Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS
#21
Reactie van bezoeker 'jvsoelen', geïmporteerd van het oude forum:

Alle ideeen van jullie uitgevoerd, ik heb bij de Lidle een haakse boormachine kop gehaald, daatna dat speciale bitje gehaald waar jullie het over hadden met aan een kant een (soort) boortje en aan de andere kant een (links omdaarbaar) taps tappie.
Maar het toerental is voor het boren niet zo belangrijk, maar als ik in de haakse kop de andere kant (taps tappie) moet je hem links om laten draaien (en heel langzaam) laten lopen .
Maar helaas mensen of het bitje loopt los als ik hem links om laat lopen, en/of het bolkop imbusboutje zit ZO vast dat hij hem gewoon naar boven weer eruit laat lopen (ondanks IMAL etc.)
Wat nu ?????????????????????//.

Mvgr. J.v.Soelen
Reply
#22
Hallo jvsoelen,

Hm, taaie rakkers dus die inbusboutjesjes.

Ik ben toch bang dat je toch even de vorkpoten moeten laten zakken,
om de kopjes eraf te kunnen boren.

Dan spatbordje afnemen, en kijken of de draadeindjes van de inbusboutjes
eruit zijn te krijgen. (Lekker even weken met kruipolie, e.v.t. even een paar tikken op de kop met een hamer of het spul misschien wat wil schrikken en dan een flinke griptang (grip is belangrijk!) kijken of het spulletje los wil komen.

In theorie zou je het deel waar de boutjes inzitten nog kunnen verwarmen.
Als het aluminium is zou dat meer moeten uitzetten dan de stalen boutjes,
maar ik weet niet of het aluminium deel is gespoten, en/of er andere (kunststof?)
delen in de buurt zitten die je niet kunt verhitten.
Dit zelfde geld ook voor de methode om een boutje of moertje op het draadeindje te lassen.

De methode om 2 moertjes op het draadeindje te draaien en tegen elkaar klem te draaien zal ook wel niet lukken.

Mocht je de boel met de griptang toch niet los en/of kapot draaien is kun je alleen nog det boutje er voorzichtig proberen uit te boren met een dunner boortje dan het hart van het boutje. Soms wil het spulletje dan ook nog wel eens los komen.

In theorie natuurlijk het liefst met een links draaiend boortje,want mocht het draadeindje dan toch los komen draait'ie er op z'n eigen schroefdraad uit.
Maar volgens mij heeft niemand die boortjes (ik ook niet trouwens).
Wel een kwaliteits boortje gebruiken trouwens!

Lukt dat ook nog niet dan rest er volgens mij niets anders dan het hele boutje eruit te boren, en er nieuwe draad in te tappen.

Een vervelend klusje dus.

Iemand nog een beter idee? Graag natuurlijk!

Groetjes, Kees.








Reply
#23
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Ik blijf bij de echte linkse boren gebruiken en linkse tappen en niet die combi-dingen. Je moet echt een flink diep gat boren in de bout met een linkse boor. Vaak komt dan vanzelf alles al los. Probeer ook een boor te gebruiken die zo groot mogelijk is tov de draad. Zeker als er nog een linkse tap inmoet moet die zo groot mogelijk zijn. Als de tap nl. breekt ben je helemaal ver van huis. Dat is gehard staal, krijg je er bijna niet meer uitgeboord.

Succes,

Benno
Reply
#24
Hoi Benno,

Natuurlijk heb je gelijk, maar mede omdat het geheel op zo'n vervelende plek zit
was het te proberen of het met een beetje geluk (dus mits niet al te vastzittend) misschien op de "makkelijke" manier zou gaan.

Als het in zo'n situatie lukt (uiteraard zonder de kans op onomkeerbare schade
aan spatbord etc. natuurlijk) heb je geluk.

Nou, nee dus...

Dan rest alleen de goede manier nog natuurlijk! Ook al vergt dat veel meer tijd
en moeite, het is de enige manier.

Het zit dus blijkbaar ook echt goed vast.

Groetjes, Kees.




Reply
#25
Reactie van bezoeker 'ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb eens afgebroken uitlaattapeinden in een alu cylinderkop eruit gekregen die 3 mm in de kop afgebroken waren door een strip met een gaatje dat net zo groot is als het afgebroken tapeind er overheen te leggen ,daarna met co2 lasapparaat door het gat in de strip het tapeind en de strip aan elkaar lassen ik heb op deze manier 3 afgebroken tapeinden (van een citroen ds ) kunnen verwijderen zonder de kop te beschadigen .
Reply
#26
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Ruud

POok al ben ik niet de starter van dit topic wil ik je bedanken voor deze tip die ga ik zeker onthouden.

vr. gr. René
Reply
#27
Mensen alle goede bedoelingen en jullie goede inbreng maar stel je voor neem de BMW R 1100 RS voor je kijk naar de voorkant, volle kuip, daaronderuit vorkpoot(en), daar tussen kunstof snuitje (spatbord) en bovenop dat spatbord zit een diep verzonken (potgat) met daar ondering een bolkop (zwart) imbusboutje die je dus NIET kunt zien alleen met lampje er spiegeltje erboven te houden.
En nu alles van bovenstaand geprobeerd ( op de pure gok ) waar zit ik wat doe ik , om NIETS te beschadigen.
Daarom al een haaks boorkopje gekocht (want met een boormachine kom je er niet tussen!.
Maar wat ik bereikt heb is dat de zeskant imbus nu HELEMAAL rond is en niet diepgenoeg om er een tapje en/of ... in te draaien want dan ga mij haakse kop LOS.
Dus wat nu ?????
Help.

