Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
R moet dus bij de rechter carburateur.
L moet bij linker carburateur .
de ingeslagen puntjes op de as moet richting de hevel waar
de nippel van de choke kabel komt.
Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum:
Daarom zegt men , haal die dingen stuk voor stuk uit elkaar om dat te voorkomen !!! OP het asje bij de hefboom staat een puntje uit het midden , dat moet aan de kant in het verlengde van de hefboom wijzen .Succes Cees.
Update;
Ik heb bij de chokes aan beide kanten de pakkingen en O-ringen vervangen en ook de aanzuigrubbers tussen de carburateurs en cilinders zijn vernieuwd.
Voor nu heb ik alles op het gevoel afgesteld, maar dat ga ik nog een keer met de meter overdoen. Eerst maar eens een tijdje rijden.
Ik kon geen speling op de klepsteel voelen.
Ik heb ook de rechter bougiekabel uit de bobine gehad en opnieuw bevestigd. Had het idee dat hier ook een oorzaak van een altijd zwarte bougie zou kunnen zitten. Of is dat onzin?
Wordt vervolgd ...
Update - vergeten:
Ik heb ook nog de chokeveertjes vervangen.
Gecontroleerd: Beide chokes zijn goed gemonteerd; L en R niet omgewisseld en de stip op het asje wijst naar de kabel.
Update: De hierboven genoemde vernieuwingen helpen wel wat maar niet helemaal. Het is minder maar de rechter bougie is nog een beetje zwart met wat olie aanslag. Dat moet dus wel langs de klepsteel / door de klepgeleider komen. . . Omdat de motor goed start en mooi loopt laat ik het maar zo, ik ga het later nog eens met dikkere olie proberen.
Bedankt voor het meedenken!
Omdat er toch wat olieresten op lijken te zitten: kijk eens of je carteronluchtings-klepje niet doorlekt.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@ Peter;
Hoi Peter bedankt voor je tip. Ik weet niet zeker hoe dat er uit moet zien: Ik heb een slangetje los gehad dat op een dekseltje zit van ongeveer 4 X 2 cm zit, daaronder zit een zeefje. (Het zit onder de deksel bovenop (bij de startmotor en de luchtfilterkast) Daar valt verder niet veel aan te zien.
Of heb ik het verkeerde los gehad en was dit niet de carterontluchting?
Groet,
Paul
Dank je Peter. Ik ben nu op het forum berichten over carterontluchting en olie aan het lezen, er is al veel over geschreven.
Ik heb geen olielekkage in de luchtfilterbak of uit de carburateurrubbers dus het valt wel mee met de carterontluchting denk ik. Toch ga ik het nog eens nakijken, ik kan me nml. geen membraam of ventiel herinneren, alleen een dun plaatje + pakking onder het dekseltje waar de ontluchtingsslang op zit. Zie de tekening.
- Wel vul ik altijd olie tot het max streepje bij. Maar ik lees nu dat de overtollige ontluchtingsolie er toch weer via de carburateur naar de verbrandingsruimte uitgegooid wordt en dat het daarom beter is om maar tot halverwege bij te vullen. Ga ik ook eens proberen. Ik rij een kleine 1000 km op een "bijvulling" tussen min en max. = 0,85L. Dat schijnt nog acceptabel te zijn. Groet, Paul