Rudy,
wat is het probleem om een orgineel licht vliegwiel te nemen van na '80 en deze nog iets lichter te maken. Het voordeel is dat je er een grotere koppelingsplaat kan installeren en je koppeling niet slipt.
Richard
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:
Je kan overwegen hem wit te spuiten, weer wat lichter.
Richard,
Heb de originele nog liggen, is een mooie donor, vliegwiel van na 1980: was daar niet wat mee ivm de versnellingsbak dan? Dat het aangepast moet worden.
En de koppelingsplaat laat ik andere voering op zetten, om slippen te voorkomen.
Hans:
Grappig.
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:
Wordt eea ook gebalanceerd na het uitboren ?
Rudy,
welke bak rij je mee rond? 5 bak of 4 bak.
De 5 bak kan je op twee manieren geschikt maken voor een licht vliegwiel nl: een ander achterdeksel van de bak of een aanpassing buiten de bak maken om het draaipunt te verleggen.
De 4 bak is geen ander deksel voor, daar moet je gelijk aan de buitenkant bouwen.
De tekening kan ik wel doorsturen. De aanpassing op de bak is uurtje werk met metalen strippen en wat laswerk, wordt vastgezet op de achterkant van de bak.
Richard
Reactie van bezoeker 'Ruduhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Richard,
Ik rij met een 5-bak uit de mid seventy's, bak wil ik eigenlijk niet veranderen en gebruik maken van wat ik nog heb liggen.
Dit vliegwiel weegt precies 3,5 kg dus, maarre: enig idee wat het gewicht is van een jonger vliegwiel, na '80 dus.
Enne: zijn er nu foto's verdwenen?
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb ook ooit bij een Moto Guzzi het vliegwiel flink (-2 kg) lichter gemaakt. Dat scheelde enorm bij het oppakken en hij schakelde veel soepeler.
Het meeste effect heb je als je het gewicht zover mogelijk aan de omtrek weghaalt. Daar heb je namelijk het meeste vliegwiel effect.
Voor het balanceren had ik een hulpasje gedraaid waarmee ik het vliegwiel statisch, op een paar lagertjes, heb gebalanceerd. Dat ging prima.