Threads: 1
Ik heb me onlangs een R100RS 1978 gekocht. In vergelijking tot mijn R60/7 heeft de lichtschakelaar (gele schakelaar links) een andere functie, nl onderbreken volledige circuit (althans, zo lijkt het toch). Als deze gele schakelaar in de middenstand staat brandt de 'dashboardverlichting' en kan ik starten, anders in geen geval. Het dimlicht werkt niet, als ik de duwknop links aan stuur onder claxon bedien komt groot licht op.
Is dat normaal of is hiermee geknoeid??
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Normaal is;
Contact aan --> controle lampjes dashboard aan, motor start op startknop rechts.
Gele schakelaar omhoog --> geen verlichting, motor start.
Gele schakelaar in middenstand --> achterlicht, standlicht voor en tellerverlichting brand, motor start.
Gele schakelaar omlaag --> dimlicht brand, de rest zie boven.
Nu met de tuimelschakelaar onder de claxon kan dim- en grootlicht worden geschakeld.
Klinkt als prulwerk.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Paul en agent 0136, (ssst!)
- Paul heeft gelijk
- Met deze licht schakelaar moet je uikijken!
Ik heb er problemen mee gehad.
In de schakelaar zit een rond, gegolfd veertje van koper dat een contact functie heeft.
Bij mijn machine was dat veertje te plat geworden waardoor ongemerkt het dimlicht uitviel.
Zo kan het gebeuren dat je in de stad bij werkende straatverlichting niet merkt dat je zonder licht rijdt, waardoor andere weggebruikers je veel te laat zien.
Zelf vraag je je af waarom die !!$%^&***!!! je niet zien, tot dat je merkt dat het dimlicht het niet doet. Dit is bij regen nl. moeilijk te zien op de weg voor je of het licht brand, totdat je achter een andere auto staat en geen lichtvlek op zijn achterkant ziet.
Groeten Louis R100RS 1978
Reactie van bezoeker 'Steven', geïmporteerd van het oude forum:
Alvast bedankt vr de reacties
Bij mijn r60/7 werkt dat idd op de juiste manier dat gaat een zoektochten worden in de koplamp om dat kluwen te ontwarren wish me lucy grts Steven