Posts: 39
Threads: 39
Joined: Feb 2010
Reputation:
0
Beste Heren, ik wil bij de R100R van m'n zoon het ontluchtingsgaatje boven de keerring uitgaande-as dicht maken met een mooi in vloeibarepakking gedrenkt homogeen stukje kurk van een betere soort wijn van Franse bodem. wat denken jullie ervan? vroeger waren veel pakkingen ook van kurk ? siliconenrubber blijft NIET zitten ! groet, frans R80, zoon R100R.
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
Wat is de reden om een noodzakelijke ontluchting af te blinden met een stuk kurk van welke wijn dan ook!!! Het boutje waar de massakabel aan zit , en tevens borg is van de kmteller kabel is hol . Dus in de lengte doorboort . En dat is de ontluchting !! Ook bij je R80 . Het wil gebeuren dat het berugte boutje ooit is vervangen door een massief boutje . Controleer dat eerst !! Groetjes Cees. P.S zie ook draadje ,, Oliepeil verhogen versn.bak ''
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
De r100r heeft een paralever, dus droge cardan tunnel/geen olie. Daarom is daar de ontluchting van de cardantunnel anders geregeld dan bij de stereo en monolever modellen dacht ik. paralever is niet hetzelfde als monolever!
Ontluchting van de bak gaat idd via boutje massakabel
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
het gaat hier niet om het holle boutje maar
over het v groefje boven de keerring van de uitgaande as
van de versnellingsbak.
bij de paralever modellen moet dat groefje dichtgemaakt worden
zodat er geen olie in de cardan tunnel kan komen.
met vloeibare siliconenpakking zou dat moeten lukken,we eerst de boel goed ontvetten
Beste mensen, er lag ca 300 cc versn.bak olie in de cardan tunnel (van de R100R) hetgeen uit de bak kwam , dat hoort niet. de tandwiel overbr. van de km teller zit achter de keerring. dus wordt de bak altijd ontlucht via het genoemde doorboorde boutje, dus waarom zou het kleine openingetje in drie hoekvorm boven de keerring open moeten blijven ? er komt alleen maar olie doorheen. groet, Frans.
beste Henry , de motor (R100R) heeft nog maar 12000 km gelopen en is nooit open geweest. bij demontage kwam er een propje siliconen rubber (afdichtkit) uit het holletje wat los zat. dit is volgens de dealer reeds op de fabriek gebeurd. en blijft dus niet zitten, een kurk wel . De vraag is wel waarom gebeurd dit alleen bij de paralever typen, want het achterdeksel is nagenoeg van elk type boxer identiek , dus in mijn R80 monolever zit ook dat gaatje . waarom lekt dat niet dan ? groet Frans (R80)
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
O.K. Van die z.g. droge opstelling van aandrijfas wist ik enkel dat de kering achter de flens v kruiskopp. er andersom in moet . Dat v groefje wordt weinig ter sprake gebracht. Vetvrij maken met remmenreiniger is wel een must . Dan moet het met die bruine pakking uit een tube ( vrij dik ) te doen zijn . Wel 12 uur laten drogen , voordat er olie tegenaan komt. Succes.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
Beste R80,
een monolever heeft olie in de cardantunnel en de ontluchting
van die cardantunnel gaat via dat v groefje naar de versnellingsbak en dan
via het holle boutje.
De paralever modellen hebben een droge tunnel,
net als de k75/k100
vanaf fabriek zit er inderdaad siliconenpakking.
als het ontluchtingsboutje niet verstopt zit zou dat moeten blijven zitten want er komt weinig druk op.
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:
je kan ook in dat v groefje een tandenstoker drukken met vlbr pakking. constructie is vreemd, er zit een keerring maar wel een doorlek mogelijkheid. toch een ruk konstructie ?
Ook bij de oude 2 kleppers dicht maken en op vulplug cardantunnel een eigen ontluchting maken. dat is pas goed.
beste heren , ik heb vandaag de ontluchting (R100R) dicht gemaakt met een stukje kurk, mooi op maat gesneden en in combinatie met een goed soort vloeibare pakking, alvorens eerst alles grondig te hebben ontvet. de tijd zal het leren , ik houd u op de hoogte, groet, frans(R80), zoon ( R100R).