Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5 bak met kickstarter
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, ik heb al eens een 5 bak geopend, maar dat was zonder kickstarter. Zijn er speciale aandachtspunten of volgordes als er ook een kick starter op zit ?
Reply
Hoi Peter,

Je schrijft dat je al eens een 5-bak zonder kickstarter hebt open gehad.
Maar je weet niet goed het verschil tussen een bak met, of zonder kickstarter.

Hmm, met het risico een onaardig berichtje van je terug te krijgen want zo bedoel ik het zeker niet, maar wist je de vorige keer wel wat je aan het doen was?
Dat kan ik uit je vraag niet echt opmaken namelijk.

Je kunt niet zo maar onnadenkend een bak opentrekken,onderdelen vervangen, en weer dicht schroeven namelijk.

In feite is een 5-bak met kickstarter niet echt anders.

Je kunt op een bestaande 5-bak b.v. ook een kickstarterset monteren.
Op de foto staan b.v. de benodigde onderdelen.

Ik weet alleen niet wat je de vorige keer hebt gedaan.
Bij het openen van de bak kom je de flens op de uitgaande as tegen,
Als je niet goed weet wat je doet bij het demonteren van de flens kun je het bakhuis
onherstelbaar beschadigen.
Zo zijn er nog wel meer kleine dingen waarop je moet letten bij het werken met een open bak.
Ook moet de bak na werkzaamheden, voor het sluiten weer opnieuw uitgeshimd worden! (Erg belangrijk!).

Je zal niet de eerste zijn die niet wist waar 'ie mee bezig was, en na werkzaamheden aan de bak, met een lekkere rit (lees warme bak), ineens met een vastgedraaide bak komt te staan, met alle risico's op ongelukken, doordat het spulletje niet goed is uitgeshimd.

Je moet dus echt weten wat je aan het doen bent.

Bij twijfel het klusje gewoon even laten doen door iemand met BMW ervaring.
Of misschien samen de klus klaren, want als je een beetje techneut bent
is zo'n klusje heel leuk en leerzaam.
De klus zelf is misschien niet echt heel moeilijk als je goed weet waar je mee bezig bent, maar de gevolgen bij foutieve handelingen kunnen dus wel groot zijn..

Verder is hier op het forum misschien wel iets te vinden over het demonteren van een bak, ook is er op internet wel het een en ander te vinden.

Hopelijk heb ik je nu niet bang gemaakt.

Groetjes, Kees.

[img]/import/photos/p44447s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ha Kees,

maak je geen zorgen, ik sleutel er vaak aan, maar de kick starter had ik nog nooit gehad vandaar de vraag. uitshimmen doe ik inderdaad ook ja. Bij de andere was vooral het voorste lager van de uitgaande as versleten. Heb denk ik 3 of 4 bakken gedaan nu.
Ik doelde vooral op handigheidjes van ervaren lui, met betrekking tot bijvoorbeeld de veer die er ook zal zitten, voorspanning geven enz.
Dank voor je bericht.
Reply
Dag Kees, duidelijk verhaal, met een duidelijke foto. Misschien kun je voor ons de onderdelen eens apart van elkaar beschrijven. ik bedoel wat zien wij op de foto allemaal voor onderdelen, en misschien heb je ook nog de Bmw onderdeel nummers erbij, ik weet zeker dat je hier veel mensen blij mee maakt. Ik weet inmiddels dat jij dit goed kunt beschrijven, en dat het voor iedereen duidelijk wordt hoe men een bak kan ombouwen naar kickstarter. Alvast Bedankt, Piet.
Reply
Hoi Peter,

Ooh, iemand met ervaring dus al! Leuk!

Ik heb even nagevraagd hoe het ook alweer zat met de montage van de kickstarterset. (Ik ben zelf zeker ook maar een hobbyist).
Gelukkig ken ik in zulke gevallen wat mensen die het wel weten....

Doordat ik twijfelde aan mijn gereedschap (lees de flenstrekker voor de uitgaande as, en een nette uitshimplaat, heb ik het klusje laten doen, met als gevolg dat
ik er niet bij was toen de kickstarterset gemonteerd werd.
( En dat vind ik eigenlijk nog steeds jammer natuurlijk).

Dit was het antwoord van m'n achterban:
Als je de bak met de kickstarterset opend, blijft waarschijnlijk de kickstarterset
met as en al aan het bakdeksel hangen. (houden zo).
(Evt.voor opening van de bak even een tiewrapje om de kickstarteras doen voor fixatie?)
Na je werkzaamheden kun je de set dan weer zo terug laten zakken.

