Posts: 6
Threads: 6
Joined: Aug 2007
Reputation:
0
Op de r1200 modellen zit zowel een nokkenas-sensor als een krukas-sensor.
Heeft iemand enig idee waarom dat nodig is (of waarom BMW dat nodig vindt)?
Een van twee moet toch voldoende zijn voor het bepalen van ontstekings- en inspuit momenten?
Gr,
Peter
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Al vanaf de 1e 4v gebruikt men 2 krukassensoren om het motormanagement aan te sturen.
Bij de 1200 heeft Herr BMW bedacht dat dat gescheiden en uitgebreider moest.
Dus 1 krukassensor, 2 nokkenassensoren, 2 klopsensoren en 2 Lambdasensoren en dan vergeet ik er vast nog een paar.
In feite heb je 2 onafhankelijke cilinders die apart gemeten en geregeld worden.
De steeds strenger wordende milieu eisen willen dat.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
Nokkenassen worden door kettingen aangedreven , deze slijten na verloop van tijd zodat de kleptiming iets verlaat . wordt dat ook gecompenseerd door die sensors dan !! Zodat de inspuitmodule de z.g. gulden middenweg kiest tot een bepaalde tollerantie . Zo maar een vraag uit interesse !!! Groetjes Cees .
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Je wil niet weten hoe het met sensoren in een automotor gaat.......
We zullen met z'n allen ook bij modernere motorfietsen sterk om het milieu moeten denken.
Gelukkig heeft BMW een sterke reputatie voor wat betreft motorontwikkeling dus dat zit wel snor.
Je wil niet weten wat men nog van plan is. Dan is de motorfietsenafdeling nog zielig bezig.