Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gashandle
Nadat ik mijn gashandle gedemonteerd had zag ik aan de onderzijde een plug zitten.
Op de site van RealOEM kom je deze plug ook tegen, echter ook een stelschroef met een veer.
Mijn vraag is, hoort daar een plug te zitten of een stelschroef.
In de draaigreep zit een sleuf zag ik.

Groet, Thijs
Reply
Reactie van bezoeker 'marien', geïmporteerd van het oude forum:

gm.thijs . is een CC.
m.a.w een mechanische cruise control.
met deze schroef kan je het gashendel vast zetten als je langen afstanden rijd.
dat was in de vorige eeuw al heel modern op een motorfiets ( volgens mij alleen bij BMW.!)
bmw groet only 2 klep boxer.
Reply
Ok, een mechanische cruise control, niet ongevaarlijk lijkt mij, misschien daarom weggelaten en gat van een plug voorzien.

Groet, Thijs
Reply
Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik denk ook dat het mechanische "cruise control" is, op de harley van mijn zoon zit ook iets dergelijks. Ik zou het niet gebruiken ik gebruik op mijn R100 RT bij lange ritten een soort schelp dat je over het gashendel schuift en waarop je de muis van je hand laat rusten om zo gemakkelijker je snelheid aan te houden, eenmaal je je hand weg neemt is ook de werking weg wat mij niet zo lijkt met een stel schroefje.

Groeten,

Rudy
Reply
Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum:

Het is een frictie schroef, idd om de pols te ontlasten bij lange afstanden, doordat de veerkracht van de veren in de carbs wordt tegen gewerkt. BMW was hier niet uniek in, Guzzi had het ook, met name omdat de veerkracht van dellorto's vaak nog sterker is dan Bings.
Dat andere ding ('schelp over handvat') is een throttle rocker, ontlast ook de pols, omdat je minder kracht hoeft te zetten het gas open te houden.
Reply
Ik rij al jaren met de stelschroef zodanig ingesteld dat ik soms even mijn hand los van het gas kan laten zonder dat het gas terugschiet. Werkt lekker en is ontspannen voor de hand (R100RT '79)
Reply
Ik heb de stelschroef besteld bij de sponsor en ga hem monteren, ben benieuwd.
@Koos: Die throttle rocker is ook een leuk ding (Hein Gericke).

Groet, Thijs
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)