Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
elektronische ontsteking R90S
Reactie van bezoeker 'daan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo.
Ik heb een bmw R90S gekocht en ik wou gisteren mijn ontsteking en voorontsteking afregelen.
Ik zag dat het een elektronische ontsteking is die erop zit en enkel de voorontsteking kan ik regelen.
Ik heb deze verdraaid om ze goed te zetten maar ik heb nu totaal niets van ontsteking meer Confused
Op de elektronische ontsteking staat "type 1a".
Kan iemand mij helpen waar ik het probleem moet zoeken aub?
Mvg Daan
Reply
Daan effe een foto plaatsen.
Dit type motor is vaaf fabriek niet met ontsteking geleverd dus is het een later gemonteerd exemplaar. En wij kunnen niet zien wat dat is
Reply

Hierbij enkele foto's.

[img]/import/photos/p44497s.jpg[/img]
Reply

nog een foto

[img]/import/photos/p44498s.jpg[/img]
Reply

nog een foto.

[img]/import/photos/p44499s.jpg[/img]
Reply
Volgens mij is het een Boyer & Bransden, daar kan je niets aan verstellen.Vervroeging wordt geregeld in de ""black box". Je kan hem op tijd zetten door de grondplaat met spoeltjes te verdraaien, maar dat kan alleen dynamisch met een stroboscoop.
Methode van instellen en bijbehorend toerental wijkt af met wat gebruikelijk is met de mechanische vervroeger en puntjes.
Hopelijk weet iemand anders meer in detail.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Nog een: als je totaal geen ontsteking meer hebt is mogelijk de afstand tussen spoeltjes(op het blok) en magneetjes(onder de metalen schijf op het asje) verandert (te groot geworden) waardoor geen elektr.magn. puls meer opgewekt wordt.
Let wel: er moet ruimte zijn tussen spoeltjes en magneetjes.

Vraag: deed hij het eerst wel en wat heb je precies gedaan?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Daan,

aan de achterzijde van de grondplaat zit een strip en deze moet contact maken met massa, Komt wel eens voor dat hier corrosie zit, even schoonmaken.
Controle voor de black box, bij kontact uitzetten geeft de bougies een vonk.

Richard
Reply

Ik heb enkel die grondplaat verdraaid omdat ik de voorontsteking wou correct zetten en toen had ik dus niets meer van ontsteking...

Als het niet dezelfde gegevens zijn voor de voorontsteking als bij een gewone ontsteking, kan iemand mij dan deze gegevens zeggen die ik nodig heb aub?

De bougies geven inderdaad een vonk als ik het contact afzet.
Ik zal morgen eens kijken of ik die strip zie en of die inderdaad tegen de massa ligt.
Weet iemand hoeveel afstand er juist moet zijn tussen die spoeletjes en da magneten?
Reply
Daan,

De voorontsteking is hetzelfde als orgineel. Afstellen op "S".
De afstand tussen de magneetjes en pick up spoel is max 0,20 mm,
grondplaatje helemaal los maken en schoonmaken.

Richard

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)