Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TikkenincilinderkopR80/7
Reactie van bezoeker 'bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste mensen,
bij mij waren de stoterstangen heel licht bekrast minimaal en dan helemaal boven bij de cilinderkop en dan kan een honderste al voor heel wat herrie zorgen, ik ben er heel erg blij mee wat een rust,helaas niet bij ieder jammer.
groet a.verheijen.
Kan dat op die nieuwere typen cilinderkoppen ook? Kan daar zondermeer de schijf in.
Zijn n.l. niet de vlakke blokjes maar de blokjes met een conische/zelfcentrerende uitsparing?
Reply
Quote:Beste mensen,
bij mij waren de stoterstangen heel licht bekrast minimaal en dan helemaal boven bij de cilinderkop en dan kan een honderste al voor heel wat herrie zorgen, ik ben er heel erg blij mee wat een rust,helaas niet bij ieder jammer.
groet a.verheijen.
Arno, het zal ongetwijfeld kloppen dat het bij jou geholpen heeft, alleen heb ik het idee dat je oplossing duidt op een mogelijk ander probleem.
De stoterstangen mogen simpelweg niet tegen de kop aanlopen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik heb ook veel getik, alleen rechts. Daarom de tuimelaars en de stoterstangen los gehaald. Ik zag dat de stoterstang van de uitlaatklep helemaal bovenin uit de buis komt. Bij de inlaatklep zit de stoterstang wel mooi in het midden.
Er waren echter geen krassen te zien, dus hij raakt de buis niet.
Ik had wel axiale speling op de tuimelaar as, ondanks dat er al een opvulring tussen zat.
Ik heb er nu twee opvulringen tussen gedaan: 0,35 + 0,25.
Ook heb ik de tuimelaar blokjes (boven en onder de tuimelaar om de as) omgewisseld. De "beschadigde" kant met de aanslag van de tuimelaar zit nu naar buiten.
Vandaag gereden en het getik is weg ...
Reply
Het tikken is weg na twee aanpassingen: de lagerblokken zijn omgedraaid EN de axiale speling is er uitgehaald. Axiale speling is op zichzelf al goed voor een hoop herrie.Welke van de twee had nu het gewenste resultaat?
En liep de uitlaat-stoterstang daarna wel in het midden?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb ook veel getik, alleen rechts. Daarom de tuimelaars en de stoterstangen los gehaald. Ik zag dat de stoterstang van de uitlaatklep helemaal bovenin uit de buis komt. Bij de inlaatklep zit de stoterstang wel mooi in het midden.
Er waren echter geen krassen te zien, dus hij raakt de buis niet.
Ik had wel axiale speling op de tuimelaar as, ondanks dat er al een opvulring tussen zat.
Ik heb er nu twee opvulringen tussen gedaan: 0,35 + 0,25.
Ook heb ik de tuimelaar blokjes (boven en onder de tuimelaar om de as) omgewisseld. De "beschadigde" kant met de aanslag van de tuimelaar zit nu naar buiten.
Vandaag gereden en het getik is weg ...
Kan je dat allemaal ongestraft doen dat wisselen van die blokjes.
Binnenkant wordt nu buitenkant?

Wat is de standaard dikte opvulring bij geen slijtage?

Welke ringen gebruik je de gladde of de golvende ringen?

Zou mooi zijn als ik dat tikken wat minder kan krijgen!

Bij mij is dat ook de rechterkant wat het meeste lawaai maakt.
Reply
Het bovenste (lager)blokje zit nu, in dezelfde stand, onder en de onderste boven. Door de blokken om te wisselen wordt de "gladde kant" gebruikt waar nog geen afdruk instaat. Maar of dat nou echt wat uitmaakt? Baat het niet dan ...
Ik heb er twee gladde opvulschijven tussen gedaan. Eerst de speling met een voelermaat gemeten, het was ruim 0,6 mm. De tuimelaar kan nu nog steeds soepel draaien, zie andere inzendingen over dit onderwerp.
De stoterstang heb ik zorgvuldig in het kommetje van de stelbout geplaatst voordat ik de kopmoeren ging aandraaien met 15-25-35Nm. Hij zit uit het midden, maar raakt de buis (net) niet.
Met vriendelijke groeten,
Paul
Reply
Reactie van bezoeker 'Wim', geïmporteerd van het oude forum:

Duidelijk vehaal, ga het ook proberen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)