Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TikkenincilinderkopR80/7
Reactie van bezoeker 'Bobby', geïmporteerd van het oude forum:

Zal ook een duit in het zakje doen.

Bij mij heel veel lawaai, een getik van jewelste. Na opstarten 4 maand stilstaan.

Zou het misschien krukas lager zijn? Of tikt die niet bij slijtage?

Hoe kan ik zonder slopen oordelen of het krukaslager vervangen moet worden?

Blijft altijd een verrassing toch na de winterstop!
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Ja ja, wie een oude BMW boxer rijdt is (of wordt) een beetje getikt.
Maar wel gezond. Geen orientaalse frustraties ;-)

Maar verder, ik wacht ook nog steeds op de sluitende verklaring !!!!!
Reply
Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum:

beste mensen,
het kan toch niet zo moeilijk zijn,ik heb het over de schijven die onder de tuimelaars liggen (twee per tuimelaar) als je de schijven verdikt met 2 tiende kompt de tuimelaar hoger waardoor de stoterstang verder in de midden kompt(van de stoterstang pijpjes)en die wordt dan niet meer geraakt , en dat vreselijke geluid verdwijnt ik kon er niet tegen.ook al is mijn prachtige bmw r80/7 35 jaar.

groet a.verheijen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jan,

ik doe mijn best de aanwijzingen goed te lezen en wil begrijpen wat je veranderd voordat ik ga experimenteren. Ik heb moeite te begrijpen wat er met "dikkere schijven onder tuimelaars" wordt bedoeld. Tuimelaars zijn nummer 6 en 7 op de vorige tekening. Daar zitten geen ringen in/onder.
op een ander tekening http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...12&lang=nl staat een tuimelaarbok (nr 9). daar zit een ring onder (nr 8). wellicht wordt die bedoeld?
Als je die dikker maakt, dan komt de tuimelaar as verder naar buiten. Ga je te ver naar buiten dan krijg je de klep niet meer open en/of tikt de achterkant van de tuimelaar tegen de klepdeksel.

Is de stelling dat de (zijkant) van de stoterstang de kop raakt en door het hele zaakje iets anders uit te lijnen, dit wordt voorkomen?. Dat zou wel erg eenvoudig zijn (bijna te).
Voorwaarde is wel dat de stoterstangen niet alleen in de lengte bewegen maar ook een zijdelingse beweging maken. geen idee of dat zo is.

.
Robbert, idd de ringen (nr 8) die onder de tuimelaarbok (nr 9) zitten.

De stoterstang maakt door het draaien vd tuimelaar ook een zijdelingse beweging die naarmate je meer bij de nokvolger komt steeds minder wordt.

Jan
Reply

Jan je heb het helemaal goed,niet bang zijn gewoon beginnen.(nummer8)
a.verheijen.
Reply
Quote:Als de stoterstangen de cilinderkop raken, IS ER IETS GOED MIS.
die horen vrij te lopen.
bij een fout gemonteerde koppakking lopen de stoterstangen soms tegen de pakking, de gaten voor de stoterstangen liggen niet geheel symetrisch in de kop.
een paar milimeter verschil. let daar op bij het monteren van de koppakking.
De tuimelaars zelf kun je bijna niet fout monteren, of ze zijn niet voor het juiste model motor ( kop )
Laatste uitleg is duidelijk, alleen ben ik bang dat als kunstgrepen als onderlegringen uitgevoerd moeten worden er i.d.d. iets goed mis is. Stoterstangen horen vrij te lopen van de stoterstangbuizen, heb ook nog nooit slijtage-of aanloopsporen op die plaats gezien. Onderlegringen klinkt als symptoombestrijding.
Ik ga me overigens pas zorgen maken als het tikken stopt!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hallo A. Verheijen,

Ik hoop van ganse harte dat dit de oplossing is voor een al decennia bestaand probleem.
Zijn er op het internet nog andere bronnen te vinden die jouw uitleg van de oplossing bevestigen?
Als dit het geval is zit denk ik 90 % van de forum bezoekers nog voor het voorjaar begint dikkere schijven te monteren.

Met vriendelijke groet,

Bep van Malde
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Geachte meneer A, Verhijen,

Als de stoterstangen de kop raken is er iets MIS.
Dit is geen oplossing !! Er is iets fout gemonteerd of versleten.
Als u remedie een oplossing was van een probleem, zouden alle boxers van vele jaren slijtsporen op de stoterstangen hebben. en door de zijdelingse druk (bij het raken van de kop) zouden de stoterstangen op een gegeven moment breken. En dat is een onbekend verschijnsel.

Ik zou graag willen zien waar die stoterstangen dan wel de kop raken. en waarom ????
En daarnaast , een 0,2 mm dikke ring doet niet veel, is een marginale verandering over de lengte van de stoterstang.
WAAR RAAKT DIE STOTERSTANG DAN DE CYLINDERKOP ????????

Zoals Bep al schreef, dan zouden we allemaal onmiddellijk ringen gaan plaatsen.

Met vriendelijke Groet, Dick B.
Reply
Reactie van bezoeker 'Aagje', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Geachte meneer A, Verhijen,

Als de stoterstangen de kop raken is er iets MIS.
Dit is geen oplossing !! Er is iets fout gemonteerd of versleten.
Als u remedie een oplossing was van een probleem, zouden alle boxers van vele jaren slijtsporen op de stoterstangen hebben. en door de zijdelingse druk (bij het raken van de kop) zouden de stoterstangen op een gegeven moment breken. En dat is een onbekend verschijnsel.

Ik zou graag willen zien waar die stoterstangen dan wel de kop raken. en waarom ????
En daarnaast , een 0,2 mm dikke ring doet niet veel, is een marginale verandering over de lengte van de stoterstang.
WAAR RAAKT DIE STOTERSTANG DAN DE CYLINDERKOP ????????

Zoals Bep al schreef, dan zouden we allemaal onmiddellijk ringen gaan plaatsen.

Met vriendelijke Groet, Dick B.
Dick, heb het vandaag geprobeerd, nou niks stiller hoor.
Maar mijn stoterstangen hadden dan ook geen schaafwonden.
Snap er dan ook nu nog steeds niks van.
Reply

Beste mensen,
bij mij waren de stoterstangen heel licht bekrast minimaal en dan helemaal boven bij de cilinderkop en dan kan een honderste al voor heel wat herrie zorgen, ik ben er heel erg blij mee wat een rust,helaas niet bij ieder jammer.
groet a.verheijen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)