Reactie van bezoeker 'Aard van Holland', geïmporteerd van het oude forum:
Ja dat kan! Bovenste kroonplaat er af en vervangen door een aangepaste onderste
vorkpootklem! ( Aangepast in die zin dat de stuurpen er eerst uitgeperst dient te worden ) Dan ondersteboven monteren. . Eerst even heet maken helpt. Op deze manier kunnen de vorkpoten dus door deze nieuwe '' kroonplaat'' heen steken. Is ook veel goedkoper dan dure speciaal gefreesde space-age-billet-aluminium van ver weg komende onderdelen. Een billet is overigens gewoon een ruw gegoten brok aluminium wellicht ook nog even met een enorme moker bewerkt. Deze oplossing heb ik al vaak gezien in het Ja weer Duitse blad BMW MOTORRADER. Dit is een SODERHEFT van MOTORRAD MAGAZIN en verschijnt eens in de drie maanden. Een regelrechte aanrader voor mensen die eens wat verder dan de standaard horizon willen kijken. Succes ermee.
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
En een kroonplaat van een r45-65 serie ? of zelfs een voorvork daarvan.
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'Kees1977', geïmporteerd van het oude forum:
toevallig heb ik nog zo'n zelfde vork liggen, dus kan het een keer proberen op deze manier, kan ik in ieder geval kijken of het ook lekker rijd, en kan ik hem eventueel altijd nog afdraaien, bedankt
ho, mijn reactie was op die van Aard,
volgens mij passen de poten van een r100 niet in de kroonplaat van een r45/65.
En ik hou het liefst mijn eigen onderpoten i.v.m. bevestiging remklauw die weer anders is
Kees,
afdraaien kan wel, maar je moet dan wel schroefdraad weer aan de binnenzijde maken.
Richard
Klopt, en dat moet ook wel lukken(denk ik) maar ik vraag me af hoe je dan met je veer uitkomt, moet je die onder voorspanning naar binnen drukken en dan de bout erop proberen te draaaien, of haal je een stukje van je veer af?
Kees,
De veer moet ook korter, het nadeel is dat je geen plat vlak meer hebt.
De ''82 modellen hebben daar een kunstof blokje voor, waar de veer in ligt en deze veer is niet plat.
Als je de veer niet inkort wordt de veerspanning te hoog.
Richard
Reactie van bezoeker 'Aard van Holland', geïmporteerd van het oude forum:
Veer inkorten en plat vlak eraan maken kan. Doe dit, slijp de veer door met een haakse slijper op de gewenste lengte. Propaan brander alleen op die laatste afgeslepen wikkeling mikken ( plaatje metaal tussen die laatste en de rest van de wikkelingen steken als hittescherm ), roodgloeiend stoken, plat leggen klaar! heb dit jaren geleden +_ 60.000 km geleden ook gedaan. Geen problemen hebben zich voorgedaan, diverse malen geinspecteerd. Rij nog steeds zo rond. Wederom succes ermee.
Hoe bedoel je platleggen?
Hoeveel cm had je de binnenpoot ingekort?(waarschijnlijk de veer hetzelfde aantal cm)