Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TikkenincilinderkopR80/7
#1
Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Mensen,
is de axiale speling nul
zijn de kleppen goed af gesteld,
en hoor je nog tikken,
dan heb ik de oplossing,komt door de stoterstangen(raken de kop) en voor al als de olie warm wordt hoor je dat het beste, oplossing dikkere schijven onder tuimelaars 2 tiende is voldoede ,prutswerk van BMW, (stoterstangen gaan meer naar de midden in,schijven niet dikker maken in verband met kleppen stellen)
groet arno.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Aagje', geïmporteerd van het oude forum:

Snap hier niets van. Wees eens duidelijker. Zou mijn dealer na 40 jaar het dan ook nog niet weten.
Heb een 75/5 242.000km gereden met alle tevredenheid. Mij is altijd gezegd dat ie moet tikken.

Velen storen zich hieraan maar jij hebt dus de oplossing.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'a.verheijen', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Aagje,
vraag dat aan je bmw dealer hij zou het moeten weten,
probeer het maar eens je staat er van te kijken, de kleppen moetje horen ritsselen ver der helemaal niets dan heb jij een goede motor,het kan echt.
groet a.verheijen
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik snap niet wat er nu exact bedoeld wordt.
Ik heb een link naar een tekening bijgesloten, waar moet nu een (dikkere) ring komen?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...34&lang=nl

Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik snap niet wat er nu exact bedoeld wordt.
Ik heb een link naar een tekening bijgesloten, waar moet nu een (dikkere) ring komen?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...34&lang=nl
Goed lezen jongens, iets dikkere ringen onder de tuimelaar-assen kan een oplossing zijn indien het tikken vd kleppentrein wordt veroorzaakt door stoterstangen die de kop netaan raken.
Zoals ik het begrijp komen de stoterstangen dan in een iets andere lijn cq. positie te liggen en dan net weer vrij lopen.

Is denk ik geen constructiefout van BMW, eea. kan zou ook veroorzaakt kunnen worden door kleppen / klepzittingen die te ver ingeslagen zijn wat dan met de dikkere ringen gecompenseerd wordt.

Jan, R80RT
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jan,

ik doe mijn best de aanwijzingen goed te lezen en wil begrijpen wat je veranderd voordat ik ga experimenteren. Ik heb moeite te begrijpen wat er met "dikkere schijven onder tuimelaars" wordt bedoeld. Tuimelaars zijn nummer 6 en 7 op de vorige tekening. Daar zitten geen ringen in/onder.
op een ander tekening http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...12&lang=nl staat een tuimelaarbok (nr 9). daar zit een ring onder (nr 8). wellicht wordt die bedoeld?
Als je die dikker maakt, dan komt de tuimelaar as verder naar buiten. Ga je te ver naar buiten dan krijg je de klep niet meer open en/of tikt de achterkant van de tuimelaar tegen de klepdeksel.

Is de stelling dat de (zijkant) van de stoterstang de kop raakt en door het hele zaakje iets anders uit te lijnen, dit wordt voorkomen?. Dat zou wel erg eenvoudig zijn (bijna te).
Voorwaarde is wel dat de stoterstangen niet alleen in de lengte bewegen maar ook een zijdelingse beweging maken. geen idee of dat zo is.



.





Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Als de stoterstangen de cilinderkop raken, IS ER IETS GOED MIS.
die horen vrij te lopen.
bij een fout gemonteerde koppakking lopen de stoterstangen soms tegen de pakking, de gaten voor de stoterstangen liggen niet geheel symetrisch in de kop.
een paar milimeter verschil. let daar op bij het monteren van de koppakking.
De tuimelaars zelf kun je bijna niet fout monteren, of ze zijn niet voor het juiste model motor ( kop )
Reply
#8
Ik kan van dit verhaal geen chocola maken, hopelijk verduidelijkt Arno nog e.e.a.
Nu blijven we hangen in veronderstellingen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Aagje', geïmporteerd van het oude forum:

Ik snap er nog geen bal van. Of moet ik zeggen ik geloof er geen bal van.
Rijd nou al 40 jaar met zo'n ding rond. Halve wereld afgereisd met de Beemer maar dit ken ik niet.

Als het nu 1 april was?????
Reply
#10
Die van mij tikt ook al jaren.................... (R75/5), ben voor het standpunt: een tikkende klep is een sluitende klep.
Je kunt natuurlijk de klepspeling ook op 0 afstellen, tikt die niet, zal ook wel niet lang heel blijven dan.
Blijft oude meuk, hoeft niet stil te zijn.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)