Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laadprobleem
#1
Reactie van bezoeker 'Goovaerts Francis', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal,

de 100 RT '81 van mijn maat laadt niet meer bij..
Enkel op hoge snelheid gaat de voltmeter naar normale (lage) waarden(dan nog als als het licht uit is)..
op stationair rpm gaat de voltmeter resoluut in het rood..
Na een rit van 150 km blijkt de (nieuwe) batt. leeg te zijn.
We hebben de regulator onlangs vervangen en gedurende 3 ritten was het prob opgelost. Vandaag terug dezelfde miserie..Ik kan moeilijk geloven dat de regulator weer stuk is.
ik heb zelf niet de knowhow om dingen uit te meten..Kan iemand raad- of een goed adres geven waar te beginnen om dit te (laten) uitzoeken; want dit lijkt op "een naald in een hooiberg"
Met dank

francis
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Goovaerts Francis', geïmporteerd van het oude forum:

ps,
men maat woont In Lier Bij Antwerpen

merci mensen
Reply
#3
Rotor geeft ook vaak problemen, kan een mogelijke oorzaak zijn.
Reply
#4
Mogelijke oorzaak: De diodeplaat waar één of meer diodes de geest gegeven hebben of slechte solderingen op de printplaat.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Goovaerts Francis', geïmporteerd van het oude forum:

alvast bedankt,
als we de juiste technieker vinden, spelen we de suggesties door.
verdere tips zéér welkom
Reply
#6
Heb je geen specialist op het gebied van dynamo reparaties in de buurt zitten, deze jongens kunnen het zo door meten en waarschijnlijk met zekerheid zeggen waar het probleem zit.
Hoef je geen overbodige onderdelen te vervangen cq te laten repareren.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Goovaerts Francis', geïmporteerd van het oude forum:

We zijn idd al bij zo iemand geweest.. die kon de alternator enkel "globaal" meten.Volgens die man geeft dit een onbetrouwbaar meetresultaat
Blijkbaar moeten 3 "kringen" afzonderlijk gemeten worden en dat kan allleen na demonteren..
De goede man reviseerd enkel materiaal van auto's..
Dus zoeken we verder..

Merci
Reply
#8
Francis,

De drie delen in de stator kunnen apart worden doorgemeten want het begin is de andere zwarte draad op de stator( als je ervoor zit links). dit is het middelpunt van de sterwikkeling. Alle drie de wikkelingen moeten dezelfde waarde hebben. De volgende stap is de diode plaat losmaken en doormeten.
Alle onderdelen van dit systeem zit ook op een auto, maar alles zit in de dynamo.

Richard
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Rotor geeft ook vaak problemen, kan een mogelijke oorzaak zijn.
Goovaert,

Idd geeft de rotor vaak problemen, er ontstaat wel eens kabelbreuk in de rotor door rotatiekrachten.
Het is niet ondenkbaar dat bij een bepaald toerental de wikkeling weer contact maakt en dus weer gaat laden.

De rotor is eenvoudig zelf door te meten :
1. Isoleer de koolborstels van de rotor door ze iets op te tillen en een stukje dun karton tussen rotor en borstels te plaatsen.
2. Met een multimeter de weerstand vd rotor meten door de meetsnoeren op de sleepringen vd rotor te houden, 6,9 Ohm is de rotor ok, 0 Ohm defect.

Nw. rotor is ongeveer €110

Jan, R80RT




Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)