Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koudstart procedure ???
Hallo, ik wil me even voorstellen.
Mijn naam is Michel en ik woon in het Noorden des lands. (Groningen)
Ik ben nieuw op het vlak van BMW en dan helemaal met de Boxer motorfiets.
Ik rij al meer dan 30 jaar motorfiets en rij ongeveer 35.000 km per jaar op de motor. Dit jaar heb ik heb een een bmw R100R, bouwjaar 1992 met 55.000 km aangeschaft. (wilde eens een goed betrouwbare motor voor vele km rijplezier)
Het klinkt haast te gek voor woorden maar ik krijg de motor als die in de ochtend uit de garage gehaald wordt niet aan.
De koudstart is een drama met de motor. Van de week moest er een tweede accu aan te pas komen.
De motor wil als ik de startknop druk direct starten en valt ook direct daarna weer uit. Gas geven wil niet want dat resulteert in helemaal niet meer starten.
Ik heb diverse mogelijkheden geprobeerd met starten van vol op de choke tot geen gebruik choke. Met gas geven. van het gas afblijven en combinatie's ervan
(je probeerd wat...)
Chokekabels zijn recent vervangen en ik zie dat deze de twee carb. tegelijk bedienen als ik de chokehendel gebruik. Ik voel twee standen op de chokehendel. een klikt op halverwege en de andere als ik hem helemaal opendraai. (choke vol in gebruik)

(Ik ben er haast van overtuigd dat ik de motor verkeerd start)

Als de motor loopt dan draait deze als een nieuwe en de rest van de dag start de motor zonder enig probleem (zonder choke).
Mijn vraag is nu wat de startprocedure is van een R100R motor met 2 CV carburateurs.
Wie kan mij het grote geheim vertellen hoe een bmw Boxer motor normaal te starten is als de motor koud is (tegen 5 graden buitentemp)
Ik kan verder 123 geen informatie vinden op het Internet.
(En de buurman weet het natuurlijk altijd weer beter....Koop een jap zegt die dan...)
Dat kan ik dus niet over me heen laten gaan....
Graag hoor ik of iemand mij verder kan helpen met dit (simpele???_ probleem)
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Michel,

om een goed voorbeeld te tonen, zie dit filmpje op Youtube: http://www.youtube.com/watch?NR=1&featur...EQhNwGXHRI . Zoals je ziet is het starten met choke, daarbij heel klein streepje gas geven. Daarna gashandle vasthouden en choke op halve stand zetten. Na een paar tellen zou hij mooi rond moeten (blijven) lopen. Als dat niet lukt, zou ik de oorzaak zoeken bij de carburateurs; wanneer zijn ze voor het laatst gereinigd en gesynchroniseerd? Zijn de isolators bougies beiden koffiekleurig?

Succes, Ronald (r45 1978)
Reply
Ik heb het idee dat er in het chokemechanisme wat mis is, bijvoorbeeld de rubber ringetjes om het asje die verteerd zijn. Verder zit er onderin de vlotterbakken een chokesproeier die verstopt kan zijn.

Op een andere site (Members) gaf je aan dat er wat achterstallig onderhoud aan deze R100 was dus daar kan dit bij horen.
Reply
Reactie van bezoeker 'cor45', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Michel,

Een koude start gaat bij mijn R45 uit 1978 als volgt:
contactslot aan, versnelling in vrij
Benzine kraantje open en een paar seconden laten doorlopen
Choke volledig open
Een heel klein beetje gas (per motor verschillend, een kwestie van proberen)
Starten, maar de startknop wat langer ingedrukt houden totdat hij duidelijk loopt.
Gas loslaten
na ongeveer 200 m. op half choke
na ongeveer 1 km choke uit
Pas na ongeveer 2 km pakt hij lekker het gas op.

Ik heb jouw startproblemen ook gehad. Ik wat onderhoud moeten doen:

Ontsteking en vooral de vervroeging nakijken met een stroboscoop. Stond bij mij te iets te laat.

Klepspeling controleren, stond bij mij veel te krap.

Carburateurs schoonmaken. Vooral de hele kleine gaatjes onder de gasklep. Ultrasoon reinigen of met een injectiespuit en benzine de kanaaltjes doorspuiten. Controleren of de chokes goed gemonteerd zijn. Controleren of de juiste sproeiers erin zitten en deze nog goed zijn. Als toch bezig bent: alle rubber ringetjes vervangen, behalve van de gasklep-as, tenzij die heel slecht zijn. Vlotterhoogte controleren. Bij mij waren die kleine gaatjes een beetje verstopt.

Controleer na montage of er een beetje speling zit op de gaskabels en dat de chokes helemaal dicht staan en ongeveer gelijk open gaan. En ook heel belangrijk: carburateurs synchroniseren!

Ik ben maar een leek op dit gebied maar het werken aan een oude BMW is eenvoudig en heeft ook wel z'n charme. Ik heb er een paar dagen over gedaan, verdeeld over een paar weken en tussendoor veel via internet geleerd. Pas na het werk aan de vervroeger, kleppen en carburateur startte hij goed. Dat was 2 jaar geleden en Ik heb sindsdien geen enkel probleem meer om te starten.

Succes.

Reply
Quote:Dag Michel,

om een goed voorbeeld te tonen, zie dit filmpje op Youtube: http://www.youtube.com/watch?NR=1&featur...EQhNwGXHRI . Zoals je ziet is het starten met choke, daarbij heel klein streepje gas geven. Daarna gashandle vasthouden en choke op halve stand zetten. Na een paar tellen zou hij mooi rond moeten (blijven) lopen. Als dat niet lukt, zou ik de oorzaak zoeken bij de carburateurs; wanneer zijn ze voor het laatst gereinigd en gesynchroniseerd? Zijn de isolators bougies beiden koffiekleurig?

Dit advies sluit aan bij mijn ervaring op de R100RS (1978): Choke helemaal open, heel klein beetje gas en starten maar. De choke dan al snel naar ongeveer de middenstand.

Peter
Reply
Welk merk bougies heb je gemonteerd?
Ik heb mij afgelopen zomer het lazarus gezocht naar een oorzaak voor het wel eenmalig starten van mijn Moto Guzzi V7 maar na vlot uitvallen niet meer aan willen slaan. Uiteindelijk bleek een 2-tal nieuwe bougies de oplossing te zijn.....
Reply
Quote:Dag Michel,

Kijk dat zijn nu de dingen die ik eens uitgelegd moest hebben. Vanochtend was het grote moment daar...

Benzinekranen open. Choke vol open. Kontakt aan. Iets gas geven en starten. In een keer lopen. Helemaal geweldig. Ik wist wel dat het aan mijn kant moest zijn. De motor draaide in een keer en bleef ook mooi draaien. Wel heb ik gelijk de choke naar half gezet waarbij ik merkte dat de R100 dit echt prettiger vond.
Ik wil me bedanken voor ieder die meegedacht heeft. Na 30 jaren motor rijden ben je nog steeds niet te oud om iets te leren. Ik moest de buurman nog even gedagzwaaien want die zat natuurlijk weer op eerste rang. Laat die maar lekker zijn plof rijden. Ik ging ervandoor..... Mensen bedankt. Ik ben weer wat wijzer.
Michel.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)