Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Jhon', geïmporteerd van het oude forum:
Ik rij al jaren rond met een K75RT met dat heerlijk soepele blok met die mooie brom uit de uitlaat. Het totale ontwerp raakt langzamerhand gedateerd en ik zou graag overstappen naar een jonger ontwerp. Bijv. de R850, maar...ik ben niet zo'n fan van de 2 cyl. BMW. Nee ik ben verknocht aan een 3 cylinder.
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een K blok in een R frame? Of moet ik mijn idee zien als luchtfietserij?Alle info is welkom.
Mijn wildste aanpassing ooit aan een BMW was het monteren van een /5 vork in een /2 frame. Ben dus geen deskundige.
Maar een K 75 blok in een oilhead frame? Bij een oilhead als b.v.b. de R850 is het motorblok een geintegreerd volledig dragend deel, waarbij de telelevervork in het blok scharniert en daar verder ook aan afgesteund is. Achterframe enz. is aan het blok opgehangen. Kort gezegd: het blok hangt niet in het frame, maar de totale motorfiets aan het blok.
Een K 75 blok is niet ontworpen voor een dergelijke belasting, dus moet er aangepast worden. Ben je eigenlijk bezig een compleet andere motor te bouwen.
Met tijd en geld kan alles, maar persoonlijk vind ik het geen aanrader.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Reactie van bezoeker 'Toontje', geïmporteerd van het oude forum:
Alles is mogelijk.
Hou er wel rekening mee dat de motorfiets daarna RDW. goed-gekeurd moet worden.
Reactie van bezoeker 'dick', geïmporteerd van het oude forum:
Ik begrijp uit je vraag dat je een modern uiterlijk wil.
Je zou ook het plastic plaat werk van de R850 op de K75 kunnen monteren.
Groet dick
Reactie van bezoeker 'Jhon', geïmporteerd van het oude forum:
Ja, was het maar zo makkelijk als photoshoppen hè? Ziet er trouwens wel gelikt uit.
T.a.v. de gemaakte opmerkingen:
- bij mijn weten is het blok van de K ook een dragend onderdeel (dit in vergelijk met de R)
- het gaat mij niet zozeer om een update van het uiterlijk (kuip e.d.), maar in de eerste plaats om frame, vering en remmen(o.a beter ABS systeem). Ga dus niet voor inbouw in "ouder" frame.
Maar..als ik jullie zo hoor is het geen eenvoudige klus. Ik blijf nog even uitkijken naar meer reacties. Bedankt alvast voor de genomen moeite.
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:
Zoals al eerder geschreven is: de voorvork constructie van de 'moderne' R is zeer verschillend van de K (en andere conventionele systemen). Bij de R-serie is er een centrale veerpoot die via een triangel met het blok verbonden is. Je moet dus een manier vinden om de triangel met het K-blok te verbinden (scharnierend uiteraard), Is volgens mij al een uitdaging voor een profesioneel framebouwer.....
K- blokken hangen onder het frame en zijn meedragend. Bij de R zijn ze volledig dragend. Belasting op het blok is dus anders/groter.
Wild idee: sub-frame (laten) maken aan het K-blok waar de R-componenten functioneel aangebout worden. Tevens scharnierpunt voor de telelever.Moet dan wel zo ontworpen zijn dat het het surplus aan belasting op kan nemen,en de oorsprokelijke blokstijfheid evenaard. Lijkt een CAD klus.
Een mooie uitdaging!
Met vriendelijke groet,
PeterH