Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Axiale lagers krukas
Reactie van bezoeker 'Peevee', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,
De krukas van mijn 75/7 heeft veel axiale speling, dat wil ik opheffen d.m.v. het vernieuwen van de axiale lagers. Daar zijn er twee van. Is het oke om alleen het buitenste te vervangen door een dkkere of moeten ze beiden? Dan Ieder de helft van de speling?
Het liefst zou ik als volgt willen werken: versnellingbak, koppeling en vliegwiel demonteren. Buitenste druklager vervangen, zo kan ik blok in frame laten hangen en krukas laten zitten. Kan dat zo? Heeft iemand daar ervaring mee en kan mij tips geven?
Wat is een handige manier om de juiste dikte van het nieuwe axiaal lager te bepalen, waar kan ik de speling het beste opmeten?
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je kunt volstaan met alleen de achterste shim, maar als je dan nog teveel speling hebt na het plaatsen van de dikste shim, moet alsnog de boel open.

De speling die je wilt, is 0,10-0,15 mm.

Meten kan je met een meetklok op de krukas en dan deze heen en weer bewegen.
Of de rechter cilinder eraf en met voelmaten tussen de shim en carter meten.

Groeten, Paul.
Reply
Let op !!

-De lagers worden geblokkeerd door stiftjes, deze moeten dieper liggen als het lager.
Anders moet je ze d.m.v. een klein tikje iets verder indrijven.
-Als het vliegwiel er af is kan je blijkbaar de krukas te ver naar voren bewegen,waardoor het binnenste axiaal lager uit de zich ook hier bevindende stiftjes kan raken en dan alleen met veel gesleutel er weer op goed op krijgt.
Dus de krukas zodanig blokkeren dat hij niet te ver naar voren kan schuiven.
-Het advies is om als het vliegwiel eraf is de achterste krukas simmerring en de oliepomp te reviseren.
-Uiteraard ook als toch de bak eraf is controle en onderhoud aan de koppeling doen.

Bep
Reply
Reactie van bezoeker 'j.diederen', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Mensen,
ik heb van daag een mooi blok r80/7 in mekaar gezet .De speling van de krukas is 0.05 hij draait mooi rond is die 0,05 niet te weinig,
groet jan
Reply
'Tis wat krap, zou 0,08-0,15 moeten zijn.Hij loopt nu koud mooi soepel, kan me voorstellen dat hij op bedrijfstemp. te zwaar gaat lopen/aanlopen.

NB: Paul houdt in zijn bijdrage een nog ruimere ondergrens aan.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Reactie van bezoeker 'Peevee', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:'Tis wat krap, zou 0,08-0,15 moeten zijn.Hij loopt nu koud mooi soepel, kan me voorstellen dat hij op bedrijfstemp. te zwaar gaat lopen/aanlopen.

NB: Paul houdt in zijn bijdrage een nog ruimere ondergrens aan.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Hoi PeterH,
Bedankt voor je bijdrage. Je schrijft hij gaat te zwaar lopen op bedrijfstemp. Dat zou betekenen Minder speling bij hogere temp. Mijn gevoel zegt anders om. De axiale speling wordt groter bij hogere temp. Heeft natuurlijk te maken met uitzetting. De krukas is een vrij massief brok smeedstaal dat zit opgesloten in een blok met dunne wanden gemaakt van een legering. Wat zet nu meer uit? Ik weet het niet, wie wel?
Vr.gr. Peter
Reply
Denk dat je gevoel heel goed kan kloppen.Een reden die ik kon bedenken voor de onderste grens van 0,08mm in plaats van spelingvrije montage was uitzetting.Maar waarschijnlijk zet het aluminium blok inderdaad meer uit dan de smeedstalen krukas, en neemt de speling alleen maar toe met temp. stijging.
Andere reden die ik zie voor een vereiste minimale speling is de dikte van de benodigde smeerfilm tussen krukas en axiaallager.
Maar ook dat is dus een veronderstelling-er mag op geschoten worden.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik denk dat temperatuursverschil toch wel zorgt voor die minimale 0,1 mm speling.

De krukas is hol en de glijlagers worden gesmeerd met olie van over de 100 graden Celsius. De krukas krijgt dus ook die temperatuur.

Het carter ligt aan bijna alle kanten vrij en wordt gekoeld door de rijwind. Deze zal dus bijna nooit die hoge temperatuur bereiken.
Reply
Oke, duidelijk. Wat de reden voor de minimale speling ook is, ik denk dat J Diederen met een speling van 0,05 bij warme motor een aanzienlijk risico loopt.
Ik heb die onderwaarde van 0,08 uit een wph van de /5 serie, kan me voorstellen dat de waarde van 0,10 past bij de latere modellen? Is in elk geval een "veiliger" speling.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Wph van de /7 serie geeft ook als onderwaarde 0,08.

Groet, Thijs
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)