Voor je iets gaat doen met een Torx bitje na een nachtje kruipolie of WD 40: laat de inbus eerst schrikken met een paar hamertikken op een ruim passende drevel o.i.d.
Aangenomen dat daar wel ruimte voor is.
Het ultieme paardenmiddel is natuurlijk het demonteren van onderpoten+ spatbord, omdat je dan meer zicht en werkruimte hebt.Maar dat meer is iets voor als de boormachine er aan te pas moet komen.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Haakse boorkop ?? Hoeveel ruimte heb je ?
Hallo jvsoelen,
Ik zat net even naar de t.v. te kijken.
Kwam er notabene op tell sell een product genaamd: GRABIT langs.
Het is een soort van bitje, ik noem het maar een vreetkopje, linksdraaiend, met een soort van freeskopje aan de achterkant.
Ik durf het bijna niet te suggereren, maar zou zoiets kunnen werken
bij je verdiepte inbusboutjes?
Misschien bestaat er allang een variant die je bij een bouwmarkt kunt krijgen?
Groetjes, Kees.
er zijn allerlei types verwijderaars te vinden voor bouten en draadeinden. als je grip krijgt is de linkse tap of extractor een prima ding. Moeilijke is dat het bolkop-inbussen zijn. Krijg je van boven bijna geen grip op zonder ze in te boren met een linkse boor en tap. Bij gewone zeskanten heb ik jarengeleden al een keer snijdoppen gekocht die zich vastsnijden op de rest van de bout en hem zo lossen. Werken prima maar ja, voor de OP gaat dit niet werken. Als hij nu genoeg ruimte tussen kuip en spatbord krijgt (bv. met opkrikken motor onder blok) om er een haakse boorkop tussen te krijgen dan komt het wel goed.
Benno
Hoi Benno,
De bovengenoemde grabit is juist om dolgedraaide koppen van schroeven en parkers, inbusboutjes etc. te kunnen verwijderen.
Vanuit de binnenkant van de kop van een inbus boutje dus.
Eerst creer je met het frees/boorkopje aan de achterkant van het "bitje" de juiste hoek, en wat diepte om contact oppervlak te creeren voor het "frees/vreetkopje".
Om daarna het het boutje los te kunnen draaien.
Het ding hoeft dus niet "om" de kop van het inbusboutje te vallen.
Dit laatste berichtje alleen even voor de duidelijkheid.
Maar dat had je misschien al begrepen.
Groetjes, Kees.
Kees, even gekeken. Ziet er eigenlijk gewoon uit als een linkse boor en tap-combinatie. Alleen geintegreerd in 1 bit.
Hoi Benno,
Yep, heel simpel eigenlijk dus.
Als het nu ook nog zou kunnen werken voor de topic vrager...
En dan nog even los van de vraag of hij er op die manier wel bij kan natuurlijk.
Het was dus ook zo maar even een ideetje.
Groetjes, Kees.
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:
En al gelukt ?