01-22-2012, 12:34 AM
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Bas
"elektrolyse zou zorgen wat dan je schroefdraad op zou vreten, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dit daadwerkelijk heeft meegemaakt, of zelfs maar iemand kent die dit heeft meegemaakt - lijkt dus vooral een theoretisch verhaal)",
Het is geen theroretisch verhaal en heeft alles te maken met het potentiaal verschil van de verschillende metalen en veroorzaakt galvanische corrosie. Hoe groter het potentiaal verschil hoe sneller de corrosie. Het minste ëdele metaal wordt corrodeert. Dit naast atmosferische (electro chemische) corrosie welke wordt veroorzaakt door stoffen in de atmosfeeer zoals zuurstof en water. Verder zijn er nog zwerfstroom corrosie en corrosie door bacterien. Via internet genoeg over te vinden
Ik heb hetzelf ervaren met een RVS bout in de alu voorvorkpoot van een een tweeklepper boxer. Het betrof hier een bout van de spatbord houder /stabilisator tusen de vvpoten.
Aluminium was gecorrodeerd tot aluminiumoxide (poeder) en de bout zat muur vast . Ik heb de M8 rvs bout moeten uitboren tot 7.5 mm daarna met moeite het restant kunnen verwijderen.
Er wordtt ook juist gebruik gemaakt van dit verschijnsle bijvoorbeeld aan schepen zinkanodes te monteren waardoor de scheepshoud tegen galvanische corrosie wordt beschermd doordat het zink corrodeerd.
Het aluminium
Bas
"elektrolyse zou zorgen wat dan je schroefdraad op zou vreten, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dit daadwerkelijk heeft meegemaakt, of zelfs maar iemand kent die dit heeft meegemaakt - lijkt dus vooral een theoretisch verhaal)",
Het is geen theroretisch verhaal en heeft alles te maken met het potentiaal verschil van de verschillende metalen en veroorzaakt galvanische corrosie. Hoe groter het potentiaal verschil hoe sneller de corrosie. Het minste ëdele metaal wordt corrodeert. Dit naast atmosferische (electro chemische) corrosie welke wordt veroorzaakt door stoffen in de atmosfeeer zoals zuurstof en water. Verder zijn er nog zwerfstroom corrosie en corrosie door bacterien. Via internet genoeg over te vinden
Ik heb hetzelf ervaren met een RVS bout in de alu voorvorkpoot van een een tweeklepper boxer. Het betrof hier een bout van de spatbord houder /stabilisator tusen de vvpoten.
Aluminium was gecorrodeerd tot aluminiumoxide (poeder) en de bout zat muur vast . Ik heb de M8 rvs bout moeten uitboren tot 7.5 mm daarna met moeite het restant kunnen verwijderen.
Er wordtt ook juist gebruik gemaakt van dit verschijnsle bijvoorbeeld aan schepen zinkanodes te monteren waardoor de scheepshoud tegen galvanische corrosie wordt beschermd doordat het zink corrodeerd.
Het aluminium