Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startsperrelais
Heb vandaag binnen anderhalf jaar mijn derde startsperrelais op R75/5 gemonteerd. Zou graag weten waaraan die dingen kapot kunnen gaan. En wat er kapot gaat: de spoel, de transistor? Iemand een idee?
Reply
Reactie van bezoeker 'roadholder', geïmporteerd van het oude forum:

Had al eerder forum doorgespit naar fenomeen start(sper)relais. Kon echter geen antwoord vinden op mijn vragen. Noch op forum noch bij veel genoemde sites als The Internet BMW Riders, Robert Fleischer en airheads.org .
Inmiddels lijkt dat niet startrelais (contactpunten reageren bij aansluiten van 31b op 15) maar spanningsregelaar stuk is. Ik meet 12.64V op D+ van startrelais als ik 3-kabelige stekker uit mechanische spanningsregelaar trek. Laat ik hem erin dan meet ik 2.44 V, evenals bij dynamolampje. In beide gevallen zonder draaiende startmotor (die wordt dus niet door relais aangestuurd). Vraag is of spanningsregelaar invloed heeft op aanslingeren van startmotor. Ben dit in literatuur noch op forum ergens tegengekomen. Of zie ik iets over het hoofd ? Groet, Stofbril
Reply
Ik ben elektrotechnisch niet bepaald onderlegd, maar omdat het aantal reacties tot op heden nul is probeer ik maar wat.
Stelling: normaal is het startsperrelais niet bekrachtigd op het moment dat het laadstroomlampje uit gaat. Op dat moment kan je -dus- de startmotor niet inschakelen. Bij lagere toerentallen of motor uit wel.Het relais wordt dan bekrachtigd uit de accu.
Ik heb een elektr. schema van de /5 serie voor me (origineel werkplaatshandboek).
Daarop zijn de D+ aansluitingen van laadstroomlampje,startsperrelais, diodeplaat en spanningsregelaar met elkaar verbonden.
Ik kan me voorstellen dat b.v.b. een slecht contact bij een van die D+ aansluitingen het startsperrelais niet bekrachtigd (geen stroom door de spoel) houd.
Om een kort verhaal lang te maken: de spanningsregelaar kan wel degelijk invloed hebben op het startsperrelais.

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Beste,

als de motor niet loopt, met contact aan is het laadcontrole lampje aan. Als het goed is kan je dan electrisch starten. Electrisch starten kan altijd zolang het laadcontrole lampje brand, als deze uit is krijgt het startsperrelais een signaal van de spanningsregelaar/diodeplaat.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Taco', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb ook een probleem met mijn electrische startfunctie. Als mijn rode laadlampje brand, doet de startmotor het niet. Als ik de krukas een klein stukje met de hand/kickstarter verdraai, gaat het laadlampje uit. Nu doet de startknop het wel. Hoe kan dit? Hoe kan je het startrelais (dat op het frame geschroefd zit) doormeten/testen?
Reply
Roadholder,

even de vraag opnieuw gelezen, de vraag is waarom die stuk gaat.
Het relais zit op een plek waar vocht kan komen en de contacten kapot maakt of in het relais kan komen. Het kan ook zijn dat de contacten tegenwoordig slechter zijn uitgevoerd dan orgineel 40 jaar terug, of het startrelais trekt teveel stroom ( dit kan ook door isolatiebreuk van de bedrading)

Richard

Richard
Reply
Taco,

vorige keer al gereageerd, er klopt iets niet in de bedrading in de koplamp, het olie lampje gaat uit als je de krukas verdraaid, niet het laadcontrolelampje. Het laadcontrolelampje gaat uit als de dynamo genoeg volt opwekt en dat is boven de 1000 RPM.

Richard
Reply
Quote:Beste,

als de motor niet loopt, met contact aan is het laadcontrole lampje aan. Als het goed is kan je dan electrisch starten. Electrisch starten kan altijd zolang het laadcontrole lampje brand, als deze uit is krijgt het startsperrelais een signaal van de spanningsregelaar/diodeplaat.

Richard
Probleem is of het startsperrelais stuk is of dat het probleem elders zit.
Ik begrijp uit het elektr. schema dat op het moment dat de dynamo voldoende stroom levert (vanaf ca 1000 toeren dus) de spanningsregelaar omschakelt van accu naar dynamo. Vanaf dat toerental zijn de D+ aansluitingen spaningsloos en is het laadstroomlampje uit-en dus het sperrelais niet bekrachtigt.
Als het lampje brand (lopende motor laag toerental) kan er wel degelijk gestart worden.

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
Toch even de boel rechtzetten.

Ankerwikkeling of veldwikkeling zit op de rotor en krijgt zijn spanning via koolborstels.
In de drie statorwikkelingen wordt de wisselspanning opgewekt die dan in de gelijkrichters gelijgericht worden tot een "gelijkspanning".

Het dynamocontrolelampje brandt alleen als de accu stroom moet leveren aan de veldwikkeling van de dynamo. Het brandt dus eigenlijk op het spanningsverschil tussen accuspanning en opgewekte spanning in de tatorwikkelingen. Dat is dus het geval bij een niet draaiende motor of een motor die minder dan ong. 1200 t/min draait. Dan is de opgewekte spanning te laag om zelf de veldwikkeling te bekrachtigen. In deze gevallen doet de spanningsregelaar nog niets.

Zogauw de motor voldoende toeren draait zal de gelijkgerichte statorspanning zo hoog zijn dat de spanningsregelaar gaat werken en dan de stroom door de veldwikkeling zo gaat regelen dat de opgewekte spanning een veilige waarde blijft houden om én de accu te laden én alle verbruikers van spanning kan voorzien.

Als het afgenomen vermogen zo hoog gaat worden dat de opgewekte spanning door intern spanningsverlies in de statorwikkelingen te veel zou dalen gaat de spaningsregelaar de spanning op de veldwikkeling verhogen waardoor het magnetisch veld in de rotor hoger wordt. Hierdoor zal de opgewekte wisselspanning weer hoger worden. Dit regelen is dus een continue proces.

Reply
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Even reageren op het startrelais, en zijn aansluit nummers
Nr.30 is verbonden met plus van de accu (via zekering), nr 57 gaat naar de startmotor, tijdens starten is 30 en 57 een doorverbinding in het relais.
Nr. 15 is aangesloten op het kontaktslot en krijgt spanning als de motor op kontakt staat ( accuspanning).
Nr. 31b wordt met de massa verbonden als je de startschakelaar bedient.
Eerst even het dynamolampje verklaren, bij kontakt aan en niet draaiende motor zal deze gaan branden door spanning van kontaktslot via startrelais naar dynamo, deze levert nog geen spanning en is dus massa voor het lampje en de relais, zodat de dynamo voorbekrachtigd wordt.
Gaat de dynamo laden dan krijgt het lampje van bijde kanten spanning, plus tegen plus in nul en het lampje dooft.
Deze spanning uit de ladende dynamo gaat dan tevens het startrelais blokkeren, ook plus tegen plus en zal in deze situatie niet inslaan
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)