Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5 bak met kickstarter
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Kees,

Met mijn vraag ga ik wat af dwalen in deze topic ; begrijp ik het goed dat er een complete set in de handel is om je bak om te bouwen naar kick-starter of is het een kwestie van onderdelen verzamelen voor zo'n ombouw, ook voor de latere bakken? Mono '87.
Op de aangegeven site zitten zoeken maar nog niet kunnen vinden.

Jan, R80RT
Reply
Oh ja, nog vergeten.

Ik hoor wel eens mensen klagen dat hun kickstarterset tegen het frame komt bij intrappen.

Ik weet niet hoe het bij de oudere series zit, maar bij de /7 serie hoort het(juiste type pedaal) tegen je rubber voetsteun te komen als onderste aanslag.
En niets te raken in de bovenste stand.

Zoals je kunt zien op de foto hierboven heeft het pedaal een kleine slinger naar links, hierdoor komt de steel van dit type pedaal tegen je voetrubber.

Er zijn echter ook rechte pedaal types met een getrapte steel en een "voetblad"
naar links. Deze zijn iets langer, en door de "trap" in de steel kun je het pedaal
een iets grotere slag geven. Het "voetblad", dat naar links wijst op dit type pedaal komt precies tegen het uiteinde van je voetrubber bij intrappen.Echter vermoed ik dat dit type pedaal meer voor GS types boxers is?
Zo te zien aan de meegestuurde foto raakt dit type pedaal in de bovenste stand in sommige gevallen(?) blijkbaar je accubak. (Aan de put in de steel tezien?).

Ik weet dat er ook oudere korte, rechte pedaal types zijn (ik vermoed van een /5 serie of zoiets? dus zonder de slinger naar links. ik vermoed dat deze pedalen
je voetrubber wel eens zouden kunnen missen bij intrappen, en zo je frame raken.

Let dus ook op het type pedaal....

Groetjes, Kees.

[img]/import/photos/p44471s.jpg[/img]
Reply
Hoi Jan,

Ik weet niet precies of de bak van een '87 R80rt mono hetzelfde is
als de types van na modeljaar '81.(Dit qua type koppeling ('s hevel) etc. Dit kun je waarschijnlijk wel zien of de onderdeelnummers hetzelfde zijn.

Of op maxbmwmotorcycles.com
of op www.RealOEM.com

Echter volgens mij wel ja, (Maar weet het niet zeker!)
Iemand die het wel weet? Graag.
(Voordat ik hier weer eens sta te blunderen...)

Ik denk niet meer zo in 1 set te bestellen, (mede door de verschillende types achterdeksel, en pedaal, maar waarschijnlijk nog wel in onderdelen.
Vraag er maar eens naar bij onze sponsor.

Als het past is de bak in feite dus nog steeds een doorontwikkeling van de bak van ver voor 1980...Smile

Let op!, voor het starten met electronische ontsteking helpt een kickstarterset niet echt. De krukas moet hierbij zowiezo minimaal 1 maal rond zijn voor een puls van de ontsteking.
En zeker bij de 1000cc variant van deze motor eigenlijk bijna niet werkbaar.

(Eerst de krukas heel voorzichtig en rustig een paar keer rond voor een cylinder vol met werkbaar mengsel, en ontstekings puls, dan op het juiste punt kicken,is voor bijna niemand een werkbare optie.)

Eigenlijk is het mechaniek daar ook (wat) te ligt voor.

Vandaar ook vaak de terechte vraag of zo'n set nu wel zo zinvol is. (Lees: of compleet nutteloos).

Toch ken ik meerdere 2v fanaten die niet graag zonder zouden zitten, sterker nog,
bij elke "nieuwe" fiets word er zeker een kickstarterset opgebouwd.

Meestal dan niet speciaal om aan te kunnen trappen, maar vooral bij het servicen etc. van de motor. (Denk aan "wereld" reizigers).

Door de eenvoudige en robuuste opzet van de 2v motoren in die wereld
toch nog steeds regelmatig de te gebruiken fiets. Ondanks het gewicht, etc. (Wel compleet aangepast natuurlijk).

Zelf vind ik het vooral wel bij het mechanische karakter van de motor passen,
alsmede het makkelijk kunnen rondtrappen van wat olie op de zuigers van het blok in de winterstalling met de bougie's eruit.
Maar dit laatste vooral terzijde.

Groetjes, Kees.

Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Dank je Kees! Als men dus meld dat het slimmer is om de set aan het deksel te laten hangen kan ook de kickstarter zelf blijven zitten toch ?

Bak is er in ieder geval uit, dus binnenkort even een bestelling plaatsen hier, incl wat andere spullen.

grt, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Kees, bedankt voor je reactie met heldere uitleg.

Ik zal eens in de onderdeelnr's gaan spitten of e.e.a. mogelijk is.
Lijkt me toch wel fijn zo'n starter te hebben, idd ook om te servicen bv om de zuigers bovenin te zetten bij het kleppenstellen, maar ook igv een 'stervende' accu toch te kunnen starten.

Electronische ontsteking is in mijn gevel niet meer van toepassing, afgelopen winter deze vervangen voor puntjes, werking hiervan is voor mij beter te doorgronden en igv storing eigenlijk altijd wel weer aan de gang te krijgen (mits bobine ok is), het extra onderhoud vind ik niet erg.

Voorheen had ik een 75/5, dus standaard kickstarter en beperkte accu, moest de kickstarter weleens gebruiken bij lagere temperaturen en dat ging heel goed, op de middenbok, over de motor staan en met je hak een goeie uithaal ... in 1x lopen, prima.

Groet Jan
Reply
Ik ken iemand met een R80GS die een kickstarter op zijn moter had, naast de standaard elektrische starter. Uit "stoere" overwegingen probeerde hij altijd te starten met de kickstarter, maar hij trapte zich het lazerus, terwijl met de elektrische starter hij binnen een seconde aansloeg.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hihi. Ik had een 100 met kick en dat was ook meer voor de sier ja.
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

De modellen met elektronische onsteking die vanaf fabriek zonder kickstarter
werden geleverd , daarvan schakeld de ontstekingsunit(die onder de tank zit)
na +/- 2 seconden uit als hij geen puls krijgt van de hallgever.
De modellen met kickstarter vanaf fabriek(tic,gs)daarvan schakeld de ontstekingsunit na +/- 5 seconden uit.
Als je dus naderhand een kickstarter monteerd dan moet je ook en andere
ontstekingsunit monteren.
Je kunt het zelfs zien als de unit uitschakeld:
kijk naar je controle lampjes van olie,gen en neutraal
zet de motor op contact de lampjes gaan na een ogenblik feller branden
ten teken dat de ontstekingsunit uitschakeld
Reply
Hoi Peter, je bedoelt waarschijnlijk het pedaal.

Heb even gekeken, en pedaal zit erg dicht op het bakdeksel, dus in theorie dus wel ja. Als je dan nog bij alle inbusboutjes kunt tenminste, en er verder geen hinder van hebt bij (de)montage.

Groetjes, Kees.
Reply
Hoi Jan,

In jouw geval kan het uitspitten zeker de moeite lonen ja.

Moet wel zeggen dat in geval van kleppenstellen ik de methode met de kickstarter
qua nauwkeurigheid om de krukas te draaien te grof vind werken.

Groetjes, Kees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)