Mvgr. J.v.Soelen
Reply
#28
Ik lees dit draadje nu pas.
Wanneer je er met een 90° boorkop bij kan, lukt het je dan -met spiegel en een goede lamp- met een Dremel en een bolle frees de kop van de bout helemaal weg te frezen? Ik maak uit je laatste reaktie op dat een binnenzeskant sleutel niets meer doet. En een tang heeft waarschijnlijk geen grip op het boutje. Wanneer de boutkop helemaal weg is, kun je dan het plastic gedeelte omhoog bewegen en verwijderen?
Reply
#29
Hallo meneer v Soelen.

Wat nu te doen is al beschreven in de vorige paar stukjes.

Wat we hebben geprobeerd was natuurlijk een "shortcut" die te proberen viel.
Die lukte dus niet.

Geen man overboord hoor. De 2 boutjes waren zowiezo natuurlijk niet meer te redden, en er is verder (als het goed is) geen schade ontstaan.

Dan is er maar 1 manier over, en dat is de "correcte" manier.
En dat is best een klus.

Dus de motor iets verhoogt op de middenbok, of nog liever een plateau krik onder het blok, kijk voor de veiligheid even of je de achterkant kunt fixeren aan de grond, of met een strop rond het stuur oid. aan het plafond zekeren. (Zo weet je zeker dat de motor niet kan kieperen.

En dan het voorwiel eruit, de remklauwenlosmaken etc., en waarschijnlijk de gehele
voorvork laten zakken. (losnemen).

Boutkopjes geheel afboren (Voorzichtig ivm schade), spatbordje losnemen,
en dan de draadeinden van de boutjes eruit zien te krijgen zoals hierboven in de vorige stukjes beschreven. Als het echt in het draadeinde boren en tappen word is het zeker de moeite waard om het met een linkse boor en zeker linkse tap te proberen.

De corrosie tussen de boutjes, en het bevestigingspunt zet uit, en kan alles muurvast doen laten zitten. Door nu de juiste maat linksdraaiende boor in het draadeinde te boren (ruimte creeren) kun je een deel van die spanning weghalen. Tevens breng je natuurlijk onvermijdelijk warmte in het materiaal.
Komt het spulletje dan los draait het draadeinde meteen linksom het materiaal uit.
Ditzelfde geldt voor de eventuele volgende stap met de linkse tap.

Komt het spulletje dan nog niet los (en dat kan natuurlijk) dan zit er niets anders op om het hele draadeindje eruit te boren en er nieuwe schroefdraad in te tappen
(dan rechtse draad natuurlijk). Dat word dan waarschijnlijk wel een iets dikker
inbusboutje.

Natuurlijk een flinke (rot) klus, en zeker iets waar je de tijd voor moet nemen.

Twijfel je voor zo'n klus, of aan je materiaal (kwaliteit boortjes, en tappen)
laat het dan doen door iemand die er wel ervaring mee heeft.!!!

(diegene zal overigens ongetwijfeld ook deze manier van werken gebruiken).

De kans op schade (denk aan afgebroken tapje etc.) is zeker niet ondenkbaar,
en pas dan word het echt vervelend.

(Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar van de motor het klusje heeft laten zitten. Het wiel is er immers, met een beetje inventiviteit natuurlijk,
toch wel uit te krijgen).

En voor nood, bij een lekke band word er voor nood vaak een prop gebruikt.
Let op: gebruik een prop alleen om thuis te kunnen geraken,(wat mij betreft) liefst met gematigde snelheid. en zie het zeker niet als totaal oplossing!!!!
Wat er ook gezegt word proppen komen regelmatig los, zeker bij verdere slijtage van een band, en dat is iets wat je NIET wilt riskeren!, zeker niet op een motor!

Overigens zijn er ook genoeg motorrijders die bij een lekke band gewoon de motor door de ANWB af laten slepen. Misschien wel zo veilig.

Hopelijk heb je iets aan m'n stukje.

Groetjes, Kees.















Reply
#30
Dank je wel Kees, en andere ik weet nu aan jouw/jullie reactie welke er nu nog overschiet, om de minste schade aan ....te richten.
Ik ga van deze week eens aan de gang, en we gaan ervoor.

Mvgr. J.v.Soelen
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)