Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
contacthoekmeter
Reactie van bezoeker 'André', geïmporteerd van het oude forum:

Even een vraagje, Ik heb een contacthoekmeter die ik in kan stellen voor 4,6,8 cil.
maar ik wil hem gebruiken voor mijn BMW met 2 cil. weet iemand of dit mogelijk is?
Reply
Ja, dat is mogenlijk.
Als je de 4 cil schaal afleest moet hij ongeveer 19 gr aangeven, d.w.z de helft van de opgegeven waarde.

Bep
Reply

Hallo Bep,
Bedankt voor de reactie, volgens het werkplaatshandboek moet de contacthoek 120 gr.
zijn, moet ik dit dan ook door 2 delen, dus 60 gr.?
Vr. gr. André
Reply

Bep, ik heb een r100rt van 1980.
Reply
Sorry voor de verwarring, maar het moet +/- 19 gr afezing op de "8 cil schaal" zijn bij de /6 en /7 tot 1978 die bij mij met een opgegeven contacthoek van 78 gr heeft.

Bij een opgegeven contacthoek van 120 gr voor de /7 ,r45 en r65 1979-80,en dus ook voor jouw motor moet het dus +/- 30 gr op de 8 cil schaal zijn.

Overigens voor de /5 is het 110 gr dus aflezing +/- 27 gr.

Je hoeft bij de afstelling van de contacthoek van onze oude boxers niet op een graatje meer of minder te kijken.

Bep
Reply

Bedankt Bep,
Ik stel hem of haar af op 120-30= 90 gr. af op de 8 cil. stand.
Gr. André
Reply
Hallo André,

Eerst met voelermaatje afstellen (ik dacht voor jouw motor op 0.4 tot 0.5 mm).
Dan stationair lopend controleren of de contacthoek juist is, dus of je het goed hebt gedaan.
De afstelling voor jouw motor moet het dus ongeveer 30 gr op de 8 cil schaal zijn.
Je kan nu ook aan de beweging van de meter zien of je contactpuntjes teveel gaan zweven bij toenemend toerental.
Als de puntjes goed staan ,kan je het ontstekingstijdstip afstellen,eerst statisch afstellen ,en daarna dynamisch controleren d.w.z. stationair lopend met een stroboscope lamp.
Controleer na het afstellen van het tijdstip ,opnieuw nog eens de contacthoek.
Als nu alles juist is afgesteld kan je eventueel je maximaalvervroeging controleren.

Bep
Reply
Hoi Andre,

Kun je misschien een foto plaatsen van je contacthoekmeter?

Ik weet niet hoe een losse contacthoekmeter eruit ziet.

Groetjes, Kees.
Reply

Bedankt, Bep, de contactpuntjes zijn afgesteld met de voelermaat het ging mij erom of ik de contacthoekmeter kon gebruiken om te contoleren, dat kan dus lees ik in jouw antwoord. Ik ga het zeker proberen.
Vr. gr. André.
Reply

Kees,
Het is een multimeter met een contacthoek meet functie.
Gr. André.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)