjuiste positie van de gloeidraad te compenseren.
Het is dus geen kwestie van: past het , maar van:is de lichtbundel zoals deze moet zijn.
Voor het laatse geldt duidelijk NEEN.
De dimlicht gloeidraad is een apart verhaal als men er over nadent, de essentie is gelijk.
Groetjes,
Marco
|