Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom ook ontsteking bij inlaatslag op onze 2v boxers?
#1
Hallo allemaal,

Zoals we wellicht wel weten klopt de animatie van het boxerblok op onze site niet.

Een prachtige (wel correcte) animatie is te vinden op:

www.animatedpiston.com/bmw.htm


Je kunt bij deze animatie laag voor laag de werking van de motor bekijken.

(Deze introductie even voor de duidelijkheid van de vraag.)

Zoals je ook op de animatie kunt zien geeft de ontsteking van onze boxers
ook bij de inlaatslag een vonk.

Hier nu mijn vraag: weet iemand waarom dit zo gedaan is?

Kan dat b.v. gedaan zijn omdat de bobines b.v. te warm zouden worden
door de lage toeren frequentie van onze boxers?

(We hebben immers voor elke cylinder 1 bobine op onze boxer motor).

Ik heb geen idee.

Eigenlijk komt deze vraag een beetje naar aanleiding van het topic;
contacthoekmeter hier op ons forum.

Ben benieuwd naar jullie respons.

Groetjes, Kees.








Reply
#2
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

dit is het zgn ''verloren vonk sijsteem'' dat scheelt 1 set contact punten of een verdeel installatie. Overigens gebruikelijk op vele motoren, ook motoren met 1 bobine en dubbele uitgang, zo ook op 2 cilinders met 2 bobines, zoals veel jappen en ook de k100.

grt, Peter
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

ik bedoel, zo ook op 4 cilinders met 2 bobines..
Reply
#4
Hoi Peter,

Aha, dat is dus de reden.

Overigens is er een foutje geslopen in de link naar de
animatie van het BMW boxerblok.

Het moet zijn: www.animatedpiston.com/BMW.htm

(Sorry mijn schuld) hopelijk is het zo wel goed.

Groetjes, Kees.

Reply
#5
Kees, wat klopt volgens jou niet aan de animatie op deze site? Naar mijn idee is hij correct (maar inderdaad niet zo mooi als die op het linkje)

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#6
Hoi jongens,

Misschien een wat gekke vervolgvraag, maar dit "verloren vonksysteem",
geeft blijkbaar geen hitte probleem op de zuiger.

In mijn achterhooft zit een gevalletje van een defecte injector bij een
autocross auto. Na een manche toch doorgeracet te hebben met die kapotte injector was er toch een gat in de betreffende zuiger gebrand.

Nu betreft het in het geval van de crossauto wel een electronische ontsteking
Met een waarschijnlijk veel sterkere vonk.

Of maak ik nu een wel heel kromme vergelijking?

Groetjes, Kees



Reply
#7
Hoi Peter,

Let maar even op de beweging van de zuigers.

Op de animatie van onze site zie je de zuigers allebei tegelijk "van links naar rechts"
bewegen. Dit zou volgens mij enorme vibraties geven met deze heen en weer
schuivende massa.

Op de animatie van de gelinkte site bewegen allebei de zuigers tegelijk
van "binnen naar buiten".

Hierdoor heft het gewicht van de bewegende zuigers in precies tegengestelde
richting de vibraties op.

Zie je het verschil?

Groetjes, Kees.


Reply
#8
vervolg op peters vraag:

En, los daarvan, heb jij bij een 4 takt motor wel eens gezien dat elke slag een
(arbeids) slag is? m.a.w. ze zijn de inlaatslag "vergeten".

(Knipoog).

Groetjes, Kees.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, een kapotte injector kan brandstof druppelen. Dit KAN leiden tot een gat in de zuiger wegens te hoge plaatselijke warmte. Het vonkje aan het eind vd uitlaatslag maakt niks uit er is dan geen brandbaar mengsel aanwezig. Een auto heeft een verdeler en (doorgaans)geen verloren vonk sijsteem.
Reply
#10
Hoi Peter,

Aha, het probleem zit 'm in dat geval dus niet in de vonk, maar in de verkeerd gedistribueerde brandstof.

(In m'n gedachtengang gaf de defecte injector geheel geen brandstof)

Bedankt, groetjes, Kees.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)