Posts: 1
Threads: 1
Joined: Feb 2012
Reputation:
0
Iemand enig idee? Ik weet het niet meer ... de rechter bougie blijft zwart worden met een beetje vette roetaanslag. Ik heb ondertussen:
- de zuigerveren vernieuwd,
- de carburateur gereviseerd met nieuwe naald (3e inkeping van boven) o-ringen, sproeier, vlotter, vlotterniveau 1/3 - 1/2,
- nieuwe bougies,
En natuurlijk kleppen stellen, CO afstellen, synchroniseren.
Dus geen te rijk mengsel maar toch een vette bougie ...
Heeft iemand nog een ander idee waardoor een vette bougie veroorzaakt kan worden? Zelf zit ik te denken aan een versleten klepsteel waarlangs olie lekt (zoals bij een versleten vlotternaald). Maar of dat echt zo is? Iemand ervaring hiermee?
Groeten,
Paul
PS Hij rijdt na al dat afstellen etc heel lekker, wat dat betreft geen klachten!
Wat voor merk bougies zijn er gemonteerd?
Toevoeging:
Merk bougie: NGK, van het type dat voorgeschreven wordt voor de R80RT (BP6ES uit mijn hoofd) met ook NGK bougiedoppen en kabel van de juiste weerstand.
Het olieverbruik was aan de hoge kant, maar ik hoop dat het nu minder wordt als de zuigerveren goed zijn ingereden, ik heb er nu 1500 km opzitten.
Het gekke is: de bougie links is wel goed, koffie met melk kleur. Het probleem zit dus alleen rechts.
Ik las het verhaal van de ontluchting via het luchtfilter dat de olie naar de rechtercarb gaat, maar dat kan het toch niet zijn?? Dan zou elke BMW met een zwarte rechterbougie rijden? (Waarom zitten allerlei problemen zo vaak aan de rechtercilinder vraag ik me nu af, tikkende kleppen ook meestal)
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Eerst eens een flink stuk snelweg rijden, bij thuiskomst motor meteen uitzetten en laten afkoelen, dan bougie bekijken. Is het nog, is toch het mengsel te rijk rechts.
Ontluchting zit bij dat bouwjaar aan beide zijden, feit dat je dat niet weet, doet mij vermoeden dat je de carbs en luchtfilter niet helemaal los hebt gehad.
heb je de carbs laten reviseren of heb je het zelf gedaan?
olie afzetting is meestal meer glazig, vettig roet is gewoon te rijk.
Hallo Paul,
Als de carterontluchting niet vervuild of versleten is moet het spul gewoon goed werken.
Een versleten inlaat klepgeleider is goed mogenlijk.
Hang de carburateur er eens naast en controleer via het inlaatkanaal of er erg veel koolaanslag op de klep te zien is .
Probeer ook eens of de geopende klep via het inlaatkanaal iets heen en weer te bewegen is
Een vacuummeter kan ook een aanwijzing geven voor versleten klepgeleiders
Probeer eens met een Colortune bougie de carburateurs af te stellen.
in het instructie boekje van de Colortune staat ook een diagnose-boom van mogenlijke gebreken aan de carburateur en motor.
Met vriendelijke groet,
Bep
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Iemand enig idee? Ik weet het niet meer ... de rechter bougie blijft zwart worden met een beetje vette roetaanslag. Ik heb ondertussen:
- de zuigerveren vernieuwd,
- de carburateur gereviseerd met nieuwe naald (3e inkeping van boven) o-ringen, sproeier, vlotter, vlotterniveau 1/3 - 1/2,
- nieuwe bougies,
En natuurlijk kleppen stellen, CO afstellen, synchroniseren.
Dus geen te rijk mengsel maar toch een vette bougie ...
Heeft iemand nog een ander idee waardoor een vette bougie veroorzaakt kan worden? Zelf zit ik te denken aan een versleten klepsteel waarlangs olie lekt (zoals bij een versleten vlotternaald). Maar of dat echt zo is? Iemand ervaring hiermee?
Groeten,
Paul
PS Hij rijdt na al dat afstellen etc heel lekker, wat dat betreft geen klachten!
Paul,
Naald-sproeiers heb je nog niet vervangen lees ik, die zijn na 80 à 90 dkm versleten, slijten harder dan de naald.
CO-afstellen is alleen voor het stationair gebied.
De bougie's van mijn R80RT knapten erg op na vervangen van de naald-sproeiers, kosten maar een paar euro.
Jan
Hallo Paul
Controleer ook of de pakking van de startcarburateur rechts wel goed zit.
Als daar ergens valse lucht kan worden aangezogen werkt voordurend je "choke"
Bep
Dank jullie voor het meedenken;
Wat betreft een versleten klepgeleider zou dat dan aan beide kanten min of meer gelijk "moeten" zijn denk ik. Maar links ziet er perfect uit, het probleem zit alleen rechts. Daar was de uitlaat klep ook met een dikke laag harde aanslag bedekt, links niet. Een versleten klepgeleider verklaart wel weer het olieverbruik...
Ik heb ook het choke-gedeelte in de carb los gehad en schoongemaakt, echter zonder daar de O-ringen te vervangen.
Dat ga ik daarom als eerste doen ivm mogelijk valse lucht aanzuigen, had ik eigenlijk meteen moeten doen natuurlijk.
Verder heb ik vandaag nieuwe bougies van het merk Denso gemonteerd op aanraden van een kenner, zou veel beter zijn...
@ Bep: De carb's zijn gesynchroniseerd met de "plank" die ik van jouw website nagemaakt heb, nog bedankt! Als vloeistof gebruikte ik een beetje olijfolie :-) Maar de kolommen dansten en bibberden nogal, knijp jij ze af?
Heren bedankt, ik ga er mee aan de slag!
@ Tom en Jan: Bedankt voor jullie reactie.
Bij het vervangen van de zuigerveren zijn de kleppen gepolijst. Na een ruime 100K km zagen de cilinders er trouwens nog goed uit, maar de zuigerveren hadden wel behoorlijk slotspeling.
De carburateurs zijn uit elkaar geweest en de naalden en sproeiers vervangen door nieuwe. Daarna is alles afgesteld. Dit heb ik zelf gedaan met hulp van een ervaren "voertuigmonteur". Als het euvel verholpen is laat ik het hier weten (kan nog een tijdje duren) ik begin zoals gezegd met het idee van Bep (startchoke).
Groeten,
Paul
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:@ Tom en Jan: Bedankt voor jullie reactie.
Bij het vervangen van de zuigerveren zijn de kleppen gepolijst. Na een ruime 100K km zagen de cilinders er trouwens nog goed uit, maar de zuigerveren hadden wel behoorlijk slotspeling.
De carburateurs zijn uit elkaar geweest en de naalden en sproeiers vervangen door nieuwe. Daarna is alles afgesteld. Dit heb ik zelf gedaan met hulp van een ervaren "voertuigmonteur". Als het euvel verholpen is laat ik het hier weten (kan nog een tijdje duren) ik begin zoals gezegd met het idee van Bep (startchoke).
Groeten,
Paul
Paul,
Misschien is er verwarring over het vervangen vd sproeiers.
Als ik het goed lees heb je de hoofdsproeiers (135) vervangen, belangrijker is nog dat je ook de naald-sproeiers vervangt, dat is de sproeier waarin de naalden zitten, die zit boven de hoofdsproeier.
Naaldspoeier voor jou R80RT (mono) is 2.68
Jan
|