Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keuze K of R ? spievertanding/cardanprobleem ?
#1
Beste forumgebruikers,
Ik ben van plan een K75RT '93 (59000km) of een R100RT '90 (90000km) te kopen.
Beide motoren bieden hetzelfde comfort maar de R heeft nog eens het nostalgische BMW-boxerkarakter mee terwijl de K trillingsvrij en meer een naaimachinegeluid produceert :-) ). dus ik kan momenteel nog niet kiezen (misschien na een proefritje)
Op het K-forum lees ik geregeld over de problemen met de spievertanding (drooglopen en uitslijten) van de K-serie. Ik vraag me af of dit cardanprobleem zich ook voordoet op de R-serie. Mijn keuze zou wel eens kunnen afhangen van dit probleem.
Ik had ook graag geweten hoe de beide motoren (K75RT : 75pk en R100RT : slechts 60PK maar max koppel reeds aan 3500 toeren) in rijkarakter en prestaties zich tot elkaar verhouden. Ik ben van plan om grotendeels in de stedelijke aglomeratie te rijden en wekelijks ook 1X autosnelweg.
Dank bij voorbaat
Gr. Luc
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

als je bij een tweekleps K75/K100 bij iedere tweede achterbandenwissel de spievertandingen van de aandrijfas op de eindaandrijving insmeert met Staburags heb je geen problemen te verwachten.
Een K75RT met 59 dkm kan wel droog staan als dat niet is gebeurd, maar het hoeft nog niet rampzalig te zijn,

Erik met K75RT 02/1994 158dkm
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Hangt er echt af wat je wil, een K is bijna een auto qua onderhoud. Een keer per jaar rondje doen, filtertjes wisselen en af en toe beetje smeren.

een R100Rt is een oude generatie motor, heeft (bij mij tenminste) meer onderhoud per kilometer nodig maar is wel een lekkere boxer.

Ik zou me niet te druk maken over smeren van een vertanding, uurtje werk om het jaar is alles, voor een geroutineerd sleutelaar minder zelfs.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Jhon', geïmporteerd van het oude forum:

Laat je keuze niet afhangen van de spiebanen van de cardan. Da's onnodig. Bij mijn K75RT haal ik elke 2 jaar (ca. 25.000km) de aandrijving even los om de spiebanen te smeren. Reken er dan op dat je met een km.stand van 59 duizend nog wel minimaal een ton of meer kunt rijden. Zou je ooit aan vervanging toe zijn dan ben voor ca. € 100 klaar bij de Hobbyist.
Laat je keuze vooral afhangen van het gevoel dat je hebt bij beide motoren. Ga je voor soepel, zuinig, trillingsarm en weinig onderhoud kies dan voor de 3 pitter. Ben je gecharmeerd van een boxer ( 2 cilinder) volg dan je hart, minder zuinig en meer trillingen maar wel een motor naar je hart!
Ik heb (40 jaar) meerdere merken gereden. BMW vond ik altijd "niks"! Ik rij nu 12 jaar een K75 RT en dat heeft mijn visie op BMW toch wel aangepast. Ik heb de K destijds aangeschaft met 80.000 km en de huidige km. stand is 225.000 km. Wat mij in deze motor aanspreekt is de enorme souplesse, het geluid, de betrouwbaarheid en het verbruik. Ik kom zelden onder de 1 op 20. En bij dagelijks gebruik moet ie het gewoon doen, en dat doet ie! De K75 is absoluut een goede keus, maar je moet wel houden van een naaimachine. Sukses met je keuze. gr. Jhon
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Luc', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Laat je keuze niet afhangen van de spiebanen van de cardan. Da's onnodig. Bij mijn K75RT haal ik elke 2 jaar (ca. 25.000km) de aandrijving even los om de spiebanen te smeren. Reken er dan op dat je met een km.stand van 59 duizend nog wel minimaal een ton of meer kunt rijden. Zou je ooit aan vervanging toe zijn dan ben voor ca. € 100 klaar bij de Hobbyist.
Laat je keuze vooral afhangen van het gevoel dat je hebt bij beide motoren. Ga je voor soepel, zuinig, trillingsarm en weinig onderhoud kies dan voor de 3 pitter. Ben je gecharmeerd van een boxer ( 2 cilinder) volg dan je hart, minder zuinig en meer trillingen maar wel een motor naar je hart!
Ik heb (40 jaar) meerdere merken gereden. BMW vond ik altijd "niks"! Ik rij nu 12 jaar een K75 RT en dat heeft mijn visie op BMW toch wel aangepast. Ik heb de K destijds aangeschaft met 80.000 km en de huidige km. stand is 225.000 km. Wat mij in deze motor aanspreekt is de enorme souplesse, het geluid, de betrouwbaarheid en het verbruik. Ik kom zelden onder de 1 op 20. En bij dagelijks gebruik moet ie het gewoon doen, en dat doet ie! De K75 is absoluut een goede keus, maar je moet wel houden van een naaimachine. Sukses met je keuze. gr. Jhon
Beste forumgebruikers. Thanx voor de replies op mijn vraag.,
Ik heb afgelopen dagen de beide machines (K75RT en R100RT) proefgereden en ik heb mijn keuze gemaakt. De vlotte, soepele en wendbare K75 heeft het gehaald op de ietwat bullige maar toch charmerende R100. Met het oog op een dagelijks gebruik in weer en wind vond ik de K dus geschikter. De R bezat wel veel meer koppel bij lage toeren en dat maakt dat die heel snel op het gas reageert en bijgevolg bij lage snelheid ook wat bulliger is. De kuip trilde ook nogal wat terwijl de driepitter zacht zoemt en zijn vermogen uitsmeert over het hele toerengebied. Een beetje vergelijkbaar met de Honda 4in lijn die ik eerder bezat.
Toen ik bij de dealer informeerde over het smeren van de spiebanen van de aandrijving bij een K bekeek hij me een beetje ongelovig en hij beweerde dat dit zelden voorkwam. Hij zei dat ik me daar geen zorgen hoefde over te maken.
Eén dezer dagen zal de motor in mijn bezit zijn en stel ik 'm eens met een fotootje voor op het forum.
grtjs.
Luc

Reply
#6
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Gefeliciteerd met je aanschaf! als het rimpelloze karakter van deze machine je aanspreekt, dan is het een geweldige motor. No nonsense en toch een beetje karakter door de driecilinder.
De vertanding van as en eindaandrijving zijn geen reden tot paniek maar echt wel iets om na te kijken. Het juiste vet gebruiken (Staburags) en b.v. bij iedere bandenwissel even "verversen" zorgt ervoor dat er geen problemen zullen ontstaan. Het is echt niet moeilijk om te doen. Er staat een handleiding hiervoor op bmwk.nl (sleutelpagina's). Laatste tip: Ik heb in de loop van de jaren de indruk gekregen dat problemen veelal ontstaan door langdurige stilstand: Dus regelmatig rijden Smile
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Een dealer die beweert dat de splines geen punt van aandacht zijn, is voor mij geen betrouwbare partij
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)