Posts: 2
Threads: 2
Joined: Apr 2008
Reputation:
0
Bij mijn R100/7 heb ik een raar probleem. De startmotor maakt een klapperend geluid na indrukken v/d startknop. De motor draait dus niet rond. Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Startmotor schoongemaakt(was bijna niet nodig, zag er nog heel goed uit van binnen, koolborstels bijna nieuwwaarde) Getest op de werkbank. Alles O.K. draait mooi en soepel.
Weer ingebouwd en weer precies het zelfde!! Klapperen v/d solenoïde!!
Startrelais(of werkrelais) die tegen framebuis gemonteerd is), vervangen. De contakjes waren wat aangeslagen door remvloeistoflekkage uit de hoofdremcyl. Nog steeds hetzelfde resultaat!!
Tenslotte de accu door een nieuwe 28Amp. vervangen en nog steeds slechts een klapperend startresultaat.
Wie heeft nog een suggestie om me op de goede weg te helpen? ( en weer kunnen rijden met deze mooie motor)
Groet en dank alvast voor het meedenken, Theo.
Hoi Theo,
Maakt de massakabel daar waar 'ie aan het frame (blok) is bevestigd
goed contact? (Misschien even schoonmaken?)
Groetjes, Kees.
Hoi Kees,
Dank voor je snelle reactie .
De massakabel had ik al eerder gecontroleerd, die is in orde.
Toen ik de motor kocht was er kortsluiting in de verlichting, het lichtrelais in de koplamp is vernieuwd en alles werkt weer wat de verlichting betreft. Het startprobleem was het volgende probleem wat zich aandiende.
Ik weet het even niet waar ik nog zou moeten kijken.
Theo
Hoi Theo,
Zou je anders misschien even een startmotor (van het juiste type) van iemand anders kunnen lenen (en monteren!) om te kijken of die wel naar behoren werkt? (Dus in belaste toestand)
Groetjes, Kees.
Toch lijkt de startmotor te weinig power te krijgen. Hoe is de kwaliteit van de + kabel.
Nadenkend over de mogelijkheden die jullie aangedragen hebben, ben ik als volgt te werk gegaan:
Met dikke kabel de + v/d accu op de + v/d startmotor en de - op de massa v/d motor.
Verder een dunnere kabel van de + v/d accu op (schuif-)aansluiting v/d selonoide .
Nu klappert de startmotor niet meer, maar het lijkt of de gloednieuwe accu te weinig stroom heeft om de motor lekker rond te draaien. Heel langzaam komt er beweging in.
Al met al lijkt het toch een onwillige startmotor te zijn, althans onder belasting gaat ie te moeilijk rond.
Wie heeft er een mening over mijn veronderstelling?
Zijn de contacten IN het startmotorrelais(dus van de startmotor zelf) wel schoon/niet ingebrand? Hier kan ook een behoorlijke overgangsweerstand optreden.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hoi Theo,
Mijn idee is dat waarschijnlijk de wikkelingen van je startmotor op z'n eindje zijn.
(Indien je je massapunt aan het blok (frame) hebt schoongemaakt.
Gekke vraag, maar heeft jouw motor misschien lange(re) tijd schuin op z'n zijstandaard stil gestaan?, of langere tijd stilgestaan op de middenbok, met de
(een) benzine kraantje(s) open?
Draai anders eens even je bougie's eruit en kijk of de startmotor je blok dan wel rond krijgt.
Komt er dan olie mee uit je bougiegat (of een slok benzine) is er iets anders aan de hand.
Het zou evt. kunnen dat er wat olie langs je zuigerveren in je verbrandings ruimte is gezakt, (bij langere tijd stilstand op je zijstandaard) en dan krijgt zelfs een zeer goede startmotor 'm niet rond.
Of dat de motor is weggezet met het benzinekraantje open, mocht in dat geval je
vlotter niet goed afsluiten loopt ook je verbrandingsruimte vol. Ook zakt zakt er dan benzine langs je zuigerveren je motoroliecarter in.
(Krijgt een startmotor ook het spulletje niet rond.)
Mocht er benzine in je verbrandingsruimte staan, controleer dan ook even het olie pijl. mocht dit hoger staan als normaal, en/of naar benzine ruiken
ververs dan zeker ook je olie even.
Mocht je echter al hebben geprobeert op de middenbok met de motor in een (Hogere) versnelling het spulletje rond te krijgen,(door aan het achterwiel te draaien) en dat lukte wel, is een volgelopen verbrandingsruimte minder waarschijnlijk, maar check dan toch alsnog even je oliepijl, en ruik even of er benzine in je olie zit.
(Bij twijfel gewoon toch even verversen).
Zomaar even wat me te binnenschiet.
Groetjes, Kees.
Hoi Theo,
Misschien even voor de duidelijkheid,
Met "volgelopen verbrandings ruimte" bedoel ik gedeeltelijk vol met olie of benzine.
Lucht kun je comprimeren, maar een vloeistof niet.
Bij oudere Harley Davidsons stond de krukkast ook nog wel eens vol olie na langer stilstaan. Hierbij was de reden wel iets anders, maar het symptoon
(Het niet willen ronddraaien op de startmotor, terwijl 'ie wel goed is,
alsmede een volle accu.) hetzelfde.
Groetjes, Kees.