Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R90S, olieboot??
#1
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Hier weer even een berichtje van een wat minder kersverse R90S eigenaar. Voor degenen die mijn postings over remmen nog herrineren, ik heb de Guzzi inmiddels verkocht en kan me dus 100% op de BMW richten :-)

Ik hoorde laatst van iemand dat die R90Sssen (spel je dat zo???) erom bekend staan dat ze nogal olie (kunnen) gebruiken. Is dat waar? Het gerucht gaat dat latere boxers (R100) een Nikasillaag in de cylinders hebben en beter zouden moeten zijn. Nu boeit het mij niet zo of ik er af een toe eens iets bij moet gooien (met 43.000km zal ie toch geen 1/1000 gebruiken??) maar ik was wel nieuwschierig naar deze reputatie.

Groeten,
Jeroen
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Een R90S die een beetje normaal onderhouden is, gebruikt net zoveel (of weinig) olie als welke andere BMW.

Nikasil is beter, maar wil niet zeggen dat oude gietijzeren bussen slecht zijn.

Ik heb zelf 2 R90S'en (spelling??) gereden, en misschien komt er wel een 3e.

Ze bevielen prima, alleen de remmen zijn kl*&%^te.

levensgevaarlijk, ik heb me al meermalen bijna tepletter gereden met die rommel.

Maar met wat goed spul voor het onderstel en remmen, gaat het wel.

Groet, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Paul,

Bedankt voor je vlugge reactie. Volgens de vorige eigenaar is de motor nog helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd -zijn woorden. Het blok had met te weinig olie gedraaid en daar kon zelfs deze BMW niet tegen...

Volgens de overlevering zijn alle lagers, zuigers en veren vervangen, de cylinders waren volgens het revisiebedrijf nog goed. 't is dus nog maar even afwachten tot de pekel een beetje van de straat verdwenen is.

Die remmen word je inderdaad niet vrolijk van, als dit al zo slecht remt wil ik helemaal niet weten hoe een R90/6 met ÈÈn zo'n zielige schijf remt...

Groeten,
Jeroen
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Hein', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rijd zelf op een r90/6 en kan zeggen dat ik voor de veiligheid altijd een anker meeneem.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:

Als eigenaar van twee oude Harley's ben ik in positieve zin verrast door de remcapaciteiten van mijn R90S.
Hoe dan ook, de R100RS uit 1977 kreeg een hoofdremcylinder met een grotere diameter en remt (nog) beter. Kan zo'n remcylinder probleemloos op een R90S worden overgezet?
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Jan Voskuilen', geïmporteerd van het oude forum:

Vanaf 1991 rij ik dagelijks op mijn R90S (bouwjaar 1976) en ik ben altijd zeer te spreken geweest over de dubbele schijfrem, vooral bij regen. Misschien zijn de remmen van het eerste model (zonder gaatjes in de schijven) minder?

Vr.gr.
Jan Voskuilen
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoewel al eerder behandeld (zie onderwerp trommelrem - schrijfremmen) vind ik mijn (inmiddels verkochte) Guzzi V50 uit '79 stukken beter remmen als mijn BMW. Inmiddels wel e.e.a. al vervangen maar door zout en pl@#$%is weer nog niet op kunnen rijden om te testen. Guzzi heeft trouwens kleine Brembo's met twee zuigers, BMW klauwen met maar ÈÈn zuiger en een vast blok... mijn 90S heeft inderdaad nog massieve schijven maar dat zou je alleen in de regen moeten merken?

Jeroen
Reply
#8
Ik heb mijn R90S nu 30 jaar en heeft de laatste jaren veel stilgestaan,ik heb nu ook last van veel olie verbruik,rookt altijd uit de uilaten,vooral linker kant,ik denk dat de zuigerveren vast zitten in de zuigersponning.
Heb de R90S gekocht begin jaren 80 met 9000KM ,maar als je stevig aan het gas zit dan verbruiken ze wel degelijk veel olie,maar 1 liter op de 1000km mag,hebben ze me ooit verteld bij een vroegere BMW dealer.
Als ik mijn R100RS klaar heb,ga ik de zuigers van de R90s er even uit halen en inspecteren.
Wat de remmen betreft heb ik nooit geen lagen gehad,vind de 90S goed remmen,
en de remtrommet achter is ook prima,veel beter dan de remschijf van de eerste R100RS motoren.
Remklauwen goed onluchten en goed parallel op de remschijf afstellen met de excenter bouten.
Heb wel eens met 100kmh mijn voorwiel kunnen blokkeren.
Achter altijd voorzichtig remmen,gebruik de achter rem ook heel weinig.
Voor zit de meeste rem kapaciteit,ongeveer 70%.

gr Ronald
Reply
#9
Quote:Hoi Paul,

Bedankt voor je vlugge reactie. Volgens de vorige eigenaar is de motor nog helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd -zijn woorden. Het blok had met te weinig olie gedraaid en daar kon zelfs deze BMW niet tegen...

Volgens de overlevering zijn alle lagers, zuigers en veren vervangen, de cylinders waren volgens het revisiebedrijf nog goed. 't is dus nog maar even afwachten tot de pekel een beetje van de straat verdwenen is.

Die remmen word je inderdaad niet vrolijk van, als dit al zo slecht remt wil ik helemaal niet weten hoe een R90/6 met ÈÈn zo'n zielige schijf remt...

Groeten,
Jeroen
Helemaal niet... remmen dus... dat is pas een uitdaging met een R90/6 heb net een upgrade gedaan en rij met twee schijven rond... zie draadje met twee 100RS poten.
Verder mijn R90/6 heeft 150K op de teller en verbruikt 1L/1000Km wat geen uitzondering is voor deze motoren... boeit mij niet zo... zolang ik geen rook gordijnen leg.....

Frans
Reply
#10
Ik heb jaren gereden met een R90/S met een hoog olieverbruik en dacht ook dat het erbij hoorde. Zuigerspeling gemeten, bijna als nieuw, nieuwe veren gemonteerd, niets hielp. Totdat ikt merkte dat de bougies het meest vervuilden aan de kant van de inlaatklep. Daaruit maakte ik op dat de olie niet langs de wand kwam maar via de inlaat. Omdat ook bij mij de linkercylinder het meeste rookte kon ik uitsluiten dat het via de carterontluchting binnenkwam, want die gooit zijn rommel in de rechterinlaat. Uiteindelijk besloten de kleppen en klepgeleidingen maar te vervangen: probleem opgelost! Het ontbreken van klepseals op deze machine zal hier mede debet aan zijn.

Groet, Ron
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)