Dank voor de reacties. Vandaag bij Boerkamp Deventer spanningsregelaar laten testen (uitstekende service). Niets aan de hand met meneer. En de door mij afgelezen spanningsverschillen op de D+ moeten er ook juist zijn, zo werd me uitgelegd. Volgens Boerkamp moet je kunnen starten door plus accu op aansluiting 50 van startmotor te zetten. Ga ik zaterdag proberen, hoewel ik nog geen structurele oplossing heb, nl. dat mijn startrelais en vervolgens mijn startmotor wel reageren op de druk op de startknop. (Had gisteren ook al extra massakabel aangelegd). We ploegen voort en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
En ik ben blij dat de heren Ger en Vervloet wat gaten in mijn motor-electrotechnische kennis bijgespijkerd hebben.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Roadholder,
leg de blauwe draad aan massa, dan zal je zien dat je de motor elektrisch kan starten. Deze kan je doorverbinden naar massa bij de spanningsverdeler, deze zit aan de rechterkant van je framebuis.
De blauwe draad is massa voor het relais bij starten en is ook de plusdraad van de diodeplaat naar het relais om de uit te schakelen als de motor loopt.
Dan kan het zijn dat de blauwe draad bij de diode plaat kapot is.
Richard
Reactie van bezoeker 'roadholder', geïmporteerd van het oude forum:
Dank je Richard. Ik begrijp je misschien niet helemaal goed. De blauwe draad is al zoals het hoort en jij ook aangeeft aangesloten op de gelijkrichter van mijn diodebord en doorverbonden met de spanningsregelaar. Desondanks geen stroom op de startmotor. In elk geval ga ik nog wel (opnieuw) controleren of de blauwe kabel in orde is,
Roadholder
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:
In de schema zit mijnsinziens een fout, de transistor gaat open als er een stroom basis emitter loopt, dit kan alleen als de blauwe draad geen spanning van de ladende dynamo maar bijstilstand via spanninsregelaar naar de rotor en zo naar de massa gaat. Druk je op de startknop dan komt de spanning van de transistor D door spoel E en via de startknop naar, en hier zit de fout, naar massa en niet naar schakelaar A. De schakelaar getekend onder E wordt doorverbinding en zal de starter bedienen.
Roadholder,
brand het lampje van het oplaadcircuit? als de motor stil staat.
Richard
Ger,
ik snap wat je bedoeld, maar in elk schema staat het zoals hierboven op de tekening.
De startschakelaar heeft 2 draden (bruin en bruin/zwart) en wordt daar niet naar massa geschakeld.
Richard
Reactie van bezoeker 'roadholder', geïmporteerd van het oude forum:
Richard, lampje brandt bij stilstand en ingechakeld contact. Wat betreft jouw opmerking tegen Ger: als ik naar het elektrisch schema van de /5 modellen kijk , zit de bruine draad op de massa - punt 31 -(startschakelaar wordt ook geleverd met schuifstekker die je m.i. aan de massa moet bevestigen) Of ben ik toch op verkeerde been gezet?
Roadholder,
klopt, de bruine draad gaat van startknop naar het contactslot en is massa.
Richard