Hoi Peter,
Je schrijft dat je al eens een 5-bak zonder kickstarter hebt open gehad.
Maar je weet niet goed het verschil tussen een bak met, of zonder kickstarter.
Hmm, met het risico een onaardig berichtje van je terug te krijgen want zo bedoel ik het zeker niet, maar wist je de vorige keer wel wat je aan het doen was?
Dat kan ik uit je vraag niet echt opmaken namelijk.
Je kunt niet zo maar onnadenkend een bak opentrekken,onderdelen vervangen, en weer dicht schroeven namelijk.
In feite is een 5-bak met kickstarter niet echt anders.
Je kunt op een bestaande 5-bak b.v. ook een kickstarterset monteren.
Op de foto staan b.v. de benodigde onderdelen.
Ik weet alleen niet wat je de vorige keer hebt gedaan.
Bij het openen van de bak kom je de flens op de uitgaande as tegen,
Als je niet goed weet wat je doet bij het demonteren van de flens kun je het bakhuis
onherstelbaar beschadigen.
Zo zijn er nog wel meer kleine dingen waarop je moet letten bij het werken met een open bak.
Ook moet de bak na werkzaamheden, voor het sluiten weer opnieuw uitgeshimd worden! (Erg belangrijk!).
Je zal niet de eerste zijn die niet wist waar 'ie mee bezig was, en na werkzaamheden aan de bak, met een lekkere rit (lees warme bak), ineens met een vastgedraaide bak komt te staan, met alle risico's op ongelukken, doordat het spulletje niet goed is uitgeshimd.
Je moet dus echt weten wat je aan het doen bent.
Bij twijfel het klusje gewoon even laten doen door iemand met BMW ervaring.
Of misschien samen de klus klaren, want als je een beetje techneut bent
is zo'n klusje heel leuk en leerzaam.
De klus zelf is misschien niet echt heel moeilijk als je goed weet waar je mee bezig bent, maar de gevolgen bij foutieve handelingen kunnen dus wel groot zijn..
Verder is hier op het forum misschien wel iets te vinden over het demonteren van een bak, ook is er op internet wel het een en ander te vinden.
Hopelijk heb ik je nu niet bang gemaakt.
Groetjes, Kees.
[img]/import/photos/p44447s.jpg[/img]