Hoi Andre,
Aha, ik begrijp het.
Zelf gebruik ik een stroboscoop lamp waarmee je de vervroeging kunt
controleren.
Groetjes, Kees.
Smeerkees,
Nee een contacthoekmeter gebruik je om te zien hoelang het contactpuntje open en dicht is, dit is om de condensator te laden en ontladen en de bobines op maximale sterkte te komen om een goede vonk af te geven.
Een stroboscoop kan je gebruiken om het tijdstip af te stellen op S en F.
Richard
Contacthoek te groot: punten te krap
Contacthoek te klein: punten te wijd.
Meen ik, zoiets dus.
Hoi Jongens,
Ik ben een beetje aan het zoeken op internet wat het meten van de contacthoek
nu precies inhoud, en hoe belangrijk het is voor onze boxermotoren.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar begrijp ik het goed dat het belangrijk word
als het nokje van je contactpunt afgesleten begint te raken?
Groetjes, Kees.
De contacthoek-meting van onze 2 cil motoren is slechts ter controle van je handmatige afstelling.
De contacthoek word pas echt belangrijk bij 4-6- 8 cilinder motoren en /of hoogtoerige motoren.
Bij 12 en meer cilinder motoren en bij zeer hoog opgevoerde motoren met contactpunten werden vaak 2 stel contactpunten of een dubbele ontsteking gebruikt om de contacttijd= oplaadtijd van de bobine lang genoeg te houden.
Dit was o.a in de vroegere racerij (hoge toeren ,en daardoor bovendien ook nog zwevende punten) de reden om over te stappen op electronische ontsteking.
Bep
Als je ergen erg diep in wil duiken is Steinbuch een prima informatie bron.
Kijk een op marktplaats,kost daar maar een prikje.
Bep
Hoi Bep,
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Wel (erg) leuk om me hier eens iets verder in te verdiepen.
Het afstellen van een punten ontsteking: afstelling openingsafstand puntjes,
ontstekingstiming, en controle van de vervroeging is me wel duidelijk,
de contacthoek is (was) nieuw voor me.
Vandaar ook m'n verwarring tussen contacthoek, en vervroeging (in graden).
Dat word weer spitten op internet....
Groetjes, Kees.
Elke bobine bij een ontsteking met contactpuntjes heeft door zijn elektrische eigenschappen (zelfinductiecoëfficiënt) een bepaalde tijd nodig om het magnetisch veld op volle sterkte te laten komen. De contactpuntjes moeten dus bij het maximum toerental langer gesloten blijven dan deze tijd om een goede vonk te kunnen produceren.
In principe meet een contacthoekmeter dus niets anders als de tijd dat dat de puntjes gesloten zijn tussen twee ontstekingen maar dan uitgedrukt in graden omwenteling.
Reactie van bezoeker 'harm nooy', geïmporteerd van het oude forum:
Kees, een multi-meter met contacthoek functie ( Dwell ), geeft meestal een waarde in procenten. Een 2 cylinder heeft vaak een contacthoek van 108 graden, een 4 cylinder van 54 graden. Dit is dus 60 procent van (360 graden / aantal cylinders). Er is nog een andere manier om de contacthoek te controleren. Meet de stroom door de boubines bij stilstaande motor, met gesloten contactpunten. Start de motor en kijk wat nu de stroomsterkte is. Als de laatste meting 60 procent van de eerste is, dan is de contacthoek ( oftewel de lichthoogte van je contactpunten ) correct. Bij mijn R/7 is de nominale stroom 4 Ampere, dus gebruik een multi-meter die dit bereik aan kan.
Hallo jongens,
Bedankt voor jullie uitleg.
Ik begrijp zo ongeveer wat jullie bedoelen.
Al is voor mij de uitleg van Harm wat moeilijker te doorgronden.
(Jullie merken al dat electronica niet m'n sterkste kant is.)
Maar met jullie uitleg kan ik wel verder.
Groetjes, Kees.