Threads: 39
heren , smeren jullie de raakpunten van de koppelings diafragmaveer ook ? en waarmee ? ik heb de price-as en de kopp.plaatnaaf met speciaal vet van SACHS gesmeerd. er is ook speciaal vet voor de diafragma . dat is dat witte taaie vet wat niet weggeslingerd wordt. dat zit er ook orgineel op. ik weet niet precies hoe het heet en waar het te koop is, maar schijnt erg duur te zijn , klein tubetje 40,00 euro. weten jullie een alternatief ? groet frans.
ben ik weer, zal ik een temperatuur bestendige kopervet gebruiken ? wie heeft daar ervaring mee ? groet, frans (R80)
Contactvlakken diafragmaveer nog nooit gesmeerd, heb daar ook nooit enige vorm van slijtage opgemerkt. Wel de prise-as licht invetten met Staburag. Inderdaad, die dure witte.
Gebruikte in het verleden kopervet, maar daar verdwijnen de organische componenten in de loop van tijd van en hou je alleen de koperdeeltjes over als tussenmedium.Staburag hecht beter aan metaal, en heeft dus een langer standtijd.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
Diafragmaveer lipjes smeren helpt voor korte duur , daar deze een schrapende beweging hebben . Vet is binnen no time weg . Groetjes Cees
Reactie van bezoeker 'Philippe', geïmporteerd van het oude forum:
Staburags op de spiebanen van de prise-as volstaat
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Dat soort plekjes smeer ik lichjes in met molybdeen basis vet.
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Ik gebruik ook molybdeenvet, zowel voor de spiebanen als voor de lipjes van de koppelingsveer. Molybdeenvet is geschikt voor toepassingen in schuivende verbindingen, en heel wat goedkoper dat Staburag. Ook een klein beetje vet aan de koppelingsdrukstift (waar die de veer raakt, op de 'schouders' dus) kan geen kwaad. Maar hier geldt wel overal: niet teveel, want het kan weggeslingerd worden je koppelingsplaat op, en dat wil je niet hebben.
Reactie van bezoeker 'Frenske', geïmporteerd van het oude forum:
ik zweer ook bij Staburags
(met een s op 't end)