Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
harsachtig laagje in remklauw R80
Geachte heren en dames, het betreft een R80 1991 89000 km, al 19 jaar eigenaar, komt alleen buiten met mooi weer, wiel draaide zwaar, klauw los gehaald, nu bevindt er zich in de klauw achter de "vierkante" O-ring een harsachtig laagje. In beide klauwen, maar het meest aan de kant die vast zat. Ik krijg het niet weg. als je met een houtje erover wrijft schilfert het een beetje en wordt wit achtig. de zuiger ziet er goed uit wel een paar lichte doffe vlekjes maar schoon zonder het harsachtige laagje. Ze gaan er ook goed in. Het laagje voelt stroef aan. Heb voorzichtig met remreiniger en thinner geprobeerd weg te halen , gaat niet! zie foto's.

[img]/import/photos/t6682s.jpg[/img]
Reply
Dat laagje komt wel vaker voor bij oudere remklauwen van auto/motor, is volgens mij een degradatie of oxidatie produkt van (te) oude remvloeistof. Kan mogelijk ook nog onder invloed van de remwarmte ontstaan.Als dat in de cilinder zit gaat de boel i.d.d. klemmen. Ken geen passend oplosmiddel, ik haal het mechanisch weg,door schrapen en zo. Best lastig, zonder de cilinder te beschadigen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
beste mensen , ik heb het eruit, heel nauwkeurig en voorzichtig met een scalpeermesje (gebruikt de chirurg ), ik heb het vermoeden dat het ook met het gebruikte vet te maken heeft, want het zit alleen bij de "vierkante"O-ring, echter nu heb ik de O-ring groef zelf niet schoon kunnen krijgen, want daar kom je niet makkelijk bij, en je kunt het niet zien, dus wilde ik dat maar laten zitten, groet, Frans (R80)
Reply
Die vierkante o-ring is de afdichting tussen zuiger en cilinder, maar zorgt ook voor het terugkomen (vrijkomen van de remschoenen) van de cilinder na een remactie.

Probeer deze groef toch zo schoon mogelijk te maken. Verbouw een stuk hout of plastic zo dat je de alle groefvlakken schoon kan krijgen.
Reply
Yep,

Denk bij een stuk hout b.v. aan een verbouwde wasknijper, of het houtje van een ijsje. En denk bij het stuk plastic b.v. aan een verbouwd plastic koffie lepeltje van een iets steviger model o.i.d.

Hiermee kun je wel alle rommel uit de groef weghalen (ook uit de hoekjes), zonder de remklauw te beschadigen.

Groetjes, Kees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)