Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas sensor en ook een Krukas sensor?
#1
Op de r1200 modellen zit zowel een nokkenas-sensor als een krukas-sensor.
Heeft iemand enig idee waarom dat nodig is (of waarom BMW dat nodig vindt)?

Een van twee moet toch voldoende zijn voor het bepalen van ontstekings- en inspuit momenten?

Gr,

Peter
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Al vanaf de 1e 4v gebruikt men 2 krukassensoren om het motormanagement aan te sturen.

Bij de 1200 heeft Herr BMW bedacht dat dat gescheiden en uitgebreider moest.
Dus 1 krukassensor, 2 nokkenassensoren, 2 klopsensoren en 2 Lambdasensoren en dan vergeet ik er vast nog een paar.

In feite heb je 2 onafhankelijke cilinders die apart gemeten en geregeld worden.

De steeds strenger wordende milieu eisen willen dat.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Op de r1200 modellen zit zowel een nokkenas-sensor als een krukas-sensor.
Heeft iemand enig idee waarom dat nodig is (of waarom BMW dat nodig vindt)?

Een van twee moet toch voldoende zijn voor het bepalen van ontstekings- en inspuit momenten?

Gr,

Peter
De krukas-sensor geeft het motormanagement het BDP (komt 2x in de viertakt-cyclus voorbij)aan en de nokkenas-sensor (komt 1x in de viertakt-cyclus voorbij) geeft het zg fase-moment door, de computer moet signaal krijgen om te weten wanneer de inlaat-cyclus voor de inspuiting voorbij komt.

Jan, R80RT
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:

Nokkenassen worden door kettingen aangedreven , deze slijten na verloop van tijd zodat de kleptiming iets verlaat . wordt dat ook gecompenseerd door die sensors dan !! Zodat de inspuitmodule de z.g. gulden middenweg kiest tot een bepaalde tollerantie . Zo maar een vraag uit interesse !!! Groetjes Cees .
Reply
#5
Quote: Nokkenassen worden door kettingen aangedreven , deze slijten na verloop van tijd zodat de kleptiming iets verlaat . wordt dat ook gecompenseerd door die sensors dan !! Zodat de inspuitmodule de z.g. gulden middenweg kiest tot een bepaalde tollerantie . Zo maar een vraag uit interesse !!! Groetjes Cees .
Bedankt voor de toelichting.
Ik vind het persoonlijk wel wat ver gaan van BMW en hoop dat ze goed gekeken hebben naar het optimum van de invloed op het functioneren van de motor, de kosten van de extra onderdelen en de kans op storingen (Hoe meer onderdelen hoe meer kosten en kans op storing). Zeker omdat ze het geheel ook nog eens op allebei de nokkenassen zetten. Zou de slijtage per kant zover van elkaar verschillen dat dat gerechtvaardigd is? Als ze het hebben moeten doen voor de milieu eisen dan denk ik dat de overgang naar waterkoeling, zoals voorspeld wordt voor volgend jaar, een betere stap is.

Laten we maar hopen dat zij er voor hebben doorgeleerd Smile.

Gr,

Peter
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Je wil niet weten hoe het met sensoren in een automotor gaat.......
We zullen met z'n allen ook bij modernere motorfietsen sterk om het milieu moeten denken.
Gelukkig heeft BMW een sterke reputatie voor wat betreft motorontwikkeling dus dat zit wel snor.
Je wil niet weten wat men nog van plan is. Dan is de motorfietsenafdeling nog zielig bezig.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)