Als je de kickstarterset voor het eerst monteerd,eerst de set aan de binnenkant van het deksel monteren inclusief het opspannen van de veer. (Evt. een tiewrapje even tijdelijk om de as, aan de buitenkant van het deksel om te boel tijdens het monteren van het bakdeksel te fixeren?).

Eigenlijk kan de set inclusief de veer volgens mij maar op 1 manier gemonteerd worden.

En daarna het deksel met set in de bak laten zakken.
Uiteraard pas als laatste het pedaal monteren.

Even de opengewerkte tekening van de kickstarterset bijgesloten voor de montage volgorde.

Echte tips heb ik verder niet echt. (Iemand anders wel?, graag!).

Behalve dan dat je (als het bakdeksel weer dicht is),eerst even alle versnellingen probeert. Zowel omhoog, als weer terug naar beneden, voordat je de flens op de uitgaande as monteerd, etc. Je zult niet de eerste zijn die de bak reeds in de motor gemonteerd heeft, en er na 100 meter rijden achterkomt dat 'ie wel omhoog, maar niet terug schakeld....

Hopelijk heb je iets aan m'n berichtje.

En als iemand anders aanvulling, of verbetering(en) weet hoor ik het natuurlijk ook graag.

Groetjes, Kees.

Reply
Tekening kickstarterset kwam niet mee.
Hopelijk nu wel?

Kees.
Reply
Krijg de opengewerkte tekening van de kickstarterset niet mee met het bericht.

Kijk voor de tekening anders even op: http/www.maxbmwmotorcycles.com

Daar zij tevens alle onderdeelnummers te vinden.
Reply
Hallo Piet,

(Erg leuk dat je me pas even belde maar dit terzijde).

Eigenlijk is het ontwerp van de versnellingsbak natuurlijk bedoelt met kickstarterset,
maar uit financieel oogpunt (goedkoper), gewicht, en het hebben van een goede electrische startmotor is de set op een gegeven moment weggelaten, al was 'ie natuurlijk wel als accessoire verkrijgbaar.

Even een beschrijving van de foto van de kickstarterset.

Een achterdeksel met gat voor de kickstarteras,
een pedaal,
de kickstarteras met toebehoren,
een tandwiel voor op de as naast de kickstarteras in de bak. (deze komt dan ipv.
de loze bus op die as.
Een setje uitshim ringen.

Oliekering, en pakking staan niet op de foto.
Let op: er is een oliekering voor de kickstarteras verkrijgbaar met dubbele
afsluit rand. Deze is denk ik zeker aan te raden.

Let op bij het bij elkaar sprokkelen van de set dat je het juiste type achterdeksel
voor jouw bak te pakken hebt. er zijn namelijk 2 modellen.
Het verschil in de 2 deksels voor de /7 is demodificatie van het koppelingshevelsysteem van modeljaar '81.

Wat ik mijzelf stiekum wel afvraag is of je met een goede kotterbank het kickstarteras gat + keerringrand in een dicht type deksel zou kunnen kotterren.
Als ik het dichte type deksel zo zie is de binnenkant van het deksel op het gat na
identiek. iemand ervaring toevallig?

Als ik zo op de Oem. lijst kijk zijn alle onderdelen nog los te bestellen.
Zelfs het bakdeksel met gat. ( al durf ik niet echt te zeggen of dat ook echt zo is.)

Echter is het spul wel prijzig.
De tip om een kapotte bak met kickstarterset om te bouwen op jouw bak, of de gehele bak te ruilen is misschien niet zo'n rare.

Echter als het je om de kickstarterset te doen is probeer dan een set (bak) te vinden die van een motor afkomt met een zo wat lager aantal cc's.
(De set is dan(hopelijk) waarschijnlijk iets minder zwaar misbruikt....)

Groetjes, Kees.

[img]/import/photos/p44467s.jpg[/img]
Reply
Even een poging voor het meesturen van een opengewerkte tekening

Groetjes, Kees.
Reply
Sorry jongens, maar het lukt me niet de opengewerkte Oem. tekening(en) van
de kickstarterset en tandwielas mee te sturen.

Daarom maar even een verwijzing naar www.maxbmwmotorcycles.com.
Op jouw framenummer of motortype is de set als opengewerkte tekening te vinden.

Let op,: het te gebruiken losse tandwiel staat op de tekening ernaast!

Groetjes, Kees.

Bedoel je zoiets Piet? Smile

Sorry dat ik de tekeningen niet meekreeg.